APK & Draagvermogen banden
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 22 februari 2006 07:35 PM

Hoi,

Ik post dit berichtje maar in dit forum. Ik heb gezien dat er onder “algemeen” ook wel wat draadjes over banden gaan, of over APK, maar geen van allen handelen ze over de (additionele) eisen die gelden voor bedrijfsvoertuigen; en mijn Berlingo is volgens de RDW een bedrijfsvoertuig.

Hier staat een PDF bestand waarin alle “voertuigtechnische eisen voor bedrijfsauto’s en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg.” van de RDW staan vermeld (vreemd genoeg rept het document met geen woord over profieldiepte of wat van normering dan ook Rolling Eyes , maar die vraag heb ik al gedropt bij de RDW zelf).


[quote data=”” author=“RDW” date=“1252147597”]Op blz 9, sectie 3.7 “Ophanging”, vierde punt onder “banden” staat:
“het draagvermogen van banden op bedrijfsauto’s in gebruik genomen na 31 december 1997 moet voldoende zijn voor de maximum aslast;”

De aslast is niet zo moeilijk te achterhalen, maar het draagvermogen van de banden Confused  Confused:

Ik werd wat achterdochtig toen een medewerker van Euromasters mij vertelde dat Berlingo’s (bedrijfswagens) voortaan speciale banden moeten voeren om door de APK te komen. (jaja ik weet dat die lui banden verkopen Wink). Het bovenstaande document van de RDW lijkt zijn opmerking te bevestigen, maar laten we wel wezen met een maximaal lastvermogen van 600kg kunnen er toch net zo makkelijk personenwagenbandjes onder?

Wie weet raad?

Jeroen

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 22 februari 2006 08:39 PM
  [ # 1 ]

Op zich berust het verhaal wel een beetje op waarheid.

Het draagvermogen van een bedrijfswagenband moet voldoende zijn om de maximale aslast te kunnen dragen. Geowne personenwagen banden kunnen de maximuma aslast niet dragen, vandaar dat er bedrijfswagen banden zijn gemaakt, voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.
de getallen staan voor 4, 5 of 6 koordlagen.

Het draagvermogen van een band staat op de band zelf aangegeven met een code, het is het getal voor de snelheidsindicatie. Dus staat er 97H dan is het draagvermogen 97. Via een tabelletje is het dan weer te achterhalen wat het bijbehorende draagvermogen is.

Bedrijfswagens moeten daarom ook voorzien zijn van een plaatje met de aslasten.

De waarde op het plaatje deel je dan door 2. Daar komt dan een X aantal kilogrammen uit. De waarde die je opgezocht hebt in het tabelletje moet er dus net iest boven zitten.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 22 februari 2006 08:45 PM
  [ # 2 ]

Hier in Belgie verloopt het ongeveer gelijkaardig.
De banden op de berlingo/partner zijn immers “reinforced"banden.
Ze zijn dus versterkt aan de flanken en op het loopvlak.
Je moet goed de “T” waarde in het oog houden ( bij mij is het 86 T ).
Staat vlak achter de banden maat.
Is die minder, dan wordt de wagen gewoon afgekeurd.
Reken maar dat ze het grondig nakijken ( hier in Belgie toch ). Mad
Dit geldt zowel voor de bedrijfswagenuitvoeringen als voor de personenwagenuitvoeringen.

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 22 februari 2006 08:48 PM
  [ # 3 ]
oldenhage schreef:

Op zich berust het verhaal wel een beetje op waarheid.
voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.
de getallen staan voor 4, 5 of 6 koordlagen.
.

Klopt Mr oldenhage, Laughing
Mijn banden zijn immers ook de Agilis 41 van Michelin.

Greetz Cool

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
JeroenM
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 21-09-2005

Gepost: 22 februari 2006 10:51 PM
  [ # 4 ]

Ok

Mocht ik willen vervangen dan moet ik dus op zoek gaan naar…

oldenhage schreef:

voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.

Maar zo’n tabelletje:

oldenhage schreef:

Het draagvermogen van een band staat op de band zelf aangegeven met een code, het is het getal voor de snelheidsindicatie. Dus staat er 97H dan is het draagvermogen 97. Via een tabelletje is het dan weer te achterhalen wat het bijbehorende draagvermogen is. Bedrijfswagens moeten daarom ook voorzien zijn van een plaatje met de aslasten.
De waarde op het plaatje deel je dan door 2. Daar komt dan een X aantal kilogrammen uit. De waarde die je opgezocht hebt in het tabelletje moet er dus net iest boven zitten.

heb ik niet. Dus…..

Ik begrijp uit jullie verhaal dat de opmerking van de Euromaster medewerker geen onzin is; mooi.

Maaaarrrrr waarom ben ik dan al twee keer door de APK gekomen zonder dat die banden zijn afgekeurd? Sterker nog, toen ik hem kocht, zaten er winterbanden van Michelin onder (dat zijn nu nog alleen de achterste banden)  Shocked ik bedoel waarom nu in eens wel? Waarom kan ik jarenlang op winterbanden rijden en moeten er nu ineens vrachtwagenbanden onder? (of heb ik toevallig van die versterkte winterbanden…bestaan die wel?...ik weet het niet meer….aaarrrghh)

Is de maximale aslast van de Berlingo Multispace (= niet bedrijfswagen maar personenwagen) lager dan de bedrijfswagenuitvoering?

Ik snap dat veiligheid voor alles gaat, maareuh….is dit wel echt verplicht Confused:

Jeroen

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 februari 2006 02:52 PM
  [ # 5 ]

Tabel van Michelin.fr:
http://www.michelin.fr/fr/auto/popup_com_lir_pne_1.jsp
Indice de charge   Charge en Kg par pneu

codekg/band halve aslast
     
62  265 
63  272 
64  280 
65  290 
66  300 
67  307 
68  315 
69  325 
70  335 
71  345 
72  355 
73  365 
74  375 
75  387 
76  400 
77  412 
78  425 
79  437 
80  450 
81  462 
82  475 
83  487 
84  500 
85  515 
86  530 
87  545 
88  560 
89  580 
90  600 
91  615 
92  630 
93  650 
94  670 
95  690 
96  710 
97  730 
98  750 
99  775 
100  800 
101  825 
102  850 
103  875 
104  900 
105  925 
106  950 
107  975 
108  1000 
109  1030 
110  1060 
111  1090 
112  1120 
113  1150 
114  1180 
115  1215 
116  1250 
117  1285 
118  1320 
119  1360 
120  1400 
121  1450 
122  1500 
123  1550 
124  1600 
125  1650 
126  1700 

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Gepost: 23 februari 2006 03:06 PM
  [ # 6 ]

Ja, versterkte winterbanden bestaan natuurlijk ook. Op die banden staan dezelfde codes als op zomerbanden. Deze regeling is overigens absoluut niet nieuw. Bij mijn vorige berlingo heb ik swinters met gewone winterbanden gereden en was ik dus eigenlijk in overtreding. Omdat ik mijn auto gewoon prive gebruikte en nooit zwaar belast vond ik de veiligheid nicht im frage, maar het mocht dus niet.
Onder mijn huidige berlingo heb ik dezelfde 15” wielen en banden als onder de personenwagenversie van de HDi (185-65-15). Door de grotere bandenmaat is ook de toegestane belasting groter geworden, afdoende om de asdruk van het kenteken te overstijgen en zijn er dus geen problemen voor de apk. De standaard 14” banden komen hier dus niet aan, dus daar blijf je vast zitten aan de reinforced banden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook