Hoi,
Ik post dit berichtje maar in dit forum. Ik heb gezien dat er onder “algemeen” ook wel wat draadjes over banden gaan, of over APK, maar geen van allen handelen ze over de (additionele) eisen die gelden voor bedrijfsvoertuigen; en mijn Berlingo is volgens de RDW een bedrijfsvoertuig.
Hier staat een PDF bestand waarin alle “voertuigtechnische eisen voor bedrijfsauto’s en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg.” van de RDW staan vermeld (vreemd genoeg rept het document met geen woord over profieldiepte of wat van normering dan ook , maar die vraag heb ik al gedropt bij de RDW zelf).
[quote data=”” author=“RDW” date=“1252147597”]Op blz 9, sectie 3.7 “Ophanging”, vierde punt onder “banden” staat:
“het draagvermogen van banden op bedrijfsauto’s in gebruik genomen na 31 december 1997 moet voldoende zijn voor de maximum aslast;”
De aslast is niet zo moeilijk te achterhalen, maar het draagvermogen van de banden :
Ik werd wat achterdochtig toen een medewerker van Euromasters mij vertelde dat Berlingo’s (bedrijfswagens) voortaan speciale banden moeten voeren om door de APK te komen. (jaja ik weet dat die lui banden verkopen ). Het bovenstaande document van de RDW lijkt zijn opmerking te bevestigen, maar laten we wel wezen met een maximaal lastvermogen van 600kg kunnen er toch net zo makkelijk personenwagenbandjes onder?
Wie weet raad?
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Op zich berust het verhaal wel een beetje op waarheid.
Het draagvermogen van een bedrijfswagenband moet voldoende zijn om de maximale aslast te kunnen dragen. Geowne personenwagen banden kunnen de maximuma aslast niet dragen, vandaar dat er bedrijfswagen banden zijn gemaakt, voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.
de getallen staan voor 4, 5 of 6 koordlagen.
Het draagvermogen van een band staat op de band zelf aangegeven met een code, het is het getal voor de snelheidsindicatie. Dus staat er 97H dan is het draagvermogen 97. Via een tabelletje is het dan weer te achterhalen wat het bijbehorende draagvermogen is.
Bedrijfswagens moeten daarom ook voorzien zijn van een plaatje met de aslasten.
De waarde op het plaatje deel je dan door 2. Daar komt dan een X aantal kilogrammen uit. De waarde die je opgezocht hebt in het tabelletje moet er dus net iest boven zitten.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Hier in Belgie verloopt het ongeveer gelijkaardig.
De banden op de berlingo/partner zijn immers “reinforced"banden.
Ze zijn dus versterkt aan de flanken en op het loopvlak.
Je moet goed de “T” waarde in het oog houden ( bij mij is het 86 T ).
Staat vlak achter de banden maat.
Is die minder, dan wordt de wagen gewoon afgekeurd.
Reken maar dat ze het grondig nakijken ( hier in Belgie toch ).
Dit geldt zowel voor de bedrijfswagenuitvoeringen als voor de personenwagenuitvoeringen.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
oldenhage schreef:Op zich berust het verhaal wel een beetje op waarheid.
voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.
de getallen staan voor 4, 5 of 6 koordlagen.
.
Klopt Mr oldenhage,
Mijn banden zijn immers ook de Agilis 41 van Michelin.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Ok
Mocht ik willen vervangen dan moet ik dus op zoek gaan naar…
oldenhage schreef:voor de Berlingo bijvoorbeeld de Agilis 41, 51 en 61.
Maar zo’n tabelletje:
oldenhage schreef:Het draagvermogen van een band staat op de band zelf aangegeven met een code, het is het getal voor de snelheidsindicatie. Dus staat er 97H dan is het draagvermogen 97. Via een tabelletje is het dan weer te achterhalen wat het bijbehorende draagvermogen is. Bedrijfswagens moeten daarom ook voorzien zijn van een plaatje met de aslasten.
De waarde op het plaatje deel je dan door 2. Daar komt dan een X aantal kilogrammen uit. De waarde die je opgezocht hebt in het tabelletje moet er dus net iest boven zitten.
heb ik niet. Dus…..
Ik begrijp uit jullie verhaal dat de opmerking van de Euromaster medewerker geen onzin is; mooi.
Maaaarrrrr waarom ben ik dan al twee keer door de APK gekomen zonder dat die banden zijn afgekeurd? Sterker nog, toen ik hem kocht, zaten er winterbanden van Michelin onder (dat zijn nu nog alleen de achterste banden) ik bedoel waarom nu in eens wel? Waarom kan ik jarenlang op winterbanden rijden en moeten er nu ineens vrachtwagenbanden onder? (of heb ik toevallig van die versterkte winterbanden…bestaan die wel?...ik weet het niet meer….aaarrrghh)
Is de maximale aslast van de Berlingo Multispace (= niet bedrijfswagen maar personenwagen) lager dan de bedrijfswagenuitvoering?
Ik snap dat veiligheid voor alles gaat, maareuh….is dit wel echt verplicht :
Jeroen
Tabel van Michelin.fr:
http://www.michelin.fr/fr/auto/popup_com_lir_pne_1.jsp
Indice de charge Charge en Kg par pneu
code, kg/band = halve aslast
62 265
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120
113 1150
114 1180
115 1215
116 1250
117 1285
118 1320
119 1360
120 1400
121 1450
122 1500
123 1550
124 1600
125 1650
126 1700
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja, versterkte winterbanden bestaan natuurlijk ook. Op die banden staan dezelfde codes als op zomerbanden. Deze regeling is overigens absoluut niet nieuw. Bij mijn vorige berlingo heb ik swinters met gewone winterbanden gereden en was ik dus eigenlijk in overtreding. Omdat ik mijn auto gewoon prive gebruikte en nooit zwaar belast vond ik de veiligheid nicht im frage, maar het mocht dus niet.
Onder mijn huidige berlingo heb ik dezelfde 15” wielen en banden als onder de personenwagenversie van de HDi (185-65-15). Door de grotere bandenmaat is ook de toegestane belasting groter geworden, afdoende om de asdruk van het kenteken te overstijgen en zijn er dus geen problemen voor de apk. De standaard 14” banden komen hier dus niet aan, dus daar blijf je vast zitten aan de reinforced banden.