Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Goed, Johan gedag gezegd, Waterman Tilanus en Tilanus Junior waren ook al naar huis, tijd om zelf weer eens op pad te gaan: er moesten nog boodschappen gedaan worden.
De snelweg op dus maar, en het stuurgedrag was me niet helemaal naar de zin. Ik kan niet zeggen dat de Axel met de nieuwe banden nerveuzer is, maar wel wat ‘dweileriger’ - het voel allemaal wat anders aan dan voorheen. Later heb ik de voorbanden op 2,5 bar gezet en dat is al een merkbare verbetering. Fijn rijdt het wel!
110*42*1 centimeter is de afmeting van het gapende gat in de kofferbak waar ik een dezer dagen nog een mooi plaatje MDF (medium density fiberboard) voor ga scoren. Als ik het goed heb resteert er nog precíes genoeg hemelstof om die plank te bekleden.
Verder ben ik nog zoet geweest om de resterende stukken kunststof in het interieur terug te bouwen. Daarbij ook nog eens de sigarettenaansteker doorgemeten. Deze leek verkeerd aangesloten. Heb ik het goed als de mantel massa vormt en de punt in het midden de plus?
Foto’s van de ‘Carbon’ stoelhoezen houden jullie nog tegoed
En is alles dan nu pais en vree? Nou nee. De Axel houdt inmiddels weer ontzettend in, zo erg dat ik de choke bij het wegrijden helemaal moet uittrekken wil de motor niet stilvallen. Volgens Waterman is de sproeier van de eerste trap niet goed, maar vlak na het afstellen loopt het blokje als een naaimachine, en trekt het prima. Het enige wat ik nog kan bedenken (afgezien van dat zo’n Solex RUK is), is dat het met de warmte vandaag te maken heeft, of met vervuilde benzine. Toch maar eens zo’n filtertje in de leiding steken?
Om het verhaal positief af te sluiten: het onderste klepdeksel passagierszijde is weer lekvrij en dat laten we zo, maar ik heb dus twee reservepakkingen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Heb ik het goed als de mantel massa vormt en de punt in het midden de plus?
Dat heb je goed.
2d schreef:het onderste klepdeksel passagierszijde is weer lekvrij en dat laten we zo, maar ik heb dus twee reservepakkingen
Hoop van harte dat dat voldoende is.
Wat leven we met je mee hè.
Adri
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is die Solex niet gewoon versleten? De gasklepasjes zijn nogal berucht om het inslijten, waardoor er voortdurend valse lucht getrokken wordt. Hetgeen dan nukken en bokken veroorzaakt. Meestal is dat inslijten verder niet tot bijna niet waarneembaar.
Oplossing: een Weber scoren
Daan ,
Het aanbod voor een N.O.S. Purflux luchtfilter staat nog.
Ik denk dat je de choke gewoon te snel wilt induwen, mijn ervaring onder alle weersomstandigheden was de eerst 15 tot 20 km met choke erop en pas daarna de choke induwen. De rode was indertijd mijn dagelijkse auto en had toen die kwam origineel 36000 km gelopen en ik heb er in in 2 en half jaar ruim 20.000 km mee gereden.
Rene ter Veer
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik kan uit eerste hand melden dat je met carbon stoelhoezen prima de berg op komt! Lukt dan zelfs met een Fiat 242.
Nou heb ik het natuurlijk niet zonder geprobeerd…..
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Daan ,
Het aanbod voor een N.O.S. Purflux luchtfilter staat nog.
Ik denk dat je de choke gewoon te snel wilt induwen, mijn ervaring onder alle weersomstandigheden was de eerst 15 tot 20 km met choke erop en pas daarna de choke induwen. De rode was indertijd mijn dagelijkse auto en had toen die kwam origineel 36000 km gelopen en ik heb er in in 2 en half jaar ruim 20.000 km mee gereden.
Rene ter Veer
Ik kan de choke van mijn GSA echt na een km of 5 weer helemaal induwen. En zo hoort het ook.
Wil je echt van de problemen af dan…..Solex eraf, Weber erop.
2d schreef:
110*42*1 centimeter is de afmeting van het gapende gat in de kofferbak waar ik een dezer dagen nog een mooi plaatje MDF (medium density fiberboard) voor ga scoren. Als ik het goed heb resteert er nog precíes genoeg hemelstof om die plank te bekleden.
Zorg er wel voor dat de plaat niet naar voor kan vliegen bij een aanrijding.
Ofwel vast scharnier ofwel een u vormig plaatje waar je de hoedenplank in kunt haken.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben die stomme solex carburateur nu echt zat. Het heeft geen zin om er weer aan te gaan kloten. Het ding moet er af, ik werk d’r niet meer aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Even advocaat van de duivel spelen: een correct functionerende Solex carburateur is minstens even goed als een Weber. De laatste heeft hooguit een wat vinniger/zenuwachtiger karakter, wat bij een licht autootje als een Axel niet per se een voordeel is ...
Ik denk dat de slechte naam van de Solex carburateur komt doordat de meeste huis, tuin en keukenknutselaars aan de verkeerde instelschroef draaien om het stationairmengsel te veranderen. Die zit bij de Solex nml vlak boven de voet, verstopt achter een heel klein gaatje. De verkeerde instelschroeven, daarentegen, zijn aantrekkelijk opvallend. Ik neem echter aan dat Waterman wél weet wat ie doet en ik begrijp uit de verhalen dat ie er goed op heeft gelopen, dus dan is het huidge probleem waarschijnlijk gewoon vervuiling. Als er geen filtertje voor zit is dat niet zo gek.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
‘t is toch een lokale Roemeense Solex, (een “Solexki”:lol: ) om het even duidelijk te hebben?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zal eens kijken of ik de herkomst van de Solex kan achterhalen. Als ik een filtertje in de benzineleiding zou willen plaatsen, doe ik dat dan tussen brandstofpomp en carburateur?
Verder denk ik niet dat het probleem te maken heeft met het te vroeg weer indrukken van de choke, omdat de auto aan het begin en tijdens / vlak na het meten van de CO gewoon prima liep. Daarna een rit van Nieuw-Vennep naar Badhoevedorp over de A4 en A9, zonder choke, ook geen probleem. Pas vanaf Badhoevedorp naar Amsterdam begonnen de nukkigheden.
Ben ook benieuwd hoe de motor loopt nu deze weer volledig afgekoeld is, tijd voor een kort ritje zodadelijk.
Ik was overigens van plan om vandaag een ritje Turnhout en weer terug te gaan doen, maar daar zie ik toch maar van af..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In plaats van dat secreet van een solex, waar ik nu al uren aan heb besteed, moet er een werkende oplossing komen. De Solex is ok als ie nieuw is, maar vanwege de debiele constructie van het secreet en de ongelofelijk nauwe boringen is het ding zo extreem gevoelig voor verstopping en verloop van de afstelling een draak van een carburateur als ie ouder wordt.
Gisteren is het kreng in een ultrosoonbad geweest, heb ik hem daarna nogmaals helemaal doorspoeld en doorgeblazen, gecontroleerd of de voet goed vlak is en alles afgesteld met de juiste schroeven. C0 stond zelfs keurig op 2% en het ding reed als een nieuwe.
Na 15 km weer gezeik.
Ik zeg: exit solex. Dit kost me echt té veel tijd.
Ik stel voor dat 2d een goeie weber van een gsa 1300 gaat zoeken, met spruitstuk en bedieningsmeuk en dat ik die er op zet. Dat is wel ff een klussie maar dan zijn we er in ééns en voor altijd van af.
Dus. Iemand een complete weber-set liggen voor zo’n GSA 1300?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Goed bezig Daan!
Filtertje voor de pomp…
2d schreef:
110*42*1 centimeter is de afmeting van het gapende gat in de kofferbak waar ik een dezer dagen nog een mooi plaatje MDF (medium density fiberboard) voor ga scoren. Als ik het goed heb resteert er nog precíes genoeg hemelstof om die plank te bekleden.
Als je groen mdf neemt (kost niet veel meer) kan zon plank een stuk beter tegen vocht, in de winter bijvoorbeeld, en zal hij minder snel doorzakken
Succes met het gecarburateur! Ik vind het een ontzettend leuk wagentje!!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als er zo veel tijd in is gestoken en de motor er prima mee wil lopen, dan zou ik de oorzaak aanpakken in plaats van blijven vloeken op die arme carburateur. Blijkbaar zit er gruis in het brandstofcircuit.
Ik zou het filtertje zo dicht mogelijk bij de carburateur plaatsen. De brandstofslangen zullen jullie wel al vervangen hebben lijkt me. Zo niet: doen. Scheelt, naast gruis in de brandstof, meteen ook brandgevaar en een hoop potentiële ellende met benzinestank in en rond de auto.
Het kan overigens ook zijn dat er een restje oude peut en/of vocht in de tank zit. Daar helpt geen filter tegen, dat moet je er uit rijden (of de tank droogpompen). Dat heb ik eens gehad toen Brek lang had stil gestaan met nog maar een plasje van een liter of acht in de tank. Daar heb ik nieuwe benzine overheen gemept en dat heb ik geweten. De héle tank lang gemor. Soms een paar km prima rijden, dan plotseling inhouden, dan weer een paar km niks aan de hand om vervolgens te gaan bokken en stationair stil te vallen. Ik had gelukkig door waar het door kwam, anders had ik die (Weber)carburateur waarschijnlijk in de strontsloot gekieperd.
En het kan ook nog zijn dat er een verstopt en stokoud filtertje vlak na de tank zit. Dat geeft ook bijzondere en onvoorspelbare klachten met betrekking tot inhouden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30