Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn je deuren dicht bij het aansluiten van de accu? Bij deuren open gaat het lampje direct branden.
Voor zekeringen check even het elektrisch schema, daar kan je wel terug vinden wat waar gezekerd is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Even meten hoeveel stroom. Een kleine lekkage naar aarde van zeg 5 amp geeft al aardig vonken. Als die in een 20 amp gezekerd deel zit springt de zekering niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik moet inderdaad nog eens meten hoeveel stroom er gaat lopen. Wat ik wel weet is het volgende:
Alle zekeringen eruit: er gaat nog steeds een stroom lopen, en
Alle aansluitingen bij de accu losgehaald (de grote platte zwarte stekker): nog steeds vonken.
Dus lijkt het dat het in de startmotor zit want dat is dan nog de enige aansluiting op de accu. Of dynamo? Vreemde zaak.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dynamo. Mischien zijn er dioden stuk. of de draad is kaal… GEVAARLIJK!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Kan iemand me aangeven waar de drie zekeringen voor zijn die op mijn schutbord zitten? Achter het reservewiel zit nog een klein kastje met drie glaszekeringen. Zijn deze allemaal voor de airco?
Ik dat dit dus niet terugvinden in Haynes, niet in het werkplaatsboek en ook niet in het instructieboekje.
Zijn ook nog eens van verschillende waardes, die zekeringen. Zodat ik nu niet meer weet welke zekering waar hoort
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
De kortsluiting is verholpen. Het bleek de accu zelf te zijn. Vreemde zaak, maar in ieder geval opgelost.
Vandaag merkte ik dat de airco niet meer koelt. De slang naar de droger wordt erg heet, maar de slang naar het kachelhuis wordt niet koud.
Nu heb ik nog het oude koudemiddel.
Ik kan mij herinneren dat we op dit forum al uitgebreid over dit onderwerp hebben gesproken, maar ik kan de treats niet meer vinden….
Ik meen me ook te herinneren dat iemand van ons goede ervaring had met een specialist in Groesbeek. Heeft iemand nog de naam van die specialist..?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Heeft iemand voor mij een oude luchtbalg voor een 25ie?
Ik zoek een balg waarbij het harde deel nog goed is. Voor de balg (flexibele deel) zelf heb ik al een oplossing gevonden: een silliconenbalg op maat. Helaas is dus nu de aansluiting van de carterventilatie kapot.
Als dus nog iemand een oude balg heeft liggen….
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een kleine update. Niet veel bijzonders te melden.
Al eerder meldde ik van mijn nieuwe bumper en deurpanelen. Sinds mei zijn er wat andere dingen gedaan:
- de APK is weer vlekkeloos verlopen. Het stuurhuis lijkt iets te zweten, maar dat schijnt niet erg te zijn.;
- motorolie en hydraulische olie vervangen
- koplampglas viel er af, gelukkig thuis, dus die heb ik weer vastgeplakt
Nieuwe accu, de vorige had zomaar ineens een inwendige kortsluiting.
Bij CX Basis hadden ze nog een nieuwe tapijtset ligen, die heb ik afgelopen maand gemonteerd, samen met een andere middenconsole. Mijn oude vloerbedekking had een paar scheuren opgelopen. Dit nieuwe tapijt staat wel erg mooi
Gordels achter gemonteerd. Zelfde bruine gordels als voorin. De kapjes heb ik in de kleur van de bekleding gespoten.
Aangezien mijn vrouw en zoon altijd de onhebbelijke eigenschap hebben achterin te gaan zitten als we met de CX op pad gaan (stelletje decadente wezens…), zitten ze nu tenminste ook vast.
Airco gevuld met R437a. De airco was na 6 jaar helemaal leeg maar gelukkig geen lekkages.
de balg van de luchtinlaat provisorisch gemaakt met een slangklem.
Wat wil ik verder nog doen…. op het ogenblik niet zoveel. Er zijn wel nog een paar puntjes:
- ik heb het idee dat mijn oliedruklampje niet werkt. Ook bij het indrukken van de testknop gaat het lampje niet werken. Ik denk dus een nieuwe lampje.
- het valt me op dat mijn auto nooit echte heet wordt. Zelf bij de hitte van vorige week en de airco vol aan, blijft de temp meter in het onderste deel (beneden de helft) van de meter staan. Op zich prima, maar het verbaast mij wel.
- de auto trekt heel licht naar rechts.
Verder geen bijzonderheden.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:oliedruklampje
Dat is nou 1 van de weinige lampjes, waarvan ik zeker wil weten dat die werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, ik ga er ook mee aan de slag.
Even voor mijn zekerheid:
ik neem aan dat de schakelaar op het motor blok zich aardt bij onvoldoende druk. Dus het lampje aardt via de sensor.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
maartens schreef:het valt me op dat mijn auto nooit echte heet wordt. Zelf bij de hitte van vorige week en de airco vol aan, blijft de temp meter in het onderste deel (beneden de helft)
Die van mij blijft ook erg koud - juist met de airco aan. Niet zo gek, dan draaien de fans continu mee. Pas op hogere snelheden/toerentallen loopt de temperatuur op naar waarden die ‘normaal’ zijn. Airco uit betekent bij mij dat de watertemperatuur wat stijgt. Overigens: de olietemperatuurmeter in mijn auto laat zien dat de motor zelf ondanks de lage watertemperatuur toch voldoende warm wordt
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
maartens schreef:Dus het lampje aardt via de sensor.
Yep!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Dit weekend mijn dashboard uit elkaar gehaald (voor de zoveelste keer) omdat mijn oliedruklampje het niet deed, maar de sensor wel aardt.
Ik ontdekte vervolgens dat er een gesoldeerde verbinding op het tellerblok los was. Hoewel dit niet direct in verband staat met het oliedruklampje, toch weer vastgezet.
Het zwakste deel van het tellerblok is echter de gebruikte print voor de electrische verbindingen. Ik had al een eerder een verbinding weer hersteld met soldeer en het werd er allemaal niet beter op.
Gezien de voorspelling van het slechte weer zaterdag ben ik naar het clubmagazijn gereden en heb daar o.a. naar de tellerblokken gekeken. Uiteindelijk ben ik er met drie naar huis gereden.
Ik kon mij niet weerhouden om een tellerblok met gele ogen mee te nemen omdat ik dit zoveel mooier vind dan de latere zwart/oranje cijfers. Daarbij komt de anakdote van mijn vrouw die als jonge dame rond 1977 in Frankrijk met haar ouders op vakantie was bij franse vrienden. Die franse vriend had een CX en zij mocht op voorin als 7 jarige meerijden. Zij was gebiologeerd door de ‘gele ogen’, zo zelfs dat ze dat altijd heft onthouden. Toen wij elkaar leerde kennen -tientallen jaren later- kwam zij er al gauw achter dat zij als kleine meid dus in een CX gezeten had. Het viel haar echter ook meteen op dat mijn CX niet van die gele ogen had.
Enfin, ik wil dus gele ogen in mijn CX. Vraag dat dat wel zou passen.
Nu heeft Citroen twee leveranciers gehad: Jaeger en Veglia. Meestal wordt gedacht (althans dat dacht ik) dat de Jaegers de gele tellers waren en Veglia de zwart/oranje. Dat blijkt echter niet zo.
Jaeger en Veglia zijn niet uitwisselbaar qua aansluitingen. Nu kun je dat natuurlijk wel ‘pas’ maken maar dat zou mij te ver gaan. Nu heeft Veglia dus ook nog ‘gele’ tellerblokken gemaakt. Deze zijn uitwisselbaar met de latere zwart/oranje. Inwendig zijn ze ook gelijk:
Enfin, alles maar eens uitgestald op de keukentafel:
Dit is mijn originele tellerblok (de laatste versie voordat serie 2 op de markt kwam)
En dit wilde ik hebben
Feitelijk zijn de blokken hetzelfde op één ding na: het klokje/temp meter.
Bij mijn auto zit een lelijk digital klokje naast de stuurkolom, bij de eerdere modellen zit een fraaier analog klokje in het tellerblok en een temp meter naast de stuurkolom. Nu had ik al eens eerder zo’n temp meter op de kop getikt.
(lelijke digitale klok versus mooie temp meter)
Waar het echte problem zit is - als gezegd - die gedrukte printbanen. Van alle tellerblokken was er maar één die een goede en onbeschadigde printbaan had. Ik heb die dus overgezet naar het gele blok.
De printbanen van de oude gele meters zijn veruit het slechtst: de banen komen simpelweg los van het plastic en gaan direct kapot, bij de lampjes en aansluitingen (de electrische banen zijn net zilverfolie uit de keukenla). Het tellerblok met de gele meters had dus een erg slechte printbaan.
Van een later blok (dat ik ook had meegenomen uit Arkel) met zwart/oranhje tellers was de printbaan wel goed.
Ik heb dus die printbaan overgezet. Hier de twee verschillende:
duidelijk dat de onderste beter is dan de bovenste.
Dat past wonderbaarlijk goed op een ding na: het tellerblok waar de klok naast de stuurkolom zit heeft geen aansluiting (meer) voor een permanent 12V aansluiting. Die aansluiting is simpelweg er afgeknipt.
Ik heb dus een aansluiting voor 12V erbij gemaakt.
Verder de aansluiting voor de temp meter verplaatst van het tellerblok naar de ruimte naast de stuurkolom.
Uiteraard zijn de aansluitingen daar niet passend, maar met een technisch schema kom je daar wel redelijk uit.
Enfin na een middag knutselen had ik een en ander zover klaar. En het werkt ook nog!
Eigenlijk werkt alles meteen goed, behalve:
- een lampje van de dashboardverlichting werkt niet
- de brandstofmeter geeft m.i. nu meer aan (is ‘voller’, terwijl de meter innerlijk volledig gelijk is
- de snelheidsmeter moet ik nog uitproberen, mn of de afwijking niet te groot is en de meter niet rammelt. (ik heb wel al nieuw vet aangebracht)
- het oliedruklampje werkt nog steeds niet !?!?
Dus waar de hele operatie om begon: het werkend krijgen van het lampje is dus nog steeds niet gelukt!
Binnenkort weer verder.
O ja, de km stand klopt voor geen meter meer, maar die was al verloren gegeaan bij een vorige reparatie van het tellerblok. Ik heb het wel geprobeerd om ze aan te passen maar dat eindigde in een tweetal losse rolletjes die niet meer terug te plaatsen waren…. ik blijf daar nu maar vanaf. De stand in 1992 - toen ik de auto kocht - was al niet correct meer.
Ps: het klokje loopt maar maakt wel veel lawaai! Ik zag dat de tandwielen van het klokje niet gesmeerd zijn. Heeft iemand nog een tip hoe ik het klokje stiller krijg?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Je kan heel eenvoudig de kilometerteller omwisselen met een andere unit. Als je aan de achterkant kijkt zie je in de inham twee uitsteeksels, als je die naar buiten drukt komt het tellerwerk in zijn geheel eruit. Let op het aandrijfasje. Deze klikt vervolgens weer in het tweede tellerblok Je moet wel even zoals op het bovenste plaatje de tellers uit het blok halen. Is echt een fluitje van een cent. Scheelt een hoop gepiel met de tellerwerkjes met hun lipjes die in het gleufje moet. Dit weet ik omdat mijn dagteller een keer kapot gelopen is en deze heb moeten vervangen.
Succes
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Inmiddels werkt ook het oliedruklampje (gewoon een lampje dat geen contact maakte in zijn houder).
Ik blijf nu nog zitten met een lawaaiige klok, waarbij ik besloten heb de radartjes licht te smeren en een slechte verlichting van de klok en van de benzinemeter.
Deze dingen worden verlicht door een W5W ofwel T10 lampje. Nu zit er 2W in. Meer watts is denk ik niet aan te raden omdat nu het plastic al smeltverschijnselen toont.
Ik heb nu deze LED’s besteld. Iemand ervaring?
https://autoverlichting.eu/auto-verlichting/led-verlichting-auto/led-signaal-lamp/led-knipperlicht-auto/philips-12v-xtr-vision-hp-led-w5w-4000k-t10-detail
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI