eviltwin schreef;
Helaas, ook die heb ik wel eens stukgedraaid, dat is nu jusit mijn punt, het meegeleverde spul gaat stuk als echt grote krachten erop zet.
De lengte van de arm was hier ook niet het probleem, wel het moment wat dit ding aankon…
Als het echt vast gecorrodeerd zit helpt ook een langere hefboom niet. De kans dat je de bout afdraaid wordt alleen maar groter en dan ben je echt aan de beurt.
Vreemd dat mensen wel grote en zware sleutels willen kopen en dat alleen om een likje vet uit te sparen want dan kun je ook gewoon met de meegeleverde sleutel de bouten los krijgen.
Het is natuurlijk wel mooi zo´n luxe sleutel en kun je ook eens wat anders vragen voor vaderdag i.p.v. de eeuwige stropdas die bovendien niet echt helpt tegen vastzittende bouten.
Er bestaan ook electrische slagmoersleules (12V) is dat niets? Ook erg leuk. Maar nodig is het allemaal niet. Een klein beetje vettigheid is heus genoeg en geloof me dat hoeft echt niet zo erg veel te kosten want ons ben zuunig toch?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Zelf ben ik tegen vet op wielbouten, heb ooit eens een cursus gehad van Michelin en die rade het af. Gewoon zoregn dat de draad schoon is en dat terug draaien.
Vast zetten gewoon met de moment sleutel, 90 - 110 Nm.
hier nog twee linkjes:
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Zelf ben ik tegen vet op wielbouten, heb ooit eens een cursus gehad van Michelin en die rade het af. Gewoon zoregn dat de draad schoon is en dat terug draaien.
Vast zetten gewoon met de moment sleutel, 90 - 110 Nm.
???????????. Ik vind het een bijzonder zwak verhaal van Michelin. Hoe kun je ze nu te vast zetten. 100Nm is en blijft 100Nm met of zonder vet.Of gebruiken garages 200Nm met het idee dat de roest in het gat wel voldoende weerstand zal geven om 100Nm op te nemen. Nee toch hé.
Ik kan me wel voorstellen dat ze niet goed genoeg tegen het wiel drukken als er geen vet wordt gebruikt want door corrosie kan de bout zo zwaar in het gat lopen dat daar al een groot deel van het koppel van 100Nm wordt opgebruikt. Er blijft dan te weinig over voor de velgdruk. In principe is het dan mogelijk dat bij 100Nm de bout nog maar half is ingedraaid.
vandaar dus dat ik gewoon een drupke olie gebruik.
je verliest de kneldruk als je er geen vet opdoet, maar je verliest Nm op de passing als je wel vet gebruikt.
dus schone bout en een drupke vet tegen de corrosie.
tja, komt uit de manuals van de machinebouw/revisietechniek,,zal dus toch wel grond van waarheid bevatten…
mvgr wupke:die niet over wrijvingscoefficiënten wil beginnen tusse vet en een drupke olie….
kreazyV8wuppo schreef;
tja, komt uit de manuals van de machinebouw/revisietechniek,,zal dus toch wel grond van waarheid bevatten…
wupke, alsjeblieft hé. Elk beetje techneut ziet toch onmiddelijk dat hier klinklare onzin staat. Uit de antwoorden op dit forum schat ik toch in dat zowel oldenhage als jij tot de techneuten behoren.
Heb je er wel eens bij stilgestaan met welke kracht je een wielbout zou moeten aandraaien om het boutgat resp. het centrale gat te vervormen?
Dan praat je toch gauw over een monteur van 3m hoog en 2 m breed die dagelijks 5 kilo beefstukken eet en met een vastgelaste momentsleutel werkt met een hefboom van 1,5 meter. Die dan nog alle kracht die hij heeft uit zijn lichaam perst. Als de garage waar hij werkt dan nog niet in de gaten heeft dat hij verkeerd bezig is dan lijkt het me hoog tijd een andere garage te zoeken.
Nee, Michelin moest zich maar eens bij de banden houden want van bouten, aanhaalkoppel en momentsleutels hebben ze kennelijk nog nooit gehoord. Bovendien blijkt hieruit dat ze geen enkel vertrouwen hebben in het vakmanschap van garage-personeel. Hoe komen ze op zo´n stelling?
Momentsleutels zijn juist uitgevonden om te voorkomen dat iets te vast wordt aangedraaid maar dat hebben ze bij Michelin nog niet door. Hoe verzinnen ze het dat vet op bout of moer daar invloed op heeft. Het enige risco bij toepassing van een momentsleutel is dat de twee te verbinden delen (wat meestal de bedoeling is van een bout) met te weinig kracht op elkaar worden gedrukt omdat bij een droge bout er frictie kan onstaan in het boutgat waardoor er aanhaalkoppel verloren gaat die dus uiteindelijk niet te goede komt aan de verbinding die moet worden gemaakt. That´s all.
Bovendien als bouten met zulke ongelooflijke brute kracht worden vastgezet dat de boutgaten vervormen dan maakt het echt niets meer uit of er wel of geen vettigheid op de bout zit en als Michelin dat niet begrijpt moeten ze zich verre houden van dit soort onzin te schrijven en elk beetje techneut zal dit beamen.
molycote vet en kopervet hebben een hoge druk resistentie, daardoor verloopt het aanhaalmoment.
in het geval kopervet zul je de bouten minimaal 20 maximaal 40 % vaster moeten zetten om de gelijke berekende kracht te bereiken.
een drukpe olie is 5% bij schone draadvlakken.
het verschil dus,
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:molycote vet en kopervet hebben een hoge druk resistentie, daardoor verloopt het aanhaalmoment.
in het geval kopervet zul je de bouten minimaal 20 maximaal 40 % vaster moeten zetten om de gelijke berekende kracht te bereiken.een drukpe olie is 5% bij schone draadvlakken.
het verschil dus,
mvgr wupke
Je hebt helemaal gelijk. Alleen haal je nu twee dingen door elkaar. Druk resistentie is precies wat er staat n.l. de weerstand van het spul tegen direct metaal op metaal contact bij een uitgeoefende kracht. Dus bij olie zal een lagere kracht (Kg) nodig zijn dan bij de twee vetsoorten die je noemt om door de smeerfilm heen te breken en een metaal op metaal contact te krijgen.
Dit staat los van het aanhaalkoppel dat bedoeld is om de KRACHT te bepalen waarmee de twee te verbinden delen op elkaar moeten worden gedrukt. Dat er in het ene geval dan wel en in het andere geval dan niet sprake is van een metaal/metaal contact doet niet ter zaken. In het laatste geval zal het medium (koper/molycote) de kracht overbrengen in dezelfde mate als in het geval er niets tussen zit.
Als je een gewicht van een kilo op tafel zet dan wordt daar net zoveel kracht op uitgeoefend dan in het geval je daar een koperen plaatje tussen legt. Nu even niet zeuren over het gewicht van het koperen plaatje hé
Dus zet alsjeblieft de bouten niet met een 40% hoger kopel vast als je er een flutje vet tussen doet want dan kan het inderdaad fout gaan en zou Michelin toch gelijk krijgen.
Groet, Ton
heb jij wel eens kennis gemaakt met wrijvingscoefficiënt?
die verloopt echt wel als je een droge bout op 50 Nm zet, en de klemkracht meet, om vervolgens een gelijke bout op gelijke Nm kracht te zetten met een kloddertje kopervet.
dan zal de klem/knelkracht welliswaar oplopen, maar het 50 Nm zal pas in een later stadia worden bereikt.
vandaar dat ik stel, een drupke olie, tegen corrosie en om eea soepel te laten gaan, maar kopervet zink vet of molycote (zwart) vet zou ik niet gebruiken, simpel omdat het klooit met je Nm moment, en je eigenlijk nooit goed weet hoevast het nu eigenlijk zit, en of het los kan of zal lopen doordat het zo los in elkaar steekt.
de breek kracht van kopervet is bv erg hoog.
dus neuh mij is dat spul niet gezien,,
en ik vertrouw het domweg niet aangezien de Newton Meters met vet niet zijn berekend, en zonder wel.
en roest wil je niet ,dus is een drupke olie the next best thing.
mvgr wupke
wupke,
dit gaat een lange discussie worden dus dat moeten we maar eens doen tijdens een bijeenkomst als je dat tenminste wilt.
Als je vet niet vertrouwt is daar niets op tegen, olie mag ook zolang het de corrosie maar vertraagd.
TonK schreef:wupke,
dit gaat een lange discussie worden dus dat moeten we maar eens doen tijdens een bijeenkomst als je dat tenminste wilt.
Als je vet niet vertrouwt is daar niets op tegen, olie mag ook zolang het de corrosie maar vertraagd.
ach een leuke tech discus tijdens een meeting is nooit weg,,kunnen we van leren ...
mvgr wupke:die alweer buzzy is de nieuwe meeting te plannen….
jaja..