opgezocht op http://service.citroen.com/docapv/accesDoc.do?jbnRedirect=true#ancreFonctionLvl3
Ik heb het al gezien. Het is een ander type.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
zo ik ben ook aan de beurt geweest en wel bij 123000 km. Midden in belgie op zondagmiddag met het hele gezin langs de vangrail… pff.
En zoals hier besproken inderdaad wat een knullig ding. Dat kunststof breekt al als je erna kijkt. Vraag me af of dat niet in aluminium na te maken is? ben er niet in thuis maar zou via de c6 club sorry genootschap toch moeten zijn te realiseren.
Het C6 genootschap heeft volgens mij andere prioriteiten
Als het goedkoop en gemakkelijk te doen is, is het misschien iets voor Johan om een kleine serie te laten maken.
Het hangt van de prijs en de gevolgschade af. van iemand anders (jansr dacht ik) begreep ik dat er geen koelwater-stand-waarschuwing (3 x woordwaarde) is. (je krijgt toch wel een temperatuur-waarschuwing?) dan kan je knap zuur zijn als je 140 op de snelweg rijdt en het gebeurt. Hoe duur is het onderdeel zelf?
Als het gemakkelijk te wisselen is, kan je misschien ook een reserve meenemen voor op vakantie.
zo doe ik het ook met bobines op de benzine V6
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Wat prijs betreft hoef je niet aan namaken te denken. Het huis kost nog geen 80 euro incl. btw. Het gaat ergens tussen de 120.000 en 240.000 km mee, leid ik af uit bovenstaande berichten. Ik denk dat niet alleen de km-stand maar ook de leeftijd een rol speelt. De directe kosten zijn dus (bijna) verwaarloosbaar.
De gevolgschade kan natuurlijk heel groot zijn, als je de alarmbellen negeert. Maar met mijn huidige ervaring zeg ik, laat dat ding preventief vervangen bij de 150.000 of 180.000 km beurt.
Als reserve meenemen op vakantie kan, maar langs de snelweg is het toch best wel een klus hoor. Een ervaren monteur is er bijna een uur mee bezig. Bovendien heb je ook nog een flinke sloot koelwater nodig, dat moet je dan ook bij je hebben.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het irritante is dat het ding het (net) niet met zekerheid haalt tot de “midlife” beurt bij 150k, wanneer je toch de D-riem moet vervangen.
En als het gebeurt ben je meestal snel door je koelwater heen en dan sta je echt aan de kant.
Met een zwetende radiator kan je nog een eind komen, zeker als je de dop van het expansievat losdraait.
Maar een serieus gescheurd thermostaathuis betekent stoppen binnen minuten.
Daarmee kom je op de vraag: Wat mag zo’n ding meer kosten dan het prutsding van Citroen?
€ 200? Daar is wel iets voor te maken. Voor € 100 wordt het al onaantrekkelijk om er aan te beginnen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mid-life bedoel je de 240k beurt, zodat hij bij het vervangen van de d-riem meegenomen kan worden? Die beurt haalt hij vrijwel zeker niet.
Het thermostaathuis zit niet op zo’n plek dat je er pas goed bij kan bij het vervangen van de d-riem. Je kan er vrij makkelijk bij. Dat is waarom ik zeg: laat preventief vervangen bij 150k of 180k (of veelvouden daarvan…).
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
250.000 om precies te zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Het uit elkaar klappen van het thermostaathuis gebeurde mij in Bretagne, Frankrijk, de donderdag voor Pinksteren. Ik trapte eens flink het gaspendaal in en toenn…. idd rook aan de rechterkant en de bekende lampjes STOP enzo.
Die vrijdag naar de garage gereden, had het onderdeel niet op voorruit, of ik de dinsdag na Pinksteren wilde terugkomen. Echter moest ik het vakantiehuis de zaterdag voor Pinksteren verlaten…
Ondanks het is vervangen, houd ik het nog zover ik kan goed in de gaten. Ik hoop het de komende 120.000 km niet meer mee te maken. Niet leuk namelijk als het gebeurt op een D-weg in Bretagne na 18 uur.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Da’s ontzettend balen als zoiets op zo’n plaats en zo’n tijdstip gebeurt.
Wat is er daarna gebeurd? Heb je tot dinsdag gewacht in Bretagne?
Je zou bijna iedere C6 rijder aanraden om een reserve thermostaathuis in de auto mee te nemen, zeker tijdens een lange rit.
Voor de registratie in dit topic: bij welke km-stand ging het huis kapot?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik wist ook niet wat me overkwam. Je verwacht zo iets niet met toen een 8,5 jaar oude auto. Het gebeurde bij ongeveer bij KM-stand 198.000.
Ik had toen 2 weken vakantie geboekt in Bretagne, de ene week in Plouaret (ongeveer 20km bij Lannion - waar het ook gebeurde) en de week daarna in Gourin. Die 2 plaatsen liggen ongeveer 85 km uit elkaar.
Vrijdagavond nog met Novasol zitten bellen en die heeft de eigenaar van de 2e week gebeld. Dat zijn Engelsen die na verkoop van hun auto-demontage en herstel bedrijf in England naar Bretagne zijn verkast. Die mensen hadden alle begrip ervoor en hebben ons opgehaald. De auto stond nog bij de garage in de buurt van Lannion, en was pas donderdag klaar. Dit vanwege Pinksteren natuurlijk. Heeft me zo’n 280 euro gekost. Een gedeelte van de transportkosten van de verzekeraar terug gekregen, maar ik kan je zeggen dat ik me zelden zo afhankelijk hebt gevoeld. Die engelse mensen waren echt fantastisch.
Leuk detail was dat van de man, zijn gehele familie in de jaren 40/50/60 bij Rolls Royce hebben gewerkt.
Omgeving Lannion en Perros-Guirec zijn zeker aan te raden. Erg mooi. Kun je lekker toeren met je Citroen.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Samen met JanSr en Martin zijn we aan het kijken om het waterhuis van de 2.7 en 3.0 HDI te vervaardigen van een ander materiaal.
Bij voldoende interesse, die uiteraard weer afhangt van de prijs gaan we verder.
https://sketchfab.com/models/0f90854e964f4cda855a33bcd06655d5
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
als aanvulling;
we komen ze nu al tegen die bij 70.000 kilometer lek raken. Verder waren er de afgelopen maanden leveringsproblemen, waardoor sommige auto’s wel 6 weken stil stonden.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Waar is de inschrijflijst. Eenmaal interesse
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
gaaf, dingen maken! Ik heb geen aggregaat waar deze contraptie op past, maar vind het wel een interessante ontwikkeling.
Het model ziet eruit alsof het uit alu gefreesd moet gaan worden. Het is best een uitdaging een spuitgietdeel om te zetten naar alu. Als je niet wil frezen, printen is best lastig als het tegen hitte moet kunnen, anders wordt het sinteren maar da’s ook niet gratis.
‘t Is nog niet helemaal af klopt dat? De onderste tule is duur/onmogelijk om te maken zo, de verbinding van de andere tule naar de thermostaatruimte wordt schuin aangeboord.
Is er onder de kap ruimte om die onderste tule naar buiten te verplaatsen? Of past de slangelarij dan niet meer? Zou een hoop schelen, dan kun je dit detail beter maken.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
De “onderste” slangaansuiting is een los deel dat met 0-ring en schroefdraad op zijn plek zit.
Het deel waar dat ding aan zit is weer een los deel dat van binnen uit met boutjes en een 0-ring aan het huis zit.
Het idee is eerst een proefmodel uit kunststof te frezen.
Vervolgens kijken of het past en zo nodig aanpassen.
Ten slotte series uit aluminium frezen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop