Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:
Goh , jij was toch diegene die een diesel zo lekker vond rijden en gas eehhhhh , laat maar
Nog 1 keer die opmerking en ik ga koken!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Diesel is altijd nog het leuks maar ook wel erg duur aan het worden en tsja, mijn bankrekening kent ook een limiet
@ tonic, picasso omdat mijn verloofde geen c5 wil en ook meebetaald dus heb ik het niet alleen voor het zeggen en zij wil graag een picasso en ik een citroen, klaar
Maar het zal wel HDi worden hoor, wees maar niet bang
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
zandvoorta schreef:@ tonic, picasso omdat mijn verloofde geen c5 wil en ook meebetaald dus heb ik het niet alleen voor het zeggen en zij wil graag een picasso en ik een citroen, klaar
Een C5 zal al je problemen oplossen. Een C5-break occasion is erg goedkoop, je verloofde kan de knip dus dicht houden, en je kilometers worden er een stukje goedkoper op.
Ik zie alleen maar voordelen, je verloofde houdt nog budget over voor een leuk wagentje voor haar zelf, jij hebt je C5 en rijd lekker HP geveerd op goedkope LPG en houd nog een berg kofferruimte over ook!
Ben ik nu aan het stoken in een goed, aanstaand huwelijk? ops:
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
M&M schreef:Volgens mij past de C5 niet in André‘s garage
Breakie wordt ook iets te duur in wb, vind wat ik nu betaal het maximum (1325 kg, diesel). En C5 berline vind ik nix. Moet eerlijk bekennen dat ik de picasso een walgelijke bak vond maar laatste tijd ga ik het ding toch steeds meer waarderen. Best een leuk concept en als judith er blij mee is…. Eigenlijk heeft ze al haar eigen saxootje….
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
jeroen_m schreef:Ik heb in dit topic reeds geroepen dat ik ontzettend voor diesel en gas ben (en vooral de combinatie van die twee), maar nu moet ik opmerken dat ik momenteel toch tot grote tevredenheid benzine stook.
Ik stook nu ook alweer een tijdje noodgedwongen benzine en ik ben er niet blij mee.
- de 14 is idd wel lekker snel op temperatuur. De diesel neemt veel meer tijd om op te warmen.
- zo’n 14 is bij lagere snelheden best kwiek en vlot. In de stad maakt het niet veel uit, een turbodiesel of 14, boven de 50 km/h gaat ‘t voordeel al hard richting de turbodiesel.
Echter (puur motorisch),
- Verbruik en kosten. Ik betaal me scheel aan de pomp en ik moet veel vaker tanken. Actieradius bij de turbodiesel is veel groter. Ik rij schijnbaar redelijk snel door altijd, met de diesel leverde die rijstijl mij tussen de 1 op 15 en 1 op 18 op, met de benzine 1 op 11, 1 op 12. Hoe je het voor elkaar krijgt 1 op 18 met een 14 benzine te halen is mij een raadsel.
- met langere stukken is het motorgeluid aardig vermoeiend. De 14 brult het uit op de snelweg, waar de turbodiesel lekker rustig bromt.
- de trekkracht (met name op de snelweg) is ver te zoeken bij de 14, of je moet blijven schakelen. De turbodiesel rij je op de snelweg (boven de 100) altijd in de 5 en je hebt altijd plenty power. Dat rijdt een stuk comfortabeler en relaxter dan met zo’n 1400 die al flink hard moet werken bij 120.
LPG had alle nadelen van benzine (rumoer, weinig prestaties bij zo’n 14, nog beroerdere actieradius) alleen wel het voordeel van de lage kosten.
Een ongeblazen diesel heeft natuurlijk niet zoveel trekkracht (minder dan de 14) maar wel trekkracht op een relaxte manier (veel onderin) en rijdt dus lekker rustig en relaxed. Ook op de snelweg is een onbeblazen diesel relaxed te sturen, omdat ie zoveel minder toeren maakt dan een 14.
Volgens mij ben ik na 4 jaar dieselen best wel verslingerd geraakt aan de diesel.
Snelheid went in een auto.
Mijn eigen BX staat momenteel in Dirksland en ik heb nu een BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?) mee als leenauto.
Mijn god zeg wat een verschrikkelijk traag hok is dat. Ik moet echt planken om het verkeer bij te houden, en de benzinemeter gaat net zo hard, zo niet harder dan in mijn GTI omlaag. En éven inhalen op de snelweg, nou vergeet het maar. Van 100 naar 120 kan je met een kalender meten.
De motor is daarentegen wel weer stiller dan mijn eigen motor, heel raar. Pas boven de 130 gaat deze wat meer lawaai produceren.
Zal blij zijn als ik weer in mijn eigen bix kan stappen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?)
een TGI is gewoon een injectiemotor hoor, wat zou die i er anders doen…
Maar een 1.6 is inderdaad niet echt vlot en niet echt zuinig. Is zo’n beetje een noodoplossing tussen de 1.4 (zuinig, hè Marten?) en de 1.9 (lekker snel). De nadelen van beide blokken zijn vakkundig gecombineerd zodat de 1.6 onzuinig en traag is…
Ik vond de 1.6 90pk wel te doen. Trok niet echt onder de 2500 toeren, maar ging wel makkelijk door de toeren. Daarbij minder dreunend rond de 3500 / 4000 toeren dan een 1.9 en op de snelweg VEEL rustiger dan een 1.4.
Qua verbruik waren zowel 1.6 als 1.9 niet echt bijzonder, maar zowel 1.4 ‘150’, 1.6 en 1.9 rond de 1: 11.
rb schreef:Ik vond de 1.6 90pk wel te doen. Trok niet echt onder de 2500 toeren, maar ging wel makkelijk door de toeren. Daarbij minder dreunend rond de 3500 / 4000 toeren dan een 1.9 en op de snelweg VEEL rustiger dan een 1.4.
Qua verbruik waren zowel 1.6 als 1.9 niet echt bijzonder, maar zowel 1.4 ‘150’, 1.6 en 1.9 rond de 1: 11.
Die 1.6 monpoint kon mij ook nooit echt boeien, de TRI multipoint is wel leuk.
voge schreef:metro2005 schreef:BX 1.6TGI (carburateur geloof ik?)
een TGI is gewoon een injectiemotor hoor, wat zou die i er anders doen…
Maar een 1.6 is inderdaad niet echt vlot en niet echt zuinig. Is zo’n beetje een noodoplossing tussen de 1.4 (zuinig, hè Marten?) en de 1.9 (lekker snel). De nadelen van beide blokken zijn vakkundig gecombineerd zodat de 1.6 onzuinig en traag is…
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mpostma schreef:jeroen_m schreef:Ik heb in dit topic reeds geroepen dat ik ontzettend voor diesel en gas ben (en vooral de combinatie van die twee), maar nu moet ik opmerken dat ik momenteel toch tot grote tevredenheid benzine stook.
Ik stook nu ook alweer een tijdje noodgedwongen benzine en ik ben er niet blij mee.
- de 14 is idd wel lekker snel op temperatuur. De diesel neemt veel meer tijd om op te warmen.
- zo’n 14 is bij lagere snelheden best kwiek en vlot. In de stad maakt het niet veel uit, een turbodiesel of 14, boven de 50 km/h gaat ‘t voordeel al hard richting de turbodiesel.Echter (puur motorisch),
- Verbruik en kosten. Ik betaal me scheel aan de pomp en ik moet veel vaker tanken. Actieradius bij de turbodiesel is veel groter. Ik rij schijnbaar redelijk snel door altijd, met de diesel leverde die rijstijl mij tussen de 1 op 15 en 1 op 18 op, met de benzine 1 op 11, 1 op 12. Hoe je het voor elkaar krijgt 1 op 18 met een 14 benzine te halen is mij een raadsel.
- met langere stukken is het motorgeluid aardig vermoeiend. De 14 brult het uit op de snelweg, waar de turbodiesel lekker rustig bromt.
- de trekkracht (met name op de snelweg) is ver te zoeken bij de 14, of je moet blijven schakelen. De turbodiesel rij je op de snelweg (boven de 100) altijd in de 5 en je hebt altijd plenty power. Dat rijdt een stuk comfortabeler en relaxter dan met zo’n 1400 die al flink hard moet werken bij 120.
LPG had alle nadelen van benzine (rumoer, weinig prestaties bij zo’n 14, nog beroerdere actieradius) alleen wel het voordeel van de lage kosten.
Een ongeblazen diesel heeft natuurlijk niet zoveel trekkracht (minder dan de 14) maar wel trekkracht op een relaxte manier (veel onderin) en rijdt dus lekker rustig en relaxed. Ook op de snelweg is een onbeblazen diesel relaxed te sturen, omdat ie zoveel minder toeren maakt dan een 14.
Volgens mij ben ik na 4 jaar dieselen best wel verslingerd geraakt aan de diesel.
ik geloof alles wat je zegt.
maar ik vind het beetje appels met peren vergelijken.
ik denk dat je jouw BX D12 turbo beter met een BX TZi/GTi kan vergelijken
uiteraard blijft de diesel zuiniger
Benzine duurder, diesel goedkoper
Uitgegeven: 13 mei 2006 08:11
DEN HAAG - Marktleider Shell heeft zaterdag zijn adviesprijs voor benzine verhoogd en die voor diesel verlaagd. Een liter euro ongelood kost nu 1,495 euro, een toename van 1 cent. Een liter diesel kost 1,115 euro, een afname van 0,4 cent.
Shell baseert zijn adviesprijzen op internationale productnoteringen, waarbij de olieprijs een belangrijke rol speelt.
http://www.nu.nl
Waarom spreken we niet gewoon over een verbrandingsmotor?
Uiteraard zullen de tegenstanders van LPG zeggen dat een motor niet ontworpen is voor LPG. Maar de keuze is er nu eenmaal wel. Met onze Saxo rijden we niet buitensporig veel, maar 15.000 km per jaar is toch redelijk. Vorig jaar zomer ben ik eens de mogelijkheid voor LPG gaan onderzoeken. Het bleek dat er voor een Saxo 1100 (2002) geen kant en klaar gaspakket leverbaar was. Ik heb me toen gewend tot Eurogas in Zeewolde. Voor 2000 euro kon ik bij hun een installatie laten inbouwen die eerst gecallibreerd moest worden, omdat er geen gegevens in Nederland waren over een Saxo 1100 op gas ops: Na enkele dagen kreeg ik de auto terug en ik merk echt geen verschil met rijden op benzine. Natuurlijk doet het uitgeven van 2000 euro even flink pijn Maar bij elke tankbeurt is het een feest. Met nu een verschil van 1 euro per liter tov benzine En een gemideld verbruik van 1:14,5 op gas.
Wegenbelasting? Zelfde als op benzine, dus 15 euro per maand. Tja,
Deze simpele feiten maken mij wel vrolijk Actieradius is 400 km.
Weinig? Jaarlijks gaan we met de bagagewagen +2 kinderen naar Spanje en na zo’n 200 km doen we een stopje om de benen te strekken en een bakkie te doen. En na weer 200 km ga ik weer stoppen en dan moet ik tanken. Prima, geen probleem mee. De gastank is klein en kon alleen maar in een hoekje van de kofferbak ingebouwd worden, onderbouw bij de Saxo is niet mogelijk (kijken wie er reageert , maar de kofferbak is alleen vol als we op vacantie gaan en de rest van het jaar is de kofferruimte toereikend voor de wekenlijkse boodschappen.
Ja: Ik wil nog wel een stapje verder gaan: Ik wil geen auto meer op benzine. Bijna 1,50 euro per liter. Net weer getankt: 18 liter, 8 euro.
Ik hoef geen gelijk te hebben met dit verhaaltje over LPG. Het is nu eenmaal mijn mening onderbouwd met wat cijfertjes
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@rf
Ik kan je ervaringen al vele tonnen aan kilometers beamen. En die actieradius; die is vele malen groter dan normaal, je hebt immers 2 tanks!
Als ik naar Tsjechië ga dan rij ik mijn gastank leeg en heb daarna nog een volle benzinetank over om daarmee de eerste LPG-pomp te vinden als dit echt nodig is.
LPG-rulez!!! En je kan er zelfs op koken!
Applause :jump :love
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000