Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onze Pluriel van juli 2003 heeft nu een km-stand van 60.000.
Ga de auto dus de beurt geven, die hier bij hoort.
Overweeg ook de distributieriem te vervangen, dit hoort eigenlijk bij 120.000 km.
De reden is dus niet zozeer de km-stand, maar de leeftijd van deze riem.
Zinvol of overbodig (bijvoorbeeld doen bij 90.000 km)?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nu overbodig denk ik. Lijkt me nog niet echt zinvol.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Voor zover ik weet moet de distributieriem van een een C3 (diesel) bij 240.000 km vervangen worden of om de 8 jaar.
De distributieriem van mijn C3 1.4 HDi (jan 2004) is bij 200.000 km uit voorzorg vervangen.
Maar als je het zeker wilt weten bel gewoon even met Citroën Nederland. (wel even je kentekenpapieren er bij houden)
Die kunnen je exact adviseren wanneer het eea vervangen moet worden.
In het onderhoudsboekje moet het ook vermeld staan.
Helaas is mijn onderhoudsboekje ooit bij een bezoek aan de officiele dealer verloren geraakt
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb ‘t even nagevraagd, voor de benzinemotoren is het 120.000 km of 8 jaar, al naar gelang wat zich het eerst voordoet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ga de klus binnenkort doen.
Heb met deze klus al een aantal keer ervaring, o.a. bij GSA, CX en XM.
Nog niet met deze motor (1.6i 16v).
Iemand wel deze ervaring?
Zo ja, nog tips & tricks?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is er dan toch eindelijk van gekomen.
Gister de distributieriem en de multi-V-snaar vervangen.
Km-stand nu 75.000, riem en snaar zeer waarschijnlijk 7 jaar en 9 maanden oud.
We bezitten de Pluriel vanaf de km-stand van 24.000, daarvoor is het zeker niet gedaan.
Distributieriem ziet er nog goed uit, de multi-V echter was hard aan vervanging toe.
Bij de klus wat aanloopproblemen omdat je erg slecht bij het gat ten behoeve van de blokkering van het vliegwiel kan.
Uiteindelijk een borgpen weten te maken van een lange verfrolhouder met de nodige bochten in het stalen deel.
Is ook 6 mm rond, exact de maat van het gat.
Degene met interesse hiervoor wil ik wel een foto van het geheel sturen.
Voor de rest een klus die een zelfsleutelaar met enige ervaring goed kan doen.
De volgende keer weer bij 120.000 km, ga dan ook de loop- en spanrollen vervangen.
Het betreft overigens een 1.6i 16V met een TU5JP4-blok.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wij gaan de distributieriem en waterpomp van mijn zoon zijn Pluriel 14 HDI vervangen maar ik zie hier nergens een topic over of kijk ik er naast?
Iemand tips of wat goede raad wat er moet geblokkeerd worden en hoe?
Moet ik ook zo’n borgpen maken René? Dan mag je mij altijd even de foto sturen.
Dbv.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De 1.4 HDI is wat anders dan de beschreven 1.6 16V.
Maar ook dat blok ken ik, ligt in m’n dochters C2 en daarvan de riem al eens gedaan.
Zal even opzoeken wat je daar voor nodig hebt.
Heb ik zo niet uit de blote bol paraat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Thanks!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gezocht, maar ik heb de betreffende delen van het WPH alleen hardcopy, nog niet als PDF.
Eén dezer dagen even door de scanner trekken en een PDF van maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt René.
We zullen dit weekend zijn trekhaak dan al monteren dan is dat toch al gedaan.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Eén dezer dagen even door de scanner trekken en een PDF van maken.
Done!
Je hebt PM.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En nu ook mail!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:
Bij de klus wat aanloopproblemen omdat je erg slecht bij het gat ten behoeve van de blokkering van het vliegwiel kan.
Uiteindelijk een borgpen weten te maken van een lange verfrolhouder met de nodige bochten in het stalen deel.
Is ook 6 mm rond, exact de maat van het gat.
Degene met interesse hiervoor wil ik wel een foto van het geheel sturen.
Hé René!
Ik heb die foto’s niet onvangen maar we hebben ondertussen een Franstalig werkhandboek gekocht dus zo hebben we ineens alle info.
Volgens het boek moet je het vliegwiel blokkeren met een pin van 12mm en dat is wel degelijk zo want anders kan je wel degelijk nog een beetje bewegen dus die pen van 6mm die u gebruikt hebt is normaal te klein?
Wat wel niet klopte is dat je op dat moment ook de andere pinnen zou moeten kunnen plaatsen namelijk in de polie v/d krukas die van de hogedruk pomp en een special gereedschap om het nokkenas tandwiel te blokeren.
Zelf na meerderen omwentelingen te maken en telkens de pin v/h vliegwiel in zijn gat te steken lukte dit niet dus uiteindelijk gedaan wat ik meestal doe en zelf markeringspunten aangebracht.
Nokkenas tandwiel verspring dan wel maar dat kan je probleemloos oplossen door tijdens het aanbrengen v/d nieuwe distributieriem met een ringsleutel het tandwiel op zijn plaats (waar je dus zelf uw merktekens gemaakt hebt) te trekken.
Nadat we de waterpomp vervangen hadden even de oude nagekeken en die was klaar om vast te lopen dus net op tijd vervangen.
In ieder geval zeker geen moeilijk werk maar zoals altijd wel een paar uurtjes zoet om alles te demonteren en terug te monteren.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De homemade blokkeerpen van 6 mm is voor een benzineblok en niet voor een diesel, waar jij mee bezig bent geweest.
Bij dat blok heb ik overigens dezelfde ervaring dat de andere pennen niet passen als de pen van het vliegwiel op zijn plek zit.
Geen idee waarom dit zo is overigens.
Trouwens, bij een benzineblok zit het blokkeergat achter het oliefilter aan de voorkant en bij de dieseltjes aan de onderkant.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ha, goed dat je dat even duidelijk maakt!
Ik ken spijtig genoeg enkele mensen die door een te kleine pin te steken in één v/d te blokeren punten de riem één tand of meer verkeerd hadden staan waarna ze mij dan bellen!lol
We hebben ook de uitlaat niet los gemaakt maar gewoon een kortere pin van 12mm gemaakt. Gewoon een recht stukje dus.