Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik heb het draadje over de AX eens goed tot me genomen. Een aantal dingen heel herkenbaar, een aantal niet - maar goed, elke auto is anders. Ik denk dat ik dan toch maar de hele monopoint ga vervangen (en controleren of de O ringetjes en pakking op de juiste plek zitten), en een nieuwe lambdasonde in het achterhoofd houden. Voor de zekerheid meteen de stappenmotor ook maar doen?
Ik zal in de “gezocht” sectie maar een balletje opgooien voor een monopoint. Iemand anders een suggestie waar je zoiets vandaan haalt? Garage80 heeft ‘m helaas niet, maar ik zal ze morgen eens bellen.
En wie, oh, wie kan ik verleiden om mij een handje te helpen als ik de onderdelen heb? Uiteraard met tegenprestatie! Ik woon in Zevenbergen, dus Noord Brabant, onder de rook van Breda, maar een eindje rijden vind ik geen enkel probleem.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het TU3-blok heeft in een aantal modellen van zowel Citroën als Peugeot gelegen.
O.a. de AX, de BX, de Xsara, 106, 205 enz.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor#TU3
Zo’n inspuiter is nog wel te vinden op de sloop.
Bij aankoop wel even het voorbehoud afspreken dat hij goed moet werken en niet dezelfde klachten veroorzaakt als jouw huidige.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Het TU3-blok heeft in een aantal modellen van zowel Citroën als Peugeot gelegen.
O.a. de AX, de BX, de Xsara, 106, 205 enz.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_motor#TU3
Zolang ik dus maar een 1.4 met een Bosch A2.2 vind is het goed. Daar moeten er inderdaad nog wel een aantal van te vinden zijn. Wordt de eerste keer dat ik op de sloop kom, ik weet nog niet eens waar ze zitten hier in de buurt. Maar goed, Google is je vriend en als ik er verder niet uit kom is er dit fijne forum nog.
Ik ga maar eens heel snel leren schroeven aan dat TU3 blokje van me.
Al moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik sinds ik een baan heb, en dus dagelijks met de BX onderweg ben, ik wel wat luxe mis aan mijn spartaans wagentje. Met een schuin oog heb ik zo eens gekeken naar een Xantia (een 1.6 en een 1.8 16v). Als dit een duur geintje wordt is het misschien handiger om daar serieus naar te gaan zoeken.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Luxe moet je zelf inbouwen! Ik heb elektrische ramen en centrale deurvergrendeling in m’n Cannes ingebouwd.
Zolang je je monopoint huis niet nieuw koopt is het niet zo gek duur. En als je het zelf doet heb je in elk geval geen arbeidkosten Als het uitkomt wil ik uiteraard wel komen helpen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
En controleer toch ook eventjes of je brandstofleidingen en slangen nog goed zijn. Ik heb eens een klein roestgaatje in de aanvoer gehad en dat gaf een prachtig neveltje onder de auto, met benzinestank en een hoger ‘verbruik’ tot gevolg ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bedankt voor de tip, Midfriesland. De leidingen zijn bij de grote beurt nagekeken, nog geen 2 maanden terug, dus ze zouden goed moeten zijn. Mocht het probleem na het vervangen van de injectie nog voor komen, dan ga ik daar ook naar kijken. Ik heb alleen zo’n vermoeden dat het met de monopoint vervangen al een heel stuk beter zal zijn - ik heb me gisteravond er eens goed in verdiept, en eigenlijk heb ik de auto al met stervende injector gekocht lijkt het. Als ik rustig afrem en terugschakel begint de auto altijd te bokken, of ik de toeren nou hoog of laag pak in de versnelling waar ik naar terug ga. Ik heb mezelf aangeleerd om daar heel rustig bij te koppelen en soms wat gas te geven om dat op te vangen, dus eigenlijk geen rekening mee gehouden dat de auto dat altijd al doet. Dat lijkt bij nader inzien dus de gaskleppotmeter te zijn, en die schijnt ook weer te zorgen voor het verhoogde toerental stationair.
Tim1993, bedankt voor het aanbod! Als ik alles binnen heb stuur ik je wel een berichtje.
Wat mij op het volgende brengt: wat is het onderdeelnummer van het spul dat ik nodig heb? Ik heb van een aantal bedrijven al wel reactie op mijn vraag of ze een Monopoint injectie voor een TU3 1400 motor met Bosch A2.2 Jetronic hebben liggen, maar die reactie bestaat constant uit “heeft u het onderdeel nummer”. En dat heb ik dus niet. Als ik ga zoeken kom ik allerlei nummers tegen van losse onderdelen in dat injectorhuis, maar ik weet niet wat ik dan precies moet hebben. Ook prima als iemand me kan vertellen waar ik het op mijn eigen injectiehuis kan vinden, natuurlijk, want nu ik weekend heb gaat die er sowieso af voor inspectie.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De BX vind je niet meer op service.citroen.com, dus op AX gezocht met hetzelfde systeem.
Een complete monopointinspuiter is 1920G1.
Succes met de zoektocht!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Een complete monopointinspuiter is 1920G1.
Succes met de zoektocht!
Heeft iemand je al wel eens verteld dat je een held bent? Bij deze! Bedankt!
Eeeeeeeen weer door met zoeken!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ja, jij, Net nog.
Als je de plaatjes scherp wil, even via PM jouw mailadres.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Plaatjes zijn binnen, helemaal top. Kan ik ook meteen de juiste pakking bestellen, scheelt ook weer.
Ik realiseerde me trouwens dat ik na de reset van de ECU eigenlijk niet zo handig ben geweest. De accu is 40 minuten eraf geweest, en daarna heb ik de auto meteen gestart en ben met hogere toeren weggereden. De ECU en stappenmotor hebben zich dan dus verkeerd ingeleerd, vandaar het wat hogere stationair. Heb nu weer even de pooltjes eraf, even boodschappen doen en bij terugkomst de pooltjes voor de zekerheid nog even tegen elkaar, alles terug, contact 10 sec aan, uit, starten en laten lopen zonder ergens aan te zitten.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Inleren moet bij bedrijfswarme motor gebeuren.
Ik rij ‘m warm.
Dan minstens 10 minuten de grote steker van de ECU los.
Hoef je niet de klok en de radio opnieuw in te stellen.
Dan de steker weer op, contact aan 10 sec., uit en dan starten zonder het gaspedaal te beroeren.
Paar minuten laten lopen en klaar is Koen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Hahaha, ok, weer terug naar de tekentafel dus. Misschien toch maar eens in de avonduren een cursusje autotechniek gaan doen, in plaats van lukraak aan de semi-klassieker die ik als dagelijks vervoermiddel gebruik en nodig heb te gaan schroeven. Heb nu eindelijk wel de ruimte om het te gaan leren, en je moet toch ergens beginnen. Ik durf normaliter nog geen bougie te vervangen of olie te verversen, dus wat dat betreft is dit redelijk avontuurlijk. Dat gezegd hebbende, ik durf dan wel weer zelf LHM te verversen en heb geen enkele angst om elektra aan te pakken (had pasgeleden een kapot stuurslot waardoor de sleutel niet in het slot wilde, dus moest het contactslot vervangen). Beetje tweeslachtig allemaal.
Goed, ik heb ondertussen bij Bart Ebben 3 monopointhuizen gevonden. 2 losse en eentje met stappenmotor. Prijs staat er niet bij, dus ik zal morgen maar even bellen. Zal niet goedkoop zijn, want Bart Ebben, maar dan heb ik wel de garantie dat het naar behoren werkt.
Overigens, ik heb via dit forum ook een website op weten te sporen waar losse gaskleppotmeters te koop zijn, á €35 per stuk (ex. verzendkosten vanuit Berlijn). Dus ze zijn weldegelijk te vervangen!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt.
Heb er een paar jaar terug ook 1 gekocht daar.
Ligt op reserve!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Had snel even alfabetisch gekeken en verwachtte de BX na de AX.
De BX is een beetje “opgescholen” tussen recentere modellen.
Plaatjes zijn wel gewoon dezelfde, wel al heel veel onderdelen NFP.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986