Hallo allemaal,
Ik rij al enkele jaren met plezier in mijn Citroën Xsara 1.6 16V uit 2002 met zo’n 114.000km. Enkele weken geleden begon echter tijdens het rijden op de snelweg het accu lampje te branden. Nadat ik de lampen had uitgeschakeld ging het lampje vrij snel weer uit. Helaas werd het al snel donker en was ik wel gedwongen om mijn lichten aan te doen en begon na een aantal minuten het accu lampje weer te branden, helaas. Toen het eenmaal begon te regenen en ik de ruitenwissers inschakelde begonnen deze in een stuk lager tempo te bewegen, dan wat ze normaal deden. Bij het afremmen en bij een laag toerental begonnen ook de lampjes van de airbag en abs te branden, gepaard met de waarschuwen op het display in het dashboard. Deze verdwenen vervolgens weer bij een hogere snelheid en hoger toerental. Uiteindelijk wel thuisgekomen, maar zoals verwacht kon ik de auto niet meer starten en was de accu dus volledig leeg.
Aangezien mijn accu al aardig wat jaren oud is en ik op een koude winterdag ook wel eens last heb gehad van startproblemen (na aanzetten van allemaal stroomvreters deed hij het dan spontaan weer), vermoedde ik dat deze wellicht nu echt ten einde was. Ondanks dat ik ook vermoedens had naar de dynamo. Gelukkig had ik nog een reserve accu dus deze nog even bijgeladen en in de auto geplaatst. Helaas bleek na enkele dagen deze ook volledig leeg te zijn. Dus toen ben ik gaan meten wat het voltage is als ik de auto start. Bij stationair komt hij rond de 13V uit en na het aanzetten van de lampen daalt deze naar ongeveer 12,8V. Bij hoger toerental 2000/3000 zie ik hem langzaam oplopen tot boven de 13V, maar bij het inschakelen van de achterruitverwarming zakt hij er weer onder. Dus mijn vermoeden was dat het iets met de dynamo zou zijn. Na wat zoeken op o.a. dit vorm, kom ik verschillende verhalen tegen die erop wijzen dat wellicht de koolborstel versleten zijn of wellicht iets is met de spanningsregelaar.
Dus na wat zoeken heb ik een paar koolborstels weten te bemachtigen en kon het sleutelen beginnen. Uiteindelijk de dynamo weten te demonteren en de koolborstels bekeken. Helaas bleken deze er nog aardig goed uit te zien en leken deze totaal niet toe aan vervanging. Er zat echter wel veel slijpsel om heen en de contactpunten op de as heb ik ook even schoongemaakt. Zie hier onder ook de afbeelding van de koolborstels en het typenummer van de dynamo.
Met goede hoop dat dat geholpen had, weer de boel in elkaar gezet en weer gaan meten. Deze waarden leken helaas niet veel beter dan hiervoor. Desondanks een testrit gemaakt van 250km. Geen problemen tijdens deze rit ervaren en gewoon de lampen en radio aangehad. Bij thuiskomst ook de auto gewoon kunnen starten. Dus so far so good.
Toen ik nu net (een aantal dagen later) weer bij de auto kwam en wilde starten was de accu echter leeg. Blijkbaar was die laatste keer starten toch net te veel geweest.
Dus nu zit ik met het dilemma: Is het toch de spanningsregelaar? Moet ik die vervangen of kan ik beter de hele dynamo vervangen? Of is het wellicht iets anders?
Weten jullie raad?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan de dynamo laten testen bij de elektraboer. Ik denk dat je er met een nieuwe regelaar bent.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Of een nieuwe bij Mister Auto. 70ah €66 en 90ah €105.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog een beetje gezocht naar wat een regelaar me gaat kosten en vond dat relatief duur, kom al snel tussen de 40-70 euro uit. Zijn overigens ook relatief lastig te vinden.
Ik heb wel een tweedehands dynamo weten te vinden voor acceptabele prijs. Dus hopen dat ik die voor volgend weekend ontvang, dan ga ik die dan proberen in te bouwen en hopen dat, dat helpt.