Hallo,
Vorige week een 2,7 HDI met 170 k Km op de kop getikt, beetje een gok maar leek me prima alternatief voor de DS in de winter.
Dat er wat werk aan zou zitten had ik verwacht, auto was erg smerig!! Maar nu hij/zijn? begint te glimmen begint het steeds leuker te worden.
Als eerste de koelwaterpijp schoon gemaakt en in de RX5?RX10 gezet want dat werkt ook super op de DS.
Het volgende is dat hij erg moeilijk start, moet lang doorstarten voordat hij aanspringt.
Daarna loopt hij prima, rijd prima. Gloeilampje brand helemaal niet (te warm buiten denk ik).
Ook contact aan / uit, wachten etc helpt niet. Daar kwam bij dat gisteren het helemaal niet meer lukte.
Ik verdenk data de accu voor dus ligt nu aan de lader heb het contact te lang aangehad vermoed ik.
Accu is van 09-2014, 95Ah zware jongen.
Daarnaast heb ik nog een lijstje met onderhouden zaken die ik verzameld heb.
mochten jullie aanvullingen hebben….
Uitlijnen, lijkt soms wat weg te trekken, vraagt dit nog iets speciaals of kan iedereen dit met een uitlijnbank?
Hoogte sensoren kalibreren, auto deint wat op de snelweg, meer dan mijn DS!
versnellingsbak spoelen, schakelt goed maar preventief lees ik dat dat niet verkeerd is om te doen.
Fusee kogels controleren, ze zouden vervangen zijn, maar kan dat niet zien.
Grote beurt uitvoeren, heeft deze een distributieriem ?
Ik heb niet heel veel onderhoudshistorie, heeft dit jaar wel een kleine beurt gehad 25K Km terug bij citroendealer.
Maar wil zorgen dat hij weer helemaal top, was bij de vrouw geen beste beurt binnen een week stilstaan !
Dat heeft mijn DS nog niet gedaan
Een afspraak bij een specialist zit er dus wel aan te komen denk ik.
Maar zitten die alleen in Aalsmeer of Nieuw Vennep ?
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik zou behalve naar de accu kijken ook het diesel brandstof filter vervangen, moet regelmatig binnen de aangegeven kilometers vervangen worden. Dan loopt hij niet goed meer.
Dat deinen is heel normaal bij een C6, de mijne deint ook lekker, als je de sport stand aan zet dan is dat in 1 keer weg dan deint hij niet meer.
Dat doorveren doet de C6 als het kan, als het niet kan is de vering veel strakker.
Er zit ook een zeer goede garage die heel veel weet van de C6 is Grootebroek, regio Hoorn- Enkhuizen.
Ik kom daar nu ook met mijn C6.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Je kan ook even (laten) kijken of er bij het uitlezen storingen te zien zijn.
Dat kan ook tijdens het starten.
Het deinen is inderdaad normaal. lekker, hè?
Het deinen is inderdaad lekker maar had toch gedacht dat met alle electronica dit strakker zou zijn dan bij mijn DS
Maar misschien moet ik er ook gewoon eens iemand anders in laten rijden als test.
Brandstof filter gaan we op het lijstje zetten om te checken/vervangen bedankt!
Ik woon in Uden, nabij Eindhoven dus zoek een ervaren C6 dealer in de regio, anders gaan we iets verder rijden.
Moet een keer goed naar gekeken worden.
Groet Reinier
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Probeer de sportstand maar eens, dan is het deinen helemaal weg.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
‘t is een beetje preken voor eigen parochie.. maar ja
Het deinen van de C6 is een product eigenschap, maar wel tot bepaalde hoogte. Veelal is na een update van het veersysteem (verbeterde software) en het kalibreren van de vering https://www.youtube.com/watch?v=bmmaZIq5tfc de C6 weer de “oude”.
Updaten en kalibreren is (tot nu toe) alleen voorbehouden aan de citroen dealers.
Wij adviseren het brandstoffilter iedere 30.000 te vervangen.
Tja, dan het bakspoelen, lees het draadje op dit forum en maak je keuze http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219165/
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
hartelijk dank voor de reacties, worden gewaardeerd.
Ben niet vies van een goede preek
Inderdaad de sportstand werkt goed, verschil duidelijk te merken ik mis misschien de juiste referentie.
Leuke filmpjes, en handig meet hulpstuk kunnen we op de DS club ook mooi gebruiken voor hoogte controle.
Moet maar eens wat actie gaan nemen deze week.
Groet Reinier
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Het ‘deinen’ hoort bij deze auto. Ik vond het heerlijk. Je hebt het immers wel over de #1 auto qua veercomfort.
Houd het roetfilter ook in de gaten!
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Na 30 uur doorladen van de de accu geen verschil bij starten.
Lijkt niet echt/ moeilijk op toeren te komen en heeft lang werk.
Deze 2,7 HDI geeft mijn probleem precies weer in dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=A85HQNSmY-w
Inmiddels via de vorige garage begrepen dat de accu vervangen is in januari en de dynamo in Mei.
Brandstof filter is niet vervangen, zit er waarschijnlijk al 50K Km in.
Zijn de kosten niet dus die gaan we doen, roetfilter wordt iets lastiger denk ik.
Auto heeft veel kilometers gemaakt laatste jaar, heeft zeker niet stilgestaan.
Heb inmiddels ook de beruchte waterkoelpijp gevonden en schoongemaakt en behandeld met RX5/RX10.
Dus die kan er weer even tegen.
Groet Reinier
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
In Beek (Limburg) zit ook een dealer met veel C6 ervaring. Mijn C6 is er ook in onderhoud. Versnellingsbak spoelen doen ze niet, daarvoor moet ik toch echt eens een keer naar Oldenhage geloof ik. Vering kalibreren hebben ze bij mij wel gedaan en auto veerde toen wel merkbaar strakker, maar het deinen gaat inderdaad nooit helemaal weg. Uitlijnen zou ik gewoon bij een specialist doen.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
andre.smulders schreef:Ik zou behalve naar de accu kijken ook het diesel brandstof filter vervangen, moet regelmatig binnen de aangegeven kilometers vervangen worden. Dan loopt hij niet goed meer.
Is besteld ! was natuurlijk nergens op voorraad als je die nodig hebt
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Vanmorgen na starten niet alle cylinders die meewerkten ...
Na alles uit en opnieuw starten weer normaal gegrom in vooronder.
Emissie lampje brand uiteraard, ook even storing op electrische handrem.
Nu toch maar afspraak maken om storing uit te lezen.
Gevoel dat het met de brandstof te maken heeft komt zo wel naar voren
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
EGR kleppen al afgeblind?
Indien niet, dan is het verstandig het inlaathuis te inspecteren, kon wel eens helemaal vol roet zitten.
En ernstig lekkende EGR kleppen bederven erg veel. Komt veel voor.
Gezien je klachtenreeks lijkt mij een dagje specialist de kortste route naar succes. Wel iets van € 2000 meenemen (voor de zekerheid). EGR afblinden is de goedkoopste ingreep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Geloof gezien de historie niet dat de EGR’s zijn afgedicht.
Zijn hier ook instructies / foto’s van, altijd makkelijk.
Heb dit wel eerder gedaan bij VW TDI, principe is bekend.
Luchtinlaat zullen we maar eens even gaan bekijken.
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
GJO heeft blindplaatjes voor een luttel bedrag.
Het er in schroeven deed ik in ca 30 min.
Het eruit nemen en weer terug plaatsten van het lucht inlaathuis ook zo iets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop