Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Helaas geen plaatje en het schema ook niet bij de hand. Het is de achterste rij, tweede bout vanaf de distributie. De kop is bijna rond, heb nog geprobeerd er een dop op te slaan…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
HvdL schreef:gemeentelijke sleutelplaats
Wat hoor in nu? gemeentelijke sleutelplaats? waar is die? Of is dat Sana die alleen doordeweeks open is?
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Sana. Maar voor mensen met (heeeel veul) pech zijn de openingstijden soms iets soepeler…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Kop gevlakt, bout gelost met de slijpschijf. Morgen in elkaar prieken.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
En nu maar weer rijden, eens kijken of het goed gaat. Koppakking en dynamo vervangen,koppeling is ook nieuw, bijna een hele nieuwe AX. O ja, er er komt nog een nieuw deurrubber is. Niet nieuw, wel heel. Wel had ik ruzie met de torxbouten, ook bij het vastdraaien. Ik wil weer gewoon zeskantige bouten met een N-waarde in plaats van die stomme graden in twee fases! Maar goed, de boel zit vast.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
De fut is er een beetje uit bij de AX. Blijkt dat ze te weinig stroom krijgt (11,4). Langzaam maar zeker raakt de batterij leeg. Eerste verdachte van deze dreigende burn-out is een gare kabel van de dynamo naar de accu. De mantel de naar z’n moer, ik kijk zo op het koper. Lijkt me niet goed. Die kabel verdwijnt in een plastic hoes die om het blok heenloopt, maar ik meen dat het dikke draad rechtstreeks naar de accu loopt?
Verder zijn deze week de remmen voor weer gangbaar gemaakt. Aan een kant ook de rubbers vervangen. Hoewel de auto dagelijks wordt gebruikt (en goed ook), zat alles muurvast. Nieuwe blokken en rubbers, vettigheid waar het hoort en het remt weer een stuk beter. De rubbers voor de andere kant komen vanmiddag binnen.
Tijdens de operatie aan de remmen zag ik een klein gaatje in de aandrijfashoes. De binnenkant van het wiel zat onder de vettigheid. Die as zat er notebene net onder en ondanks inspectie toen geen gat gezien! Ook maar een nieuwe hoes besteld. Voorlopig hoef ik me niet te vervelen…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
HvdL schreef:Maar ik meen dat het dikke draad rechtstreeks naar de accu loopt?
Nope, de dikke draad van de dynamo eindigt op de + van de startmotor, vandaar gaat de laadstroom verder via de dikke kabel naar de + van de accu.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aandrijfashoes aan wielzijde vervangen is nog een leuke.
De as kan namelijk alleen aan de bakkant uit elkaar.
Zijn wel how-to’s van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ja, die ashoes vervangen, daar kijk ik naar uit als een kalkoen naar de Kerst. Dynamodraad gaat naar de startmotor, oké (ik regen iedere keer bij mijn auto vandaan…). Nieuw draad met twee ogen er aan moet dus niet ingewikkeld zijn. Dank voor de opmerkingen in ieder geval.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op dit forum zo snel niet gevonden, maar wel hier: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=15890&start=20
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ja, dank René. Helaas ben ik ervaringsdeskundige. Bij de BX heb ik het ook al eens aan de hand gehad. De tips en trucs met universele hoezen, doorgeknipte petflessen en het warm maken van de hoes zijn mij bekend. Eens kijken hoe het gaat. Overigens is het bij de BX prima verlopen, met wat pielen.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Bij de BX kun je toch de homokineet van de as af tikken???
Niet vergeten de bakolie en nieuwe keerring (oude gaat bijna altijd lekken als de as eruit is geweest)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
dirkvdmei schreef:Bij de BX kun je toch de homokineet van de as af tikken?
Jazeker. Ik vond het alleen makkelijker om de complete as uit de bak te halen (bakolie moest toch ververst worden) en de tripoide eraf te halen. Deze zit met een klein klemmetje vast.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat was een zaterdagmiddagje klussen aan het blauwe bakje. De aandrijfashoes was een snelle actie. Tenminste, de hoes zelf. Eerst heb ik de aandrijfas vastgezet met een spanbandje, zodat de bakolie in de bak kon blijven. Vervolgens het wiel eraf en de fuseepen eruit gewipt. De lekke hoes sneed ik los. De universele hoes ging makkelijk over de homokineet, nadat ik de hoes in heet water had gelegd. Met twee forse bandenlichters schoof ik de hoes over de homokineet. Daarna was het een kwestie van vet toevoegen, de hoes vastzetten en het restant er af snijden. Toen ik de boel weer vastzette, bleken de bout en de moer voor de borging van de fuseepen gaar. Na een tijdje zoeken in de werkplaats, vond ik zowaar een vervangend exemplaar. Dat heb ik eerst opgeknapt met een tapsetje. Dat kwam dus met een beetje mazzel goed, want waar vind je anders op zaterdag na 17.00 uur zo’n bout en moer?
De remmen zijn nu ook weer van verse rubbers voorzien. De bestuurderszijde had ik vorige week provisorisch gangbaar gemaakt, maar dat was van korte duur. De hele bende moest met grof geweld uit elkaar en met beleid in elkaar. Nu remt alles weer soepel.
Het tekort aan stroom werd veroorzaakt door een gare laadkabel tussen dynamo en startmotor. Na meting bleek namelijk dat de dynamo voldoende stroom gaf, maar dat de accu te weinig kreeg. Nieuwe, dikke kabel er tussen met verse ogen er aan. De tapeinden waar de ogen op moesten heb ik eerst schoongemaakt en meteen maar even het massapunt (waar de - van de accu aan vastzit) ook. Voila: er is weer voldoende input voor de batterij.
Tot slot de lekke uitlaat dichtgemaakt door de beugels eens goed aan te draaien. Ook de einddemper iets gedraaid, want die zat tegen de bumper aan en dat zorgde voor extra herrie. Ook weer gefikst, kan het ding zondag weer aan het werk!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’