Mijn C6 heeft al sinds dat ik haar heb last van condensvorming aan de buitenkant van de voorruit.
De condens vormt zich in het midden, en ter hoogte van de ventilatiemonden aan de bovenkant van het dashboard.
Met het regenseizoen is ook een ander euvel weer zichtbaar: ondanks dat ik nieuwe bladen heb laten monteren, veegt de linkerwisser het veld nog steeds niet volledig schoon. Altijd blijft aan de linkerkant een stukje in het midden ongewist. Ik vind dit raar aangezien die plek wordt overgeslagen terwijl het blad veel verder reikt.
Wie herkent deze euvels of weet hoe ze op te lossen?
Condens komt doordat je erg koude lucht tegen de voorruit blaast, dan slaat er van buiten vocht uit de lucht op neer. Voel maar eens of het daar niet koud is. Niet wissen: Misschien heb je per ongeluk een beetje siliconen spul/schoonmaakmiddel/poetsmiddel etc. op de ruit zitten. Goed schoonmaken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik had altijd last van schrapende ruitenwissers bij snelheden hoger dan 120 km/h. Bladen om een gegeven moment vervangen maar het probleem bleef.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Te koude lucht op je voorruit wijst op een airco probleem. Een gemiddelde garagist komt daar niet uit.
Er zijn aircospecialisten die een stuk verder gaan dan de autobranche.
Bij voorbeeld Bendex Airco Service in Huizen. Hoofdactiviteit is airco systemen voor de horeca.
Niets doen kan kostbaar zijn.
In de C6 airco pomp zit een regelsysteem dat wel eens faalt. Een stuk complexer an de traditionele aan-uit regeling.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik laat mijn C6 altijd met de hand wassen en ik heb gezien dat ze daar iets in het laatste spoelwater doen.
Op advies Citroensmgz heb ik gisterenavond de voorruit eens grondig onder handen genomen met een in benzine gedrenkte doek.
Het lijkt erop dat die plek nu wel gewist wordt. Morgen heb ik 2 afspraken in Nederland en volgens het weerbericht zijn de omstandigheden ideaal om de wissers eens goed te testen.
Wat Rene meldt over het ‘schrapen’, dat herken ik ook. Volgens mij komt dit ook voor bij harde zij- of tegenwind. Het lijkt alsof de wissers te hard op de ruit worden gedrukt en kort omhoog springen.
Ik heb de airco het hele jaar door in de automatische stand en op 18 graden staan. Ik had verwacht dat het systeem de koude lucht gelijkelijk en geleidelijk over de auto zou verspreiden, maar klaarblijkelijk is de sterkste luchtstroom op deze 2 punten gericht. Die plekken zijn inderdaad een stuk kouder dan de rest van de ruit en het is logisch dat daar het vocht in de buitenlucht condenseert.
JanSr, uit ervaring weet ik dat je bij de gemiddelde garagist volkomen kansloos bent met je C6. Laat staan met een C6 en een aircoprobleem http://www.citroen-forum.nl/forums/smileys/#. Ik zat zelf te denken aan GJO, de meer dan bovengemiddelde garagist… Heb jij ervaring met Bendex & C6 en waar moet ik kostentechnisch op rekenen?
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Idd dat schrapen gebeurt bij een straffe wind.
Off-topic: ik vond de airco te koud. Zat vaak gewoon op de tocht in de auto. Ben er ook een keer goed ziek van geweest. Vandaar mijn eerdere topic over in te bouwen standkachel.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Indoguy: dat hangt van de diagnose af. Voor een diagnose zelf ben je ruim binnen € 100 klaar.
Bij Bendex gaan ze niet verder dan de diagnose en eventueel vervullen van het systeem.
De uitkomst kan bijvoorbeeld zijn: DAAR zit het koelmiddel lek, of het regelsysteem van de aircopomp doet niet wat hij moet doen.
Of iets dergelijks.
De vervanging van de onderdelen moet je zelf regelen.
@ Rene Dubois: Geen idee wat het verband kan zijn tussen een koude airco en een standkachel.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als de airco te koud is zet je hem toch gewoon wat warmer?
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Ik had hetzelfde met de ruitenwissers: net nieuwe erop en een heel stuk aan de bestuurderskant werd niet gewist. Terug naar de garage en weer nieuwe erop, iets beter, maar uiteindelijk toch een deel dat niet werd gewist. Maar het lag echt aan het ruitenwisserblad (3x woordwaarde), want een half jaar later Valeo’s erop gezet en probleem verholpen. Ik dacht dat die eerste van Bosch waren, maar dat weet ik niet meer zeker. Het kan aan de serie hebben gelegen. Je kunt overigens ook gewoon de losse rubbers vervangen van de ruitenwissers, dat scheelt een hoop euro’s.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Ik heb ruitenwisser van Bosch op mijn C6 en die wissen super
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Dank allemaal voor jullie reacties! Ik heb gisteren alle kans gehad om het resultaat van de schoonmaak actie te bekijken en het heeft inderdaad de situatie verbeterd. Toch ie er in het midden nog steeds een stuk wat niet helemaal schoon wordt geveegd.
Wellicht dat een 2e schoonmaakbeurt van wissers en ruit nodig is. En als ik de wissers weer moet vervangen, dan zal ik de Valeo’s eens proberen.
De condens aan de buitenkant; daar moet nog naar gekeken worden, maar ik denk dat ik eerst een keer bij Bendex langs ga.
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De beslagen voorruit is een gevolg van het zeer luxe C6 vrwarmingssysteem dat de lucht niet direct in je gezicht blast maar netjes verdeeld via de voorruit vandaar dat de luchtdroging koelere lucht tot beslagen ruiten leidt.
De C5 III heeft dat ook: Als je de airco op vrij koud hebt staan en je zet de stand op voorruitontwaseming dan krijg je centraal koude droge lucht…. Daarnaast is de temperatuurregeling vrij complex: Als je de temperatuur vastzet houdt “het systeem” rekening met buitentemperatuur, direct zonnestraling regen etc, etc, etc, en dat heeft soms rare effecten.
To err is human, not to err is divine.