Revisie van radiatoren is soms prutswerk.
Ik heb in de jaren ’80 twee keer een radiator laten reviseren (van een Opel en een Datsun). Als je de gereviseerde radiator dan terugkrijgt ziet ie er perfect uit. Keurig in de zwarte lak en in nieuwstaat. En weer waterdicht, in tegenstelling tot de radiator die ik binnenbracht.
Eenmaal gemonteerd kwam ik er achter dat bij hoge buitentemperaturen en langzaam rijden de motor veel te warm werd. Ik kwam toen tot de conclusie dat de lamellen tussen de verticale waterkolommen niet het contactvlak hadden wat zou moeten. Die ‘zigzag’ lamellen moeten helemaal doorgesoldeerd worden (bij koper) op de verticale kolommen om zo een goede warmteoverdracht te waarborgen, en dat was niet. Het waren slechts puntverbindingen.
Hierdoor was de koelcapaciteit veel lager geworden dan de originele radiator.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
Ik moet me schamen: verkeerd gekeken. Lamellen zitten vertikaal en de kanalen horizontaal.
Bij demontage na aftappen haalde ik de radiator er zonder lekkage uit.
Maar toen ik hem wat scheef hield, kwam er alsnog meer dan een liter uitlopen !
Dus toch een deel geblokkeerd ?
Daarna een nieuwe besteld (bij chysparse) . Zeer vlotte service, aardig, volgende dag in huis. Maar er rammelden grote brokken losse soldeerresten in.
Bovendien kreeg ik hem niet gemonteerd : de onderste aanzuigpijp zat ongeveer 1 cm teveel naar links, waardoor de pijp klem liep tegen de accubak, en ik de bouten niet door de gaten kreeg. Bijna niet te zien, maar wel als je de radiator naast de oude houdt. De accubak ging niet meer naar links.
Bovendien eerst de gaten moeten vrijmaken , door lasslakken er uit te slijpen. Al met al geen succes, en teruggestuurd. Heb er zo geen vertrouwen in, dat met een ander exemplaar dat beter gaat. Nieuw is dus echt niet altijd beter. Wat nu ? De vakantie dringt, en dat wordt zo zonder ds.
Morgen opnieuw naar de club voor omruil.
Tevens de thermostaat er uit gehaald. Zat al een gaatje in geboord. Ging goed open bij 80 graden . Natuurlijk brak de veerring bij demontage, omdat hij vast zat, en de rubber ring daaronder was verteerd. Nieuwe gehaald bij Sanders. Bij de nieuwe thermostaten zit al een doorstroomgaatje ! Bijna niet te zien , maar er zit een soort inkeepinkje in, waardoor je geen gaatje meer hoeft te boren. Nieuwe er in gezet. Valt wel op dat deze minder ver open gaat dan de oude, en dus minder doorstroming lijkt te hebben. Wat nu weer ? Ik begin er goed genoeg van te krijgen .......
Als laatste op advies van garage Jansen ook het zeer belangrijke pijpje tussen radiator en expansievat goed schoongemaakt. Was wel open, maar gaf wel wat weerstand. Nu goed door te blazen, dus dat moet goed gaan.
Ik houd jullie op de hoogte














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom laat je niet gewoon je eigen, oude, radiateur reviseren bij een radiateurenboer?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Shit zeg.. Wat een gelul.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even een update na mijn radiatorwissel: ik werd er gek van.
Daarom heb ik :
- thermostaat gewisseld
- motor omgekeerd gespoeld met liters water. (Er kwam geen enkele smurrie of zelfs maar roestwater uit)
- ander thermocontact geplaatst, dat een paar graden eerder aanslaat
- andere radiator
En toen proberen : na 1/2 u 140 km/ u en dan stationair loopt pas na lang stationair draaien de temp iets op. Eerst Gemeten temp ca 80 graden, onderaan radiator ca 65 gr. , dan slaat de fan aan als de temp ca 85 -88 gr wordt, en daalt de temp weer netjes tot 80 of iets daaronder.
Als ik zeer lang stationair laat draaien na afkoelen, komt de temp zonder fan nooit boven de 80 graden, onderin radiator ca 70 gr.
Probleem lijkt opgelost ! Ga zondag een lange rit maken, misschien morgen ook omdat het dan warmer wordt.
Of het alleen aan de radiator lag ? Als ik eerlijk ben, kan ik dat nu niet meer zeggen, omdat ik zoveel gewisseld heb .toch heb ik de indruk van wel, omdat ik verder nergens iets aan fouten vond.
Nu nog de hoogte voor gelijk stellen, en een gereviseerde fan monteren.
Verder heb ik nog een beetje lekkage onder de HD pomp, even kijken waar.
Kan de vakantie misschien toch nog in de DS !
Bedankt voor het meedenken !
Succes zondag!
Een beetje lekkage onder de pomp is niet zo erg zolang de lhm niet op je remschijf komt. Laat daardoor je kans om met de DS op vakantie te gaan niet schieten. Eventueel na elke rit met een doekje schoon maken, zodat de lhm niet op de remschijf komt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Toch aangedurft om naar de franse zuidkust te gaan met de DS. 2 dagen tevoren lag er nog behoorlijk veel uit elkaar. Nieuwe iE fan gemonteerd van garage Jansen uit Bennekom. Een waar kunstwerkje: alles gereviseerd en als nieuw. Door de poststaking was deze bijna te laat voor mijn vakantie, maar Jansen bracht toen hij hoorde dan mijn ds vakantie er van afhing, hem bijna tot bij mij thuis, wat een service !
Extreem veel files, en daarom dwars door de bergen (vandaag dezelfde cols door de Tour de France!), met hitte en file. Zwaardere belasting bijna niet denkbaar, of je moet door de sahara gaan.Temp meter komt bij hard rijden wel tegen bovenkant witte vlak/ net niet tegen het rood. Maar de lamp gaat nooit aan, de fan blaast zich dan wel suf, natuurlijk.
Als hij zo heet is , laat ik hem wel eerst wat stationair draaien , voor ik hem uit zet, de fan blaast dan nog een paar minuten door.
Het lijkt wel of de DS steeds fijner gaat draaien en rijden zo. Is nu in ieder geval goed ingereden. Lekker veel haarspeldbochten, en zo’n IE trekt in de bergen prima, het moderne blik kan het moeilijk bijhouden.
Inderdaad nog steeds wat LHM lekkage bij de HD pomp .( bij Sanders zeggen ze dat het lijkt of het uit hte montagegat van de bout komt of via de achterkant van de pomp naar deze bout lekt). Vooral bij stilstand, nauwelijks bij rijden. Iemand een idee? De pomp is nieuw.
Zelf al zou de DS er nu mee ophouden, was het de moeite waard. Dank voor alle adviezen !!
Mooi verhaal Rogier, zo zie je maar wat je allemaal terug krijgt he
Nooit opgeven met die krengen, het komt ooit wel goed.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
De 23 IE heeft altijd een krappe koeling gehad volgens vele specialisten, en gaf soms nieuw al problemen
Zoals boven staat, heb ik de hele vakantie wel goed kunnen rijden, maar toch vraag ik me af of de temperatuur niet tegen de grens aan zit. (Blijkt ook uit digitale meting aan de buitenkant)
Ik zou graag wat capaciteit over hebben. Nu raden sommigen me aan de luchtdoorstroming te verbeteren door extra luchtsleuven in de carrosserie of motorkap, maar dat vind ik eigenlijk niet mooi .
Daarom overweeg ik toch het radiatorblok te vervangen door een aluminiumblok. Omdat dat zo duur is door de speciale “bekisting”, zal ik maar zeggen, denk ik er over zelf een stevig metalen raamwerk te maken met bv het stangscharnier voor de motorkap ed met behulp van delen van een oude radiator, en dan de radiatorspecialist te vragen alleen een alu-blok er in te zetten. Geeft blijkbaar veel meer capaciteit.
De vraag is wel, of er dan voldoende luchtdoorstroming is ( die bij de ds altijd al krap is) .
Wie kan er wat zinnigs over zeggen ?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Er al eens aan gedacht om het rubber op de rand bij het voorruit weg te laten en/of een “lip” aan de instroomopening in de kinnebak te maken?
Nee. Is dat een bekende truc?
Ik hoorde ook iets over een opening maken aan de onderkant van de voorspatborden opzij bij de voordeur ?
Ook valt me op dat de doorstroonopening van de thermostaat nogal klein is tov de diameter van de radiatorslangen.
Bestaan er thermostaten met een grotere opening, bv voor de rallysport ?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat rubber weghalen heeft geen zin omdat er overdruk staat vlak boven de kap als je niet stil staat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ok, dus de lucht kan alleen via de onderkant/zijkant weg, zoiets?
Van de site van DS in asia:
Maar omdat ik drie uitlaten een beetje te druk vind worden op zo’n klein stukje ruimte:
eentje met een gemaakt.
Maar van een andere pagina DS in Asia de volgende opmerking:
The three vertical air vents on each side of the car are designed to help release engine heat ;
in reality, however, they are mostly effective in enhancing the shark look of the car !
Persoonlijk vind ik zo’n sharklook wel mooi staan bij onze haifische, maar of het echt helpt is nog maar de vraag.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl