Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
om meer vermogen uit mn blok te kunnen halen zit ik te denken of het mogelijk is om 2 carburateurs op een HY blok te maken.
iemand dat al eens gedaan? of heeft iemand daar info over? Kan toch niet zo zijn dat ik de eerste ben met dat idee..
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je hebt een inwendig inlaatspruitstuk in je cilinderkop (verdeling mengsel over de cilinders), kan dus niet zonder een custommade cilinderkop of een cilinderkop van een hele vroege DS. In dat laatste geval heb je dan weer een heel bijzondere ontsteking nodig, omdat er geen ruimte is voor de verdeler.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ga me toch eens verdiepen of het uitwendige deel van het inlaatspruitstuk niet is om te bouwen zodat er 2 carburatuers nasst elkaar op kunnen, met eventueel een tussenwand in het midden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat denk je er mee te bereiken? Veel simpeler is om de kop, ontsteking, 2-traps carburateur en uitlaatspruitstuk van een 83 pk ds motor (1962 tot 1965) op je eigen onderblok te timmeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gewoon wat meer vermogen en dat liefst op een zo makkelijk mogelijke manier zodat het voor iedere HYrijder bereikbaar is.
toch bedankt voor je reactie en ik ga deze optie zeker aan nader onderzoek onderwerpen. Iemand dit al eens gedaan?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-2011
- 2CV Special
- 2CV AZU 250
- HY HY-kampeerauto
Gert-Jan: beetje een “late” reactie; je hebt ongetwijfeld alle “innovaties” op het gebied van “upgrading” van de HY-motor al op het HY-forum gevolgd ... Afgezien van jouw (door meerdere rHYders gedeelde) wens om uit de bestaande HY-aandrijving méér power te verkrijgen: heb je óók nagedacht wat voor gevolgen dit voor de rest van het blok c.q. V-bak zou kunnen betekenen ? Daarnaast: “standaard”-verbruik van een HY ligt op ongeveer 1 (liter benzine) op 6 à 7 km. Wat gaat het je kosten bij zo’n dubbele carburateur ?
Succes met jouw overpeinzingen !
Blijft overigens leuk om jouw “draadje” te volgen !
Groet,
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
“Dikke Bertha”(B.M.W. R75-5/1972)“Otje”(HY/1981)“d’Eend”(2CV6 Special/1977)“Valérie”(AZU 250/1974)“Simplex”(herenfiets/1947)
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Laat duidelijk zojn, ik wil geen racemonster maken. Maar gewoon een kruissnelheid van 100 aan kunnen houden en wat makkelijker kunnen klimmen, zeker hier in Noorwegen geen overbodige luxe.
100 km per uur kan de HY wel aan , tuurlijk het slijt sneller maar of je nu bijv 500.000 of 400.000 km met je blok doet is met de relatief lage jaarlijkse kilometers die we maken niet zo heel erg interessant.
Verbruik boven 90 neemt onevenredig toe. Heb ik geleerd van iemand met verstand van aerodynamica. Een grotere of 2 carburateurs doen het verbruik niet noodzakelijkerwijs toenemen. Tenzij je altijd plank gas rijdt maar dat moet niet je bedoeling met een HY zijn.naar mijn mening. De HYmotor is erg geknepen. Hetzelfde blok in de DS geeft makkelijk 80 pk.
mn AZU liep bijv veel zuiniger op eeen 40mm carburateur dan op een 32 mm. En had nog veel meer vermogen ook.
ik denk zelf dat uit een HYblok meer gehaald kan worden door de hoeveelheid lucht + benzine te vergroten. Betere vulling van de cilinders, is meer vermogen.
Ik vraag me af wat het verschil is tussen een cilinderkop van een HY en die van een vroege DS. Op fotos zie ik alleen een grotere doorlaat waar de inlaatflens op geschroefd word. Deze laatste van de DS heeft misschien ook een grotere doorlaat?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive