Ook hier een warm lopende Saxo. Eerst de koelvloeistof gecontroleerd. Die leek vrij laag, maar ik vind nergens merktekens voor min en max. Weet iemand waar die staan?
Vervolgens wat kvs bijgevuld, maar nog steeds wordt ie redelijk warm. Radiateur gevoeld en die blijft koud. Dus nu wil ik de thermostaat controleren. Ik ben best handig, maar ik heb het nog nooit gedaan. Dus enige begeleiding zou fijn zijn. Waar vind ik de thermostaat en zijn er nog handige tips voor het uit- en inbouwen of een how-to?
Alvast allemaal bedankt.
Saxo VTS 1.4 uit 2000
Wanneer loopt hij warm? Bij hoge snelheden?; warm weer?; file rijden? En hoe warm precies? Maw, waar komt de meter ongeveer te staan?
Bij mij wordt ie alleen warm (zie foto) als ik boven de 130 rij. Bij file rijden en of stationair blijft ze mooi iets boven het midden. Als de temperatuur stijgt slaat de fan ook gewoon aan.
Aan de zijkant van je radiator, op het kunststof gedeelte, staat als het goed is een min- en max- streepje (direct onder de radiatordop). Met een zaklampje en een beetje bewegen kun je als goed is het niveau van de KVS controleren.
Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voel ook eens of de radiateur overal warm wordt. Z niet, dan is het tijd om te ontluchten.
En natuurlijk controleren of de fan wel aanslaat.
De thermostaat zit aan de bestuurderskant tegen de cilinderkop aan. Van het thermostaathuis loopt een dikke slang naar de bovenkant van de radiateur.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hij wordt warm bij secundaire wegen/snelweg. De meter loopt dan in het rood en de lamp licht op.
De fans slaan wel aan, dus daar is geen probleem.
Het kvs-reservoir is erg leeg, dus dat zal ik nog eens bijvullen en meteen alles ontluchten. Als ie straks weer leeg is is het probleem duidelijk. Kan de kvs nog ergens anders lekken dan bij de radiateur? De motorolie is mooi schoon en er zit geen mayo onder de olievuldop, dus daar zit denk ik geen probleem.
Overigens wordt de verwarming ook niet warm? Past dat ook in het verhaal?
Het thermostaathuis heb ik gevonden, dus die kan ik ook nog controleren.
Saxo VTS 1.4 uit 2000
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kachel niet warm…..Waarschijnlijk erg veel lucht er in. Is de mat rechtsvoor droog? Als die nat is is waarschijnlijk de kachelradiateur lek. Je weet hoe het ontluchten in zijn werk gaat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Kachel niet warm…..Waarschijnlijk erg veel lucht er in. Is de mat rechtsvoor droog? Als die nat is is waarschijnlijk de kachelradiateur lek. Je weet hoe het ontluchten in zijn werk gaat?
Het interieur is gelukkig kurkdroog.
Ik ben hier en daar op het forum wel wat uitleg over het ontluchten tegengekomen, maar ze zijn niet allemaal even duidelijk. Dus als je het nog eens uit wilt leggen, eventueel met foto’s, ben ik je erg dankbaar!
Dick
Saxo VTS 1.4 uit 2000
Dick_Citroen schreef:Ik ben hier en daar op het forum wel wat uitleg over het ontluchten tegengekomen, maar ze zijn niet allemaal even duidelijk. Dus als je het nog eens uit wilt leggen, eventueel met foto’s, ben ik je erg dankbaar!
Inmiddels al met Googlen wat foto’s gevonden en de klus geklaard. De verschillende ventieltjes waren de afgelopen tijd niet aangeraakt, gezien het vuil dat erop zat. Wat mijn vermoeden van achterstallig onderhoud bevestigd. Er ging ruim 2 liter in, nadat ik gisteren ook al 1 liter had bijgevuld!
Maar, nu wordt de auto niet warm meer. Met stilstaand flink gas geven kreeg ik de meter uiteindelijk tot boven het midden, maar toen ik ging rijden zakte die weer tot op een kwart. Zelfs op de snelweg. Dat kan volgens mij maar één ding betekenen, toch? Dat de thermostaat in geopende toestand stuk is en dus voortdurend koelwater doorlaat. Ik voelde namelijk ook meteen na de start de radiateurslangen en de radiateur warm worden. Dat zou pas moeten gebeuren als het koelwater 90 graden wordt. Toch? Of kan er nog iets anders voor een te lage temperatuur zorgen?
Saxo VTS 1.4 uit 2000
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk thermostaat inderdaad kapot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Waarschijnlijk thermostaat inderdaad kapot.
Jep.. Thermostaat staat waarschijnlijk constant open, want: als hij dicht zou zijn zou motor juist te warm worden omdat koelwater niet door de radiator gaat om te koelen.
Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i
Dit weekend heb ik de thermostaat vervangen. Controleren hoefde niet ... er zat geen thermostaat meer in! Die was uit het thermostaathuis gebroken! Fotootje van de oude en nieuwe:
https://drive.google.com/open?id=0B8yIEvhy1NSwSzh2X3Ewb2xNN00
Ik vermoed dat het een noodoplossing is geweest van een wegenwacht die daarna permanent is geworden. De motor wordt nu netjes warm, de kachel wordt weer netjes warm. Ikke blij.
Saxo VTS 1.4 uit 2000