hallo,
ik zal mezelf even voorstellen, ik ben youp de groot en rijd sinds 3 weken de c2 sensodrive vtr uitvoering.
ik heb de auto gekocht met schakelproblemen, heb er een nieuwe koppeling ingezet op de gok dat het over zou zijn. bak in laten leren en 3 weken goed gereden, toen met de apk storing op de bak, versnellings actuator storing. deze zou 1200 euro nieuw moeten kosten.
graag wil ik hem nu ombouwen naar handgeschakeld. heeft iemand hier ervaring mee of weet wat ik nodig heb en dergelijken.
heb al meegekregen een handbak, schakelpook plus de kabels, koppelings cilinder plus pedaal en hydroulische lijding en dergelijke. moet er ook een andere ecu in?
of zegt iemand het kan ook je koppelings actuator zijn of ed?
ik ben er sporadisch van wat ik nou moet doen. vandaar deze post.
gr youp
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@ mod: mag dit draadje in het C2-deel?
Youp, neem even de moeite om in zowel het C2- als C3-deel van dit forum alle draadjes over de sensodrive door te nemen.
Daar staat al het nodige geschreven over zowel de oorzaken als de oplossingen.
Ombouwen is volgens mij geen optie.
De verschillen tussen de handbak en de gerobotiseerde bak gaan verder dan je zou verwachten.
Dan zou je een complete donor-C2 met handbak moeten hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:@ mod: mag dit draadje in het C2-deel?
Dat is rap!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Youp
Wat voor VTR heb je eigenlijk, een 1.4 of 1.6 benzine?
De 1.4 is wel met handbak geleverd, maar bij de 1.6 is dat alleen de VTS geweest.
En die levert 125 pk in tegenstelling tot 110 pk van de 1.6 VTR en zou om die reden een bak kunnen hebben met andere overzetverhoudingen.
Je moet dus wel een handbak hebben met dezelfde verhoudingen.
Maar wat anders, de storing is van de versnellingsactuator?
Ik heb ergens op een engelstalig forum eens het verhaal gevonden over een steeds terugkerende storing, waarbij uiteindelijk bleek dat de verbinding tussen de actuator en de schakelas, die de bak in gaat, speling had.
Dit wellicht even laten controleren.
Een andere bekende bron van storingen is de afdichting van een tweetal multistekers op de ECU van de bak.
Deze hangt aan de voorkant van de bak en is daardoor gevoelig voor vocht.
Voor die afdichting is een modificatie geweest.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat meer info over Sensodrive, C3 en C2 zijn wat dat betreft identiek.
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/psa/c3/sensodrive/sensodrive-2.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En hier een bedrijf in de UK die de actuators kan repareren.
http://www.sinspeed.co.uk/citroen-peugeot-sensodrive-clutch-gear-actuator-repairs/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
actuator is niet zo duur hoor.
Volgens mij heb ik er nog wel een liggen.
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het gaat om de schakelactuator, niet de koppelingsactuator.
Hier een complete bak voor weinig http://link.marktplaats.nl/m964821875
Komt alleen van een 1.6 16v met 110 pk af, mogelijk andere verhoudingen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even opgezocht op service.citroen.com
Een koppelingsactuator, de 218252, kost € 560,- en de schakelactuator, de 2452C3, kost € 995,-, gewoon bij de dealer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik zou dus gezien de prijs voordat je een nieuwe actuator koopt de stekker op de actuator en de kabelboom eens goed bekijken, schoonmaken en weer in elkaar zetten en dat proberen waterdicht te maken. Als je vocht in de stekker krijgt bij nat weer dan gaat het fout: De “computer” krijgt terugkoppeling van de actuator, en als die niet goed is weet hij niet “hoe te schakelen”, de signalen van die terugkoppeling zijn nogal klein, dus met een beetje vocht of oxidatie wordt dat al een probleem en gaat ie in de fout. Werkt niet altijd, maar het proberen waard.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het probleem zit vaker aan de andere kant van de kabel, namelijk de aansluiting op de bak-ECU, die aan de voorkant van de bak hangt en daardoor gevoelig is voor vocht.
Daar zijn gemodificeerde afdichtingen voor, zie de onderste link in http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1910767/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Onze oosterburen zeggen ” doppelt genaeht haelt besser”, dus doe beide. De stekker op de actuator staat verticaal, als daar water inloopt blijft het staan, maar aan de andere kant meer draadjes, dus meer kans op problemen. Succes,
To err is human, not to err is divine.
ik heb de auto naar de dealer gebracht, deze hebben hem weer opnieuw ingeleerd. volgende dag weer storing. weer terug, toen zeiden ze dat de koppelings actuator stuk was, deze kost 560 euro en word vandaag gemonteerd en weer opnieuw ingeleerd. afwachten of het dan goed is. heb hem bij de dealer gebracht ivm dat ik dan garantie heb op de reparatie. het is een 1.4 vtr voor degene die er om vroeg.
bedankt voor alle hulp
Totaal aantal Berichten: 9403
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus hiermee de ombouwplannen naar handbak van de baan?
Wel frappant dat eerst de schakelactuator als boosdoener wordt genoemd en later de koppelingsactuator.
Dat scheelt een paar honderd euro in materiaalkosten.
Hoop in ieder geval dat met de vervanging van de koppelingsactuator de problemen opgelost zijn.
Nog 1 advies, verdiep je toch eens in de werking van deze bak.
Enige info staat in een link een paar posts terug.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986