Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Vandaag heb ik maar eens het linker display gerepareerd. Zoals bij blijkbaar de meeste XM’s functioneerde een groot deel van de pixels niet.
Op de gebruikelijke manier ben ik te werk gegaan, het stripje schoongemaakt, daarna weer netjes alles in elkaar gezet. Om het stripje goed contact te laten maken, heb ik het rubberen bandje netjes gemonteerd. Omdat het niet goed functioneerde vervolgens met iets eronder om het wat hoger te laten liggen. Maar blijkbaar drukte het rubberen bandje niet goed genoeg tegen de strip. Want helaas, wat ik ook probeerde, ik kreeg niet alle pixels aan de praat.
Uiteindelijk heb ik (van een tyrap) twee stukjes kunststof gemaakt met een gat erin. Die heb ik onder de printplaat geplaatst, waardoor bij het indraaien van de schroeven de printplaat iets kantelde en zodoende meer druk uitoefende op de contactstrip en de rubberen band.
En het wonder geschiedde, alle pixels doen het nu weer.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nette truc Niek! Bedankt voor de tip!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dit moet ik bij mijn xm ook nog doen, nu heb ik bij de aankoop een rubber stripje gekregen.
Is dit hetzelfde als wat jij nu hebt gebruikt?het is een rechthoekige strip van 2 cm hoog en net zo breed als het display.
Gr peter
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Ik heb de bestaande rubberen band gebruikt, die lijkt op een elastiekje maar dan dikker. Je kunt een heel klein stukje ervan zien op de foto, links een eindje bij de pijlpunt vandaan op de hoek.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat is niet hetzelfde Peter. Jij hebt een vervanger voor de verbinding tussen print en scherm, Niek heeft de verbinding van de flatcable verbeterd/gemaakt
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Hoi Gerrie,dus die rubber strip vervangt de bestaande flatcable?
nee jou rubbere strip vervangt een zelfde rubberstrip deze strips krippen iets door dat ze oud worden dit zelfde gebeurde vroeger in de nokia telefoons.
jou nieuwe rubberzorgt er voordat het weer goed aansluit.
Deze strips brengen de elektrische signalen over van de printplaat naar het scherm.
Wat niekcx heeft gedaan is zorgen dat er wat meer druk op komt zodat zijn oude strip ook weer goed aansluit
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik zal eens een display openmaken, ik heb er nog een buiten de auto liggen.
Zo’n kijkoperatie verduidelijkt de boel wel.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
@Peter.ja de rubber strip die jij hebt vervangt de flatcable. Er zitten hele dunne geleidende baantjes in namelijk…
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Vanmiddag maar meteen de daad bij het woord gevoegd.
De reserve display opengemaakt,schoongemaakt en de strip vervangen.
Het rubberen stripje is inderdaad een vervanging van de flatcable.
Ik heb er nog een paar foto’s van gemaakt.
Nu nog een keer inbouwen van de week en dan hopen dat het weer werkt.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik kan het niet goed zien, maar zijn het 2 of 3 printplaatjes? Jij hebt in je v6 er 1 met 3 printplaatjes nodig namelijk. Die 3de doet de rds weergave van de radio….
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
daar heb ik inderdaad niet aan gedacht, deze komt uit een Tct zonder stuurbediening.
Dan moet ik maar m’n display eruithalen en het rubber daarin doen.
Ik weet nu in ieder geval hoe het eruit ziet en dat het te doen is.
Bedankt voor de info!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Was ik al een beetje bang voor…maar die strip is gelukkig prima herbruikbaar. Is nu een eitje de volgende keer
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Om eventuele misverstanden te voorkomen: ik heb de oude onderdelen hergebruikt. Van de oude flatcable heb ik de contacten schoongemaakt.
De rubberen band zorgt ervoor dat de printplaat en de flatcable tegen elkaar gedrukt worden en goed contact maken. Doordat de rubberen band wat platter geworden is, zal mogelijk de druk onvoldoende geworden zijn. Sommigen lossen dat op door iets onder de rubberen band te leggen. Dat werkte bij mij onvoldoende.
Dus heb ik het opgelost door de druk vanaf de bovenkant (vanuit de printplaat) groter te maken. Dat lukte door te zorgen dat de printplaat iets hoger (op de schets rechts) een drukpunt heeft. Door de schroefjes aan te draaien, wordt de printplaat tegen de drukpunten aangetrokken. Eén van die drukpunten is de plaats waar de printplaat contact maakt met de flatcable, waardoor blijkbaar de druk op de contacten weer voldoende is.
Ik heb een schets gemaakt die past bij de tweede afbeelding bij mijn eerste bericht (de kwaliteit van de snel gemaakte schets is niet best, maar hopelijk is hiermee e.e.a. duidelijk).
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat is een duidelijke schets Niek, misschien kan ik op jouw manier mijn display voor m’n v6 fixen.
Alleen als het contact op het scherm niet optimaal is dan lukt het waarschijnlijk niet.
Want jij drukt de flatcable op de printplaat aan, dan zou ik nog iets tussen het rubber kunnen doen om de druk op het display te verhogen.
Het is op zich wel een leuk klusje om uit te proberen.
Mooi dat het bij jouw weer werkt.
ik zou ook graag willen weten hoe je uberhaupt het display demonteert?
Los dat ik een paar pixels mis in het linker display, heeft ook die cover er over heen (waar wat controle lampjes zitten bij contact - aan) wat hitte-barstjes. Die wil ik dan ook gelijk vervangen als ik de boel weet hoe ik het los maak…