Inmiddels zijn er 4 nieuwe Bosch Super 4 bougies geplaatst en hiermee rijd de Xsara een stuk soepeler. Zeker met koude motor trekt de auto veel beter op, en de stationair loop is mooier. Eind Oktober krijgt de auto een nieuwe Continental distributieset incl waterpomp.
Wat me nu al wel 2 keer is overkomen is dat de startmotor een beetje gek doet. Ik wil dan de auto starten en hij geeft een heel klein duwtje en stop dan. Alle lampjes gaan dan uit op het dashboard. Start ik nog een keer doet hij het wel..
Begin van het einde van de startmotor?
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Of van je accu?
Of een accu kabel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Kijk eerst even naar je accupolen. Maak ze goed schoon, alleen om storingen te voorkomen, moet je een paar dingen in acht nemen, er mag niks aan staan, dus alles op uit, en ramen dicht, en het belangrijkste sleutel uit het contact, en uit de buurt houden, dan pas de accupolen los nemen, als ze er weer op zitten, contact aan 30 seconden wachten en dan starten, dit alles voorkomt storingen in het systeem, ik heb het ook gehad met mijn xsara 16-16V, alleen was het de schuld van de garage, die verdere kosten zelf moest dokken, om het systeem weer werkend te krijgen, en een ding een accu gaat gem 5jaar mee, alleen auto,s die binnen staan, daar gaat de accu langer van mee, op de accu staat wanneer ie erop is gegaan, Als je denkt het is de accu??? Vervang deze dan, voor het echt koud wordt, want door een zwakke accu kan de Bsi ook van slag raken,
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom moeten de ramen dicht staan als je de accu los haalt?
Ik kan me niet voorstellen dat het systeem hierdoor van de leg raakt.
Eerst alles uitschakelen ben ik met je eens, indien de stroom nog te groot is geeft dat gewoon geen fijn effect met de pool loshalen en later weer aansluiten.
Ik denk dat het erom gaat dat alles op ‘‘0’’ staat.
Morgen de polen even schoonmaken en ook de accukabels.
Vanochtend was het weer zo, klik niks, klik starten en daarna zo vaak starten als je wil.
Startmotor gaat als de motor koud is ook niet zo snel dat als hij warm is.
Accu is anderhalf jaar oud, dus dat lijkt me stug maar wie weet..
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja Bart anderhalf jaar oud, dan is ie waarschijnlijk gewoon goed, gaat dan alleen stuk als er ergens sluiting is geweest, of dat de accu geheel is leeg getrokken, de accu wordt dan zo warm dat de platen krom trekken, en tegen elkaar zitten, dus waarschijnlijk bij jou slecht contact, kijk ook even naar de min op het blok, vaak ergens op het kopelingshuis,bovenop, en niet de sleutel erin laten zitten, als je dit vergeet dan start de auto niet meer, en moet e sleutel weer worden aangemeld aan het systeem,
Arjan, als je het raam open laat, wil het wel eens gebeuren, dat ie de weg kwijt raakt, als je hem dan normaal dicht doet, dan gaat ie weer open, anti klem systeem,
Ik heb wel een keer sluiting gehad bij de Visa, toen ik de Xsara met startkabels had verbonden.
Kan dat er nog mee te maken hebben?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Xsara (of andere moderne auto) nooit gebruiken als starthulp!
Daar kan je BSI of andere elektronica stuk van gaan…
Ook een jumpstart kan die om zeep helpen of teveel vonken trekken bij het loskoppelen-aansluiten van de baterij, vandaar dat de ramen dicht moeten en je beter 5 minuten wacht na het afzetten van het contact om de BSI de tijd te geven zich volledig uit te zetten vooraleer je de klemmen loshaalt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Phoe, dat steekt nogal nauw allemaal.
Kan ook zijn dat ik op het moment van sluiting de Saxo gebruikte, ik weet het niet meer.
Ik zal de klemmen inspecteren en de kabels en wacht dan even af of het weer gebeurd.
Verder heb ik gelukkig nog geen klachten, eigenlijk is het alleen maar beter geworden met de nieuwe bougies.
De motor lijkt veel feller te lopen!
Mocht het nodig zijn om een auto te jumpstarten, gebruik ik in ieder geval niet meer de Xsara.
Hopen dat het allemaal heel is gebleven verder.
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Misschien zijn de kabels bij de startmotor niet meer goed.. Had ik ook, waardoor ze moeilijk startte.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Arjan Verkade schreef:Xsara (of andere moderne auto) nooit gebruiken als starthulp!
Daar kan je BSI of andere elektronica stuk van gaan…
Kan prima. Alleen zorgen dat je geen spanningspiek maakt. Dus verbruikers aan en de dynamo op toeren.
Ik heb denk ik inmiddels een keer of 20 starthulp gegeven met de Walvis en geen centje pijn (behalve dan aan het ego van saab- volkswagen- seat- en opelrijders omdat zo’n Citroën heg wel doet)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat EW zegt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gistermiddag de polen schoongemaakt.
Er zal wel wat vuiligheid op, maar niet heel extreem. Wel zag de -pool er niet meer zo fris uit en kreeg ik hem er ook niet meer strak op.
Ook zat er een barstje in.
Vanochtend na de frisse nacht was het helemaal drama met starten.
De startmotor draaide in eerste instantie gewoon, maar ging vlak voor het aanslaan ineens langzaam draaien.
Opnieuw starten resulteerde in een moeizame, pruttelende start…
Vanmiddag eest maar eens een nieuwe pool gehaald voor de min.
Nu zit hij er goed strak op en een stuk degelijker..
Ik ben benieuwd naar de koude start morgenvroeg!