6 van de 18
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 september 2015 10:04 PM
  [ # 76 ]

Met een bedrijfswarme motor nog de ECU gereset en opnieuw ingeleerd?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 27 september 2015 10:32 PM
  [ # 77 ]

Dat heb ik wel geprobeerd, nadat Tim weg was, maar het is me niet gelukt volgens mij.
Waar ik eerst makkelijk de ECU uit kon lezen had de computer daar nu erg weinig zin in. Ik kreeg een code 12, en verder bleef het lampje permanent branden, wat ik ook deed. Nog wel de stekker van de ECU 20 seconden met de massa verbonden, maar aangezien ik de ECU ook niet goed kon uitlezen denk ik dat dat weinig effect heeft gehad.
Waar zit de stekker van de ECU zelf waarmee ik ‘m kan resetten?

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 september 2015 10:46 PM
  [ # 78 ]

Ecu heeft twee stekers.
De loshangende diagnose/uitleessteker, die 2-polig is met maar 1 bezette pin.

En een grote multisteker op de ECU zelf, iets van 25-polig.

Geen idee waar de ECU bij een BX zit.
Bij een AX zit deze op de plek waar bij de BX het LHM-vat zit, dus iets voor de rechter voorpoot.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 27 september 2015 11:50 PM
  [ # 79 ]

ECU van een BX zit meestal onder de bijrijdersstoel.
Maar resetten is toch gewoon een kwestie van de accupool 10 min. loshalen.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2015 07:06 AM
  [ # 80 ]

Jazeker, maar als je de stekker loshaalt ben je het geheugen van de klok en radio niet kwijt…

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2015 07:11 AM
  [ # 81 ]
René Jongejan schreef:

Met een bedrijfswarme motor nog de ECU gereset en opnieuw ingeleerd?

Overigens ben ik van mening dat dit niet zo heel belangrijk is. De ECU heeft dan alleen de mogelijkheid om de stationairloop te leren, niet het complete toerenbereik. Dat zal toch echt rijdend moeten. Daarnaast kan de ECU de waardes van het vorige injectiehuis oproepen en waar nodig aanpassen. En bij een BX moet het inlezen vanaf koude motor tot de fan aangaat.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2015 07:44 AM
  [ # 82 ]
tim1993 schreef:

En bij een BX moet het inlezen vanaf koude motor tot de fan aangaat.

Huh? Waarom zou het bij een TU-blok in een BX anders moeten dan een TU-blok in een AX?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2015 10:56 AM
  [ # 83 ]

Oudere software? Geen idee om eerlijk te zijn. Ik dacht dat ik zoiets had gelezen in de vraagbaak

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2015 11:36 AM
  [ # 84 ]

In de Vraagbaak van de AX staat volgens mij niets beschreven over het inleren van de ECU.
Alleen over foutuitlezing.

Staat het in die van de BX dan wel?

Is beide Bosch Mono Jetronic A2.2.

De door mij toegepaste manier van inleren heb ik van de specialisten op dit forum. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2015 11:42 AM
  [ # 85 ]

Dit nog interessant?

http://citroen.tramontana.co.hu/fuel-exhaust/fuel-injection-basics

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2015 11:59 AM
  [ # 86 ]
René Jongejan schreef:

In de Vraagbaak van de AX staat volgens mij niets beschreven over het inleren van de ECU.
Alleen over foutuitlezing.

Staat het in die van de BX dan wel?

Is beide Bosch Mono Jetronic A2.2.

De door mij toegepaste manier van inleren heb ik van de specialisten op dit forum. Wink

Zal vanavond eens kijken of t in de vraagbaak staat. Overigens staat in dit draadje ook dat je met koude motor tot fan afslaan moet inleren. Een ander zegt ook weer dat je 2min moet lopen tot ie netjes liep.

Moet er wel bij zeggen dat de BX van Koen direct na het starten zeer netjes en regelmatig liep. De ECU ging heel kort even zoeken, maar dat was na een paar seconden weer klaar. We hebben m uitgezet toen je de ECU duidelijk niet meer hoorde zoeken voor een langere periode.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 28 september 2015 03:04 PM
  [ # 87 ]

Vanochtend bij het starten na een koude nacht viel de auto spontaan uit na een paar tellen, 200 meter verder weer. Daarna doorgestart met een tikje gas, geen problemen meer gehad. De auto heeft daarna na een ritje van 15 minuten een kleine anderhalf uur stil gestaan, maar heeft geen problemen meer gegeven. Stationair toerental was stabiel en aan de lage kant, zowel koud als warm. Ik denk dat problemen vanochtend iets te maken hebben met het halve uitlezen wat ik gisteren heb gedaan, gevolgd door het stationair laten draaien van de auto. De computer zal niet verwacht hebben dat ik gas gaf, en dus de boel verzopen hebben.
Ik ben trouwens nieuw op het gebied van auto’s, maar niet op het gebied van computers. Ik heb me na mijn vraag van gisteren eens goed verdiept in de ECU van de BX, AX e.v.a. en ben daardoor achter het volgende gekomen. De ECU heeft de standaardwaardes in een EEPROM opgeslagen staan. De accu van de auto loshalen reset de ECU dus niet geheel, omdat het gedeelte waar de ECU de waardes op heeft geslagen geen spanning nodig heeft. Vergelijk het met het SD kaartje van je telefoon - als je die uit de telefoon haalt staat er geen spanning op, maar hij houdt de data wel vast. Om de EEPROM te overschrijven is dus juist spanning nodig. De computer geeft deze overschrijf modus pas vrij als de ECU is uitgelezen. Dus éérst de computer uitlezen, wachten op code 11, en daarna de uitlees stekker 20 seconden met de massa verbonden houden. Dan pas is de EEPROM van de ECU leeg en zoekt de auto dus nieuwe standaardwaardes.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 september 2015 03:17 PM
  [ # 88 ]

Als ik jou was deed ik vanmiddag direct bij thuiskomst, dus met warme motor, het volgende:

ECU uitlezen en resetten.
Dan steker van ECU gedurende min. 10 minuten
Steker terugplaatsen.
Dan contact aan gedurende 10 sec. en verder niets doen.
Contact uit.
Contact aan en starten zonder het gaspedaal te beroeren.
Motor gedurende minimaal 2 minuten laten lopen zonder gas te geven.
Contact uit.

En morgenochtend ervaren hoe de koude start verloopt.

Zo doe ik het met altijd goede resulaten, mits alle componenten van het injectiesysteem naar behoren werken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 september 2015 03:51 PM
  [ # 89 ]

En in het geval van een BX moet je in het verhaal van René accupool lezen. De stekker van de ECU kom je niet 1, 2, 3 bij

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 28 september 2015 05:06 PM
  [ # 90 ]

Ik heb er vandaag niet direct tijd voor gehad - ben thuis gekomen, gegeten en moest eigenlijk meteen door om een proefritje te maken in een auto voor m’n tante. De auto reed verder vandaag meer dan prima, veel minder geschok en een hoop meer koppel in de lagere toeren: rotondes kunnen zonder probleem in de 3.
Het autootje waar ik naar moest gaan kijken voor m’n tante was naast de lokale onderdelenzaak, dus ik heb meteen een stuurhuis hoes en kleppendekselpakking meegenomen (blok zat wel érg onder de olie, en kleppendekselpakking is wel érg makkelijk vervangen). €27 afgerekend, niet slecht dus en weer de lokale middenstand gesteund.  Laughing (En ik mag van de week weer, want dan haal ik meteen nog een stuurhuis hoes voor de andere kant, want ja, zoals Tim het zegt, “als je dan toch bezig bent”) Helaas waren de bokken wel een tikje prijzig, dus ik ga woensdag (mijn vrije dag) eens even rondneuzen. Iemand tips waar goede bokken tegen een aantrekkelijk prijsje te vinden zijn? En is een garagekrik dan ook handig, of tilt de BX zichzelf ver genoeg op?

Wat betreft de ECU, dat is inderdaad dé manier om ‘m goed te resetten dus - niet enkel de accu loshalen, zoals ik eerder deed, maar ook echt de ECU resetten door 20 seconden de stekker met de massa te verbinden na het uitlezen. Overigens zou de accupolen loshalen en dan tegen elkaar houden ook in één keer de restspanning eraf moeten trekken, maar met minimaal 10 minuten los en dan nog even een “kusje” laten geven voor de zekerheid moet het ook wel lukken. Laughing

Off-topic: die auto voor m’n tante is het niet geworden. Wat is zo’n Peugeot 107 toch een rotding, kan ze beter in d’r afgeragde Matiz blijven rijden…

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
 
6 van de 18
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook