Met veel plezier rij ik in een Ds 5 Hybride. Nu mis ik een toerenteller in deze auto, op de plaats waar deze in een normale DS 5 zit, zit in dit geval de powermeter. Voor normaal rijden is dat perfect, maar als ik eens in de sportstand wil rijden met de flippers heb ik een toerteller nodig om te weten wanneer ik kan schakelen. Die verschijnt helaas niet (zoals bv in een Lexus). Weet iemand of er op één of andere manier toch een toerenteller op het scherm te krijgen is?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Als je een toerenteller nodig hebt om te weten wanneer je moet schakelen, zou je dan niet beter gewoon in de automatische stand blijven rijden? (En nee, ik weet niet zeker of ik dit sarcastisch bedoel of niet).
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij maximale toeren schakelt de bak door, ook in stand ” flipper ” .... zie de toegevoegde waarde van een toerenteller niet echt
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op mijn toerenteller gekeken heb. En ja, dat was in ieder geval jaren voordat ik mijn XM automaat kocht.
Als het goed is, voel en hoor je gewoon aan de motor wanneer je moet schakelen. Het is geen hogere wiskunde in ieder geval.
Toerenteller van mijn C5 hangt ook al even onderuit in de hoek. Ik mis hem eigenlijk niet eens.
En ja, ik heb een handbak.
Ik schakel juist heel veel op de toerenteller.
Op exact 3150 ga ik door, en terugschakelen zodra alles onder 1675 komt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij 3150 komt de mijne net een beetje tot leven.
Ik houd hem boven de 3000 rpm en ga niet boven de 10.000 rpm. En ik heb zes versnellingen waarvan de zesde een overdrive is. Zonder toerenteller ben ik onthand.
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nielsje schreef:Ik schakel juist heel veel op de toerenteller.
Op exact 3150 ga ik door, en terugschakelen zodra alles onder 1675 komt.
Dan gebruik je dus nooit het maximale koppel van die cx van je… Het “nieuwe rijden”... de dood voor je wagen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tips Het Nieuwe Rijden voor personenauto’s:
Schakel al bij lage toerentallen naar een hogere
versnelling (tussen 2000 en 2500 toeren).
Rijd zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid
met een laag toerental in de hoogste versnelling
waarbij de motor soepel loopt.
Rijd bij 80 kilometer per uur in de vijfde versnelling,
en rijd bij 50 kilometer per uur in z’n 4.
Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op wat
het overige verkeer gaat doen.
Houd voldoende afstand. Ziet u dat u snelheid moet minderen of moet
stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas
los, ontkoppel niet en laat de auto in de
versnelling uitrollen.
Houd u aan de geldende snelheidslimiet.
Korte stop, zet dan ook de motor af.
Vermijd energieverspilling door onnodig gebruik
van elektrische apparatuur, zoals airconditioning
en achterruitverwarming.
http://www.hetnieuwerijden.nl/wat-kunt-u-doen/rijstijltips/personenautos/
En dat menen ze serieus, niet gehinderd door enige kennis over de grote verschillen tussen de diverse motoren onderling. Ik rijd met de MX5 80 in z’n vierde en ook met de Peug 206XS zal ik geen 80 in z’n vijfde rijden. Met die 206 rijd ik al bijna 11 jaar en die heeft nog geen verkeerde klap gegeven en de kosten zijn alleen normaal onderhoud geweest.
Zou ik met de viercilinder Honda motor telkens bij 2000 rpm opschakelen, dan was hij al lang naar de filistijnen geweest en zoals eerder gezegd kom ik daarmee niet beneden de 3000 rpm tijdens het rijden.
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Menno schreef:Bij maximale toeren schakelt de bak door, ook in stand ” flipper ” .... zie de toegevoegde waarde van een toerenteller niet echt
Die van mij niet. Soms zet ik per ongeluk de hendel in flipperstand en als ik dan niet zelf schakel blijft de motor janken en ga ik geen meter harder.
Maar ik heb dan wel veel bekijks.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
De reacties lopen een beetje weg van mijn basisvraag. Het klopt dat ik de toerenteller niet nodig heb om zuinig te rijden dat doet de EGS6 wel.. Maar soms wil ik schakelen en het motorgeluid is dusdanig afgeschermd dat het moeilijk te horen is of het toerental 2000 of 3500 is.
Weet iemand of er een MOD is om de functie toerenteller toe te voegen aan het dashboard?
Groet,
Toine
Citroen XM V6 (1990), Citroen GSA X1 (1984), Fiat Tipo 2.0 GT (1995), Jaguar E-Type V12 FHC S3 (1972), Fiat 500L (1970)
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 14-12-2012
- C5 Tourer 2.0 16v exclusive
- DS 5 Hybrid4 Business Executive
Mee eens. Daarom rijd ik zelden in de flipperstand.
Heb wel eens wat gestoeid met de Mira scripts, maar niets gevonden over de toerenteller.
Niet helemaal een verrassing, want de Mira scripts zijn voor de RT6.
“I tawt I taw a puddy tat!” Tweety Spritmonitor verbruik plaatje
Ik ben het met Toine eens. Hij stelt eem serieuse vraag. En krijgt allemaal antwoorden die je ook aan de borreltafel aan elkaar kwijt kunt.
Ik heb geen oplossing voor je Toine 😎
We rijden zo nu en dan met een caravan achter onze DS5 180 BlueHDI automaat. Sterk genoeg. Maar in bergachtige omgeving ben ik blij met de toerenteller. Kan ik de bak in sportstand zetten. Houdt ie een wat hogere versnelling aan. En gaat het net iets makkelijker allemaal.
En ik moet eerlijk bekennen dat deze nieuwe 180pk/400nm in de DS niet onder doet voor de C6 2.7 HDI waar ik het genoegen heb er twee van de 22.000 te hebben gereden 😊
Het was even wennen na jaren van hydraulique, maar de aangepaste vering van de DS bevalt me steeds meer!