Mijn SM wordt helemaal voorbereid om herspoten te worden in zijn originele kleur brun scarabée.
Nu blijkt een moderne watergedragen verf helaas veel lichter van toon te zijn dan de originele synthetische verf.
Hoe dit probleem op te lossen én toch de oorspronkelijke kleurcode behouden?
Sowieso zal de kleur van je lak niet meer zijn zoals die uit de fabriek kwam.
Beste manier is de kleur die je graag zou willen laten scannen door een spuiter. Ze maken de lak dan aan naar het voorbeeld.. Eventueel zal een goede spuiter ook wel een kleurenwaaier hebben om uit te kiezen.
Wat heet de originele kleurcode? Mijns inziens kun je die het beste behouden door met een moderne lak de oude tint zo dicht mogelijk te benaderen…
Ik heb wel meer kleuren Brun Scarabée gezien. Kijk ‘ns op Facebook bij Jerry Hatheway. Die heeft gisteren of vandaag een foto geplaatst van een rijtje bruine SM’s. Je ziet kleurverschillen. Persoonlijk vind ik die lichtere, een wat meer grijze kleur zelfs mooier dan de donker bruine variant. Het enige wat je kunt doen, is iemand met een bruine zien te vinden en daarvan de kleur uit laten lezen. Als je me even een berichtje stuurt, kan ik wel contact leggen. Ik weet er wel een paar te wonen en anders het archief wel .
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om opnieuw een synthetische lak te gebruiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Klopt ook. Toch kun je elke kleur krijgen die hebben wil met water gedragen lak.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Dat de kleur niet identiek zou zijn als toen die uit de fabriek kwam is aannemelijk maar dat er zo’n groot verschil zou zijn had ik dan ook weer niet verwacht. Van een vol bruin naar een flauwe noisette nuance… en blijkbaar is dit eigen aan de “vertaling” van synthetische naar watergedragen verf: de kleur wordt sowieso “waterachtiger”.
Aangezien ik echt wel een watergdragen verf wil zal er dus inderdaad niets anders op zitten dan de originele kleur te scannen en op basis daarvan de verf te laten aanmaken (en dan finaal beslissen). Wel jammer dat die dan van de originele formule afwijkt…
De formule lijkt me niet het belangrijkst, wel hoe het eruit ziet. Je kunt ook een kleurkaart laten spuiten van een synthetische lak om te kijken of het overeenkomt. Om te scannen heb je grote kans dat de kleur op de zijkant achter het voorspatbord, die onder de dorpelplaat of die aan de binnenkant van de deur nog origineel en nog goed gelijkend is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Brun scarabée schreef:Wel jammer dat die dan van de originele formule afwijkt…
Ach, als het resultaat des te meer op het origineel lijkt, dan maakt die formule niet zo bijzonder veel uit toch?
De kleur kan gewoon gemaakt worden. Alleen zijn de moderne metallics veel fijner van structuur. Er zijn nog enkele autospuiters die nog verf kunnen maken met jaren 70 metallics.
Om goed te weten hoe een originele Brun Scarabee eruit ziet moet je een Brun Scarabee SM ( of GS/DS)zien te vinden waar je achter de achterlichten kijkt, of op een andere plaats waar de zon geen invloed heeft gehad. Anders zou je een originele kleurwaaier kunnen gebruiken, en dan de kleur na laten maken. Ook Brun Scarabee in originele variant verkleurt en wordt lichter, helaas.
Dan is er nog het feit dat het een jaren 70 metallic lak was, waar de metaaldeeltjes in de toplaag zitten en grover zijn dat wat er tegenwoordig gebruikt wordt. Die originele lak had ook geen blanke lak als bescherming, dus als je die eens oppoetst met polijstmiddel wordt hij na een tijdje minder briljant door de oxidatie van de aluminium deeltjes aan de lucht.
Je moet dus zelf bepalen welke kleur je wilt, en wat jij NU brun scarabee vindt.
To err is human, not to err is divine.
Hartelijk dank allemaal voor jullie respons!
En inderdaad, wat een waaier aan mogelijke Brun Scarabée-varianten daar op Jerry Hatheway’s parking; moet er heerlijk vertoeven zijn!...
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Brun scarabée schreef:
Aangezien ik echt wel een watergdragen verf wil ....
Benieuwd waarom.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citroensmgz schreef:Om goed te weten hoe een originele Brun Scarabee eruit ziet moet je een Brun Scarabee SM ( of GS/DS)zien te vinden waar je achter de achterlichten kijkt, of op een andere plaats waar de zon geen invloed heeft gehad.
Bij een DS zit zwart achter de achterlichten
Wellicht is de ergens aan de binnenkant van de deuren een optie?
Echter vind maar eens een auto waar je zeker van weet dat deze nog nooit overgespoten is…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanSr schreef:Brun scarabée schreef:
Aangezien ik echt wel een watergdragen verf wil ....
Benieuwd waarom.
ik ook. De oude verf op oliebasis is veel sterker dan de huidige waterverf.. Een spuiter mag alleen op een oldtimer nog oude olieverf gebruiken…
Iets met milieu en snel nieuwe auto’s verkopen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niks snel nieuwe auto’s verkopen in dit geval, dat is een drog argument voor een klassieker, maar vooral de gezondheid van de spuiter en zijn omgeving staat hierbij op de voorgrond. (ja hoor er kan zeker nog meer verbeterd worden..)
Die watergedragen verven zijn er nu al vele jaren, en de tegenwoordige auto’s blinken als het moet harder dan die van vroeger. En daarnaast verkleuren ze minder hard. Al die investeringen in die verf dragen hun vruchten af vandaag de dag.
Als je uit originaliteits-redenen of uit pure nostalgie nog verf met oplosmiddel wilt gebruiken, dan moet je dat zeker doen, maar ga niet de omgekeerde wereld voorstellen en iemand zich laten verantwoorden waarom hij zo’n moderne verf zou gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan wordt het interessant om te googelen op “watergedragen verf en milieu”.
Je zult daar lezen dat het milieu er met die stap niet op vooruit is gegaan.
Bijvoorbeeld: http://www.renonatuurverf.nl/c-1366920/verf-op-waterbasis-is-dat-wel-goed/
en: http://www.aquamarijn.com/nl/faq/natuurverf_waterverdunbare_verven_NL.html
Zoals zo vaak is de werkelijkheid heel wat complexer dan men wel denkt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop