Vandaag wilde de vrouw er even op uit. De snoek heeft wat startproblemen en sloeg na héél lang starten, 2 min. ofzo niet aan.
Nu wil ik het even proberen maar de startmotor geeft helemaal geen sjoege. Even de spanning op de accuklemmen gemeten, 12,5V. Deze daalt niet als ik de sleutel in de startstand draai. Startmotor geeft letterlijk geen kik. Lijkt er dus op dat er geen spanning op de startmotor/relais komt.
Ik ben niet zo’n ervaren ID/DS sleutelaar, wat is de meest voor de hand liggende oorzaak?
Graag jullie hulp om te voorkomen dat ik uren aan het zoeken ben.
Heb je een startrelais op de pluspool van de accu? Dan even proberen of ‘ie rechtstreeks op het relais wel sjoege geeft. Dit kun je doen door het knopje op de onderkant van het relais in te drukken.
Nee dat geloof ik niet. Er zitten alleen kabels aan.
Overigens, het is een 73-er D Special
Dan klopt het inderdaad dat er geen startrelais op de accu zit. Check in ieder geval even of de accupolen goed vast zitten en schoon zijn. Heb ooit eens gehad dat m’n DS van het ene op het andere moment niet wilde starten. Bleek een niet helemaal vastzittende aansluiting op de accupool te zijn.
In de buurt van de pluspool zit een langwerpig stekkertje.
Als je dat lostrekt en tegen de pool houdt wordt je startmotor zonder tussenkomst van het contactslot aangestuurd.
Doet ie het? Startslot kaduuk.
Doet ie het niet? Startmotor kaduuk of slechte verbinding in de bedrading van pool naar startmotor.
H@ns schreef:In de buurt van de pluspool zit een langwerpig stekkertje.
Zo’n stekkertje heb ik niet














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moet wel, anders werkt je startmotor helemaal niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Huh? We hebben het toch over de pluspool van de accu? Wat voor stekkertje is dat dan, hoe ziet dat er uit?
De snoek heeft wat startproblemen en sloeg na héél lang starten, 2 min. ofzo niet aan.
2 minuten lang starten lijkt me heel ongezond voor de startmotor. Misschien is ie hierdoor definitief overleden?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Als je startmotor aan het overlijden is, dan meet je in de regel een dip in het voltage over de accupolen. Daar heeft de TS geen last van. Het is daarom waarschijnlijker dat er ergens iets mis is in de aansturing van de startmotor. Los of slecht contact ergens of een mankement in het contactslot zoals al geschreven werd.
Startmotor geeft ‘letterlijk geen kik’, schrijft TS. Is dus al dood?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vanaf de +pool loopt een dun zwart draadje dat na een klein stukje met rode kabelmoffen onderbroken is.
Dat is de bediening van de startmotor.
Als je de stekerverbinding losmaakt kun je met het ‘mannetje’ precies de +pool bereiken. De startmotor gaat draaien.
Let op dat de auto in ‘vrij’ staat!
Heb zelf ervaren dat de gereviseerde “nieuwe” Valeo startmotoren niet zo robuust zijn en makkelijk kunnen overlijden door langdurig starten (als bijvoorbeeld de vlotterkamer leeg is na een tijd stil te hebben gestaan in de garage). Deze kleine startmotoren met teveel vermogen mogen maar een paar seconden draaien en geen 2 minuten.
JeroenK
Dat zal dan het ronde stekkertje hier rechts op de foto zijn?
Als ik de kant die met de dikke kabel de rubberen slang ingaat tegen de pluspool houdt hoor ik een heel klein tikje uit de buurt van de startmotor. Kleiner dan wat ik normaal zou verwachten bij een startrelais. Lijkt dus dat de startmotor kapot is.
Als ik op het stekkertje meet, stekkertjes weer inelkaar geschoven, terwijl de sleutel in de startstand zet 10,5V. 2V minder dan op de accuklemmen. Hier had ik dezelfde spanning verwacht.
Contactslot doet het dus nog maar wel vreemd dat die spanning lager is.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan is je contactslot ook niet fris meer.. Ik had een relais geplaatst die de rode draad aan de plus hangt als je gaat starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Meet een keer met de dunne draad naar de starter niet aangesloten .
Als de spoel van de defecte startmotor stroom trekt is 10 volt niet abnormaal !
Walter
Meten is weten , gissen is missen