Trophée Paris-Pékin, 13 jul - 16 aug 2015
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 16 juli 2015 01:53 PM

van de voorpagina

De Croissières Citroën spraken in hun tijd tot de verbeelding en doen dat vandaag ook nog. Citroën-rijders blijven het avontuur zoeken. Zo is er nu een groep helden onderweg van Parijs naar Beijing. In hun midden is niemand minder dan de grote Citroën-coureur Bob Neyret, natuurlijk in zijn DS.

In haar uitgave van 31 januari 1907 daagde de Franse krant Le Matin echte mannen uit om te laten zien waartoe zij met hun auto’s in staat waren, van Peking naar Parijs rijden. Veertig echte mannen meldden zich aan, maar uiteindelijk waren er maar vijf die hun auto’s naar Peking verscheepten. Een Itala, een Spyker, een Contal en twee De Dions. Op 10 juni 1907 vertrokken zij bij de Franse ambassade in Peking via Mongolië en het Baikalmeer naar Moskau en verder westwaarts. De Contal en de De Dions hebben de slechte wegen in Azië niet overleefd. Charles Goddard, de bestuurder van de Spyker, is ergens op het Europese deel van de reis gearresteerd voor oplichterij. Prins Scipione Borghese stuurde zijn 7-liter Itala zo onbedreigd naar de finish in Parijs, waar hij op 10 augustus 1907 aankwam.

Sinds de val van het ijzeren gordijn zijn er diverse nieuwe edities van deze legendarische tocht georganiseerd. Les Baroudeurs, een organisatie van vooral 2CV-reizen, heeft nu een groep enthousiastelingen op pad gestuurd. Zij zijn op 13 juli vanuit Parijs vertrokken en hopen op 12 augustus in Peking aan te komen. De deelnemende auto’s zijn klassiekers; vooral vierwielaangedreven voertuigen waren uitgenodigd. Omdat Les Baroudeurs een groot netwerk van 2CV- en Citroën-liefhebbers om zich heen verzameld heeft, is Citroën in het deelnemersveld goed vertegenwoordigd. Niemand minder dan de grote Citroën-coureur Bob Neyret rijdt mee. Aan dat feit dankt .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) de tip van Kees “VISA 115 GTI” voor dit artikel.

Een van de sponsoren van de Trophée Paris-Pékin is het Franse klassiekerblad Gazoline. Je zult in hun najaarsuitgaven van alles over deze prachtige reis kunnen lezen. In de tussentijd lijkt de site trophee-paris-pekin.fr nog niet al te veel geheimen te willen prijsgeven, wat ons niet let om er hier over te discussiëren.

tekst: RensKorevaar, foto’s: NN

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 19 juli 2015 01:17 PM
  [ # 1 ]

Op facebook staan er al iets meer foto’s

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 26 juli 2015 09:42 AM
  [ # 2 ]

Ik zie tot mijn grote vreugde dat ook Francoise Conconi mee doet

aan de rit naar Peking. Dus een DS en een DW.

Dus Bob Neyret is dus in aardig gezelschap op pad.

Ook Francoise Conconi is afkomstig uit Grenoble, alwaar

het team van Bob Neyret zijn thuis basis heeft.

De DW is weer in zijn oorspronkelijke kleur, het blauwe

RMCH plakplastic is er dus weer van verwijderd.

In het verleden was Francoise Conconi de navigatrice

van Michele Mouton, waarmee ze in een Audi Quatro de Acropolis won.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 30 augustus 2015 09:22 AM
  [ # 3 ]

Parijs Peking.

De rit van Parijs naar Peking werd verreden van 13 Juli tot en met 16 Aug. 2015.

Veel belangstelling van deelnemers, met allerhande auto’s voor deze bijzondere tocht.

Waaronder ook een 6/7/8 tal 2 CV achtigen een Traks 15 six en 3 DSSEN.

Waarvan er twee van het team van Bob Neyret uit Grenoble.

Bob Neyret met zijn eigen blauwe DS 21H en de in Pink kleuren zijnde DS 21M van Francoise Conconi.

Als ik bij Michel Boutias ben, vraag ik natuurlijk hoe het de twee DSSEN is vergaan en of ze zijn

aangekomen in Peking. Trots…

Ja…natuurlijk is het antwoord en met eigenlijk geen bijzondere problemen, het was natuurlijk ook geen

echte wedstrijd. Vrijwel alle auto’s zijn dus aangekomen.

“” Maar niet voor iedereen is deze tocht goed afgelopen..!!””

Michel verteld me dat een deel van de auto’s na de finish naar de havenstad Tianjin zijn gereden 150 km.

voor verscheping en daar zijn verbrand en of beschadigd zijn door die enorme explosie.

Een deel van de auto’s is in peking gebleven voor nog het verder te rijden deel van Peking naar Bombay.

Als door een wonder zijn ook Bobs zijn 2 DSSEN in Peking gebleven ter gelegenheid van 60 jaar DS.

Ze zouden enige tijd tentoongesteld worden bij een Citroen agent in de hoofdstad.

Zeg maar een geluk bij een ongeluk. Maar of het verhaal klopt..!!

Het is de 12e Aug. als de caravaan de ‘laatste etappe’ van 350 km rijdt van Jining naar de hoofdstad

Peking, dus de Finish. 

Op deze rit passeer je niet al te ver langs deze route de havenstad Tianjin.

Het is ook deze 12e als om 23.30. uur die explosie plaats vind.

Mogelijk dat een aantal die laatste 150 km voor gezien hebben gehouden en naar de haven zijn gereden.

Maar dat lijkt me stug.

Na zo’n lange tocht wil je echt naar de finish.

Dus hoe die wagens in die haven zijn gekomen is mij niet duidelijk omdat het op het programma stond dat

een aantal dagen erna de wagens naar de haven zouden worden gebracht.

Bob Neyret was op het moment van mijn bezoek nog niet terug uit China en het echte fijne wist Michel ook

nog niet precies te vertellen.

Maar neem aan dat iemand zoiets niet uit zijn duim zuigt.

Toch hoop ik dat het ‘niet’ waar is, het zal je maar gebeuren.

In de laatste Gazoline van Aug/Sept is er over deze rit niet 1een letter geschreven.

Laten we zien of er in het Oktober nummer wel iets over te vinden is.

Gelukkig zijn de Blauwe DS21H en de in Pink kleuren met Aseptogyl reclame DS21M gespaard gebleven.

Michel verteld…

Ze zullen beide eind Januari weer in Reims aan de start staan van de RMCH 2016.

Kom je ook weer..!! Ik denk het wel…

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 30 september 2015 08:04 PM
  [ # 4 ]

Van de week al het Oktober nummer van ““Gazoline”” gekocht.

En ook in deze uitgave wordt er met geen woord en letter

over de Rally / rit naar Peking geschreven.

Hoogst merkwaardig, maar kondigen wel weer de volgende

lange rit aan.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 30 september 2015 10:21 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad, op http://www.trophee-paris-pekin.fr/ kun je je al inschrijven voor 2017!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 15 oktober 2015 02:06 AM
  [ # 6 ]

De media-aandacht is erg dun, dus moeten we het met persfoto’s van Citroën doen:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook