Signaal toerenteller
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 10 januari 2006 08:58 PM

Is er iemand die weet tussen wat voor waardes het signaal van de toerenteller schommelt (in Volts neem ik aan?)

Ik ben momenteel een toerenteller aan het inbouwen in mijn AX 1.0; maar het wijzertje komt niet in beweging

de Injectiecomputer is een Bosch MA 3.0 (monopoint injectie) Deze hoort volgens het boekje signaal af te geven. Ook het bijbehoorende draadje dat naar het klokkenwerk leidt heb ik gevonden.

De toerenteller die ik wil inbouwen komt van een ZX (type en uitvoering onbekend), teller loopt tot 8000 toeren, de rode zone begint bij 6500 toeren

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 10 januari 2006 09:52 PM
  [ # 1 ]

Verdere informatie: de ontsteking is verdelerloos… en het signaal komt dus van de ecu af.

Iemand die me kan helpen? is dit signaal te meten met een multimeter?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 10 januari 2006 10:09 PM
  [ # 2 ]

zoek de + signaal draad naar je bobine.
die moet je aftakken naar de signaaldraad van je teller…

greets wupke Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 januari 2006 03:40 AM
  [ # 3 ]

Re: Signaal toerenteller

Lobber schreef:

De toerenteller die ik wil inbouwen komt van een ZX (type en uitvoering onbekend), teller loopt tot 8000 toeren, de rode zone begint bij 6500 toeren

Dan zul je dat eerst moeten uitzoeken, stel het is een TT uit een ZX met 1.6i met injectiesysteem Magneti Marelli versie??? of een 1.4i met Bosh A2.2, dan zal het nooit gaan werken.

Signaal van de + naar de bobine zal in dit geval niet werken, omdat de DIS-bobine 1 signaal krijgt waarop 2 bougies tegelijk vonken, ipv meerdere signalen. Met de Bosh MA3.0 en de verdelerloze ontsteking moet je het signaal uit de ECU halen, je zult dus een toerenteller moeten vinden die geschikt is voor een Bosch MA3.0 ECU. Een type-2 ZX1.4i of een AX-GT met verdelerloze ontsteking heeft een dergelijke teller, maar check voor de zekerheid het merk en de versie van de ECU.

Kort samengevat kun je zeggen dat er voor de TU motoren 2 typen TT zijn.
1) Een TT die aangesloten word op de bobine i.c.m. een verdeelkap.
2) Een TT die zijn signaal uit de ECU krijgt, dit is per merk/versie ECU anders.

Aan de achterkant van het klokkenpaneel heb je 2 aansluitingen voor een TT, één voor een signaal vanuit de bobine en één voor het signaal uit de ECU.
Vorig jaar heb ik e.e.a. zitten uitzoeken toen ik een TT in mijn ZX ging inbouwen, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&start=0 voor info die handig kan zijn.

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 12 januari 2006 10:17 PM
  [ # 4 ]

Dank voor deze aanvulling Sohail Smile

De toerenteller komt volgens mij van een ZX met Bosch injectie (gezien de schaal van een Magneti Marelli anders is (begint bij )

En de twee aansluitingen achterop de toerenteller was ik ook al achter gekomen, alleen nog niet welke ik gebruiken moest. Op de gele stekker (8 posities), aansluiting 1 of 2? Eentje is voor het signaal vanaf de bobine, de ander voor een alternatieve verbinding Arrow dus vanaf de ECU lijkt me?? Welke moet ik gebruiken?


Ik kwam er tevens achter dat het signaaldraad van de toerenteller ergens onderbroken is (er was een draadje achter het klokkenhuis voor de toerentellervoorbereiding, en ook vanaf de ECU is er een toerentellersignaal-contact aanwezig en gebruikt). Dus daarom werkt de toerenteller waarschijnlijk niet. De eerste keer dat ik alles met de multimeter controleerde had ik wel goede verbinding :S, dus waarschijnlijk of het verkeerde gemeten toen, of heb ik ergens een stekkertje eruit geduwd met het terug plaatsen van de stekkerverbindingen.

Morgen met een spiegeltje alles nog maar eens controleren (omdat ik het complete dashboard nu weer heb teruggebouwd).

Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 januari 2006 02:49 AM
  [ # 5 ]
Lobber schreef:

En de twee aansluitingen achterop de toerenteller was ik ook al achter gekomen, alleen nog niet welke ik gebruiken moest. Op de gele stekker (8 posities), aansluiting 1 of 2? Eentje is voor het signaal vanaf de bobine, de ander voor een alternatieve verbinding Arrow dus vanaf de ECU lijkt me?? Welke moet ik gebruiken?

Voor het signaal uit de ECU moet je de “alternatieve” verbinding gebruiken.
Het elektrisch scheme in de vraagbaak kan je precies vertellen naar welke pin van de ECU je deze moet doortrekken, mocht je de bestaande kabel niet goedkrijgen.

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 18 februari 2006 01:57 AM
  [ # 6 ]

Nou vandaag de rest verder aangesloten, vanaf de ECU totaan de teller zelf.

Maar de toerenteller geeft dus geen kick Sad  helemaal niets.

Nu heb ik geprobeert te meten met een multimeter wat voor spanningen erop staan.

Als ik de multimeter op “gelijkstroom” zet, (met de plus aan het draad van de toerenteller en min op de massa) meet hij ongeveer 9,3V. Maar deze waarde veranderd niet met het aantal toeren van de motor (blijft altijd rond de 9,3). Ook bij wisselstroom blijft hij op ongeveer 1 waarde staan (hoeveel volt ben ik even vergeten)..

Iemand enig idee of het probleem dan bij de ecu ligt? of zijn deze signalen niet te meten?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 februari 2006 04:40 AM
  [ # 7 ]
Lobber schreef:

Iemand enig idee of het probleem dan bij de ecu ligt? of zijn deze signalen niet te meten?

Ik denk dat die signalen met een voltmeter niet te meten zijn.
Wil je het echt weten, dan zul je het moeten meten met een multi-meter die Hz (frequentie) kan meten.
Kijk anders een hier, ik heb e.e.a. lopen uitzoeken voor mijn ZX http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1479&postdays=0&postorder=asc&start=0

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 19 februari 2006 07:53 PM
  [ # 8 ]

Topic heb ik al wel eens gelezen inderdaad Very Happy

Hmm bij een gebrek aan een frequentiemeter zal ik toch wat anders moeten proberen. Hopelijk licht de fout dan toch bij de toerenteller zelf

Is er toevallig nog iemand die een tellerbak met toerenteller heeft liggen van een ZX / AX / 106 met Bosch MA 3.0 injectiecomputer? Of zullen deze toerentellers (binnenwerk) te bestellen zijn bij Citroën?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 februari 2006 11:06 PM
  [ # 9 ]
Lobber schreef:

Is er toevallig nog iemand die een tellerbak met toerenteller heeft liggen van een ZX / AX / 106 met Bosch MA 3.0 injectiecomputer? Of zullen deze toerentellers (binnenwerk) te bestellen zijn bij Citroën?

Die teller haal je er zo uit, zit met 3 boutjes vast, welke ook de contactpunten met de printplaat zijn. Bestellen bij Citroen zal vast en zeker wel kunnen, ben bang dat het heel veel €€€ gaat kosten.

Overigens is Citroen niet de producent van die tellers, dat is Jeager.
Kan ook VDO zijn, heb ZXen gezien met VDO klokken, maar Jeager komt vaker voor.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 23 februari 2006 11:46 PM
  [ # 10 ]

Dan heb ik liever VDO dan Jeager

Test

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 februari 2006 01:53 AM
  [ # 11 ]
Thijsvandebles schreef:

Dan heb ik liever VDO dan Jeager

Sagem komt ook voor, vooral in de Xantia.

VDO klokken kom ik niet zo vaak tegen, heb ze één keer gezien in een Type-2 ZX.

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 24 maart 2006 02:29 PM
  [ # 12 ]

Producent was Jeager inderdaad.

Maar ik heb gisteren op de sloop een andere toerenteller gevonden, uit ‘n AX met hetzelfde injectiesysteem als de mijne (Bosch MA3.0). Toerenteller meegenomen, aangesloten, en…

JA hoor Very Happy hij werkt Cool

En ik wil nu dus Sohails woorden benadrukken voor anderen:

Kort samengevat kun je zeggen dat er voor de TU motoren 2 typen TT zijn.
1) Een TT die aangesloten word op de bobine i.c.m. een verdeelkap.
2) Een TT die zijn signaal uit de ECU krijgt, dit is per merk/versie ECU anders.

En verschillende varianten werken dus NIET met elkaar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook