Advies Lucas dieselpomp
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 02 oktober 2015 09:09 PM

De Lucas dieselpomp op mijn Xsara 19TD lekte al een tijdje. Niet veel maar genoeg flink te smeren en bij stilstand en draaiende motor flink te ruiken. De pomp lekt aan de onderkant een aangezien je er natuurlijk niet bij kunt, gedemonteerd. Onderop de pomp zit een grote moer (sleutel 19) wat lijk op een aftappunt voor de dieselpomp. Op de bout zit een plastic ringetje en precies daar lekt de pomp. Het ringetje ziet er gaaf uit. Misschien, want er is blijkbaar eerdere aan gesleuteld, zat de plug niet goed vast. Giswerk maar zou kunnen. Met vastdraaien zou het dan opgelost zijn. Maar zo’n pomp haal je niet voor de lol eraf. Ik wil dus het zekere voor het onzekere.
Dat plastic ringetje kan ik niet bemachtigen in mijn omgeving en geen idee hoe ik dat ringetje moet benoemen. Als ik nu vloeibare pakking gebruik? De plug kan er dan niet eenvoudig meer uit maar dat is van latere zorg.  Iemand advies hierover? En is er iemand die iets meer over die bout kan vertellen?
Bij voorbaat hartelijk dank!

Afbeelding Bijlagen
pomp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 oktober 2015 09:20 PM
  [ # 1 ]

Ik zou een koperen ring monteren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 02 oktober 2015 10:00 PM
  [ # 2 ]

Zorgt een koperen ring niet voor teveel ruimte? De plastic ring valt namelijk in een uitsparing…

Afbeelding Bijlagen
plug pomp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 02 oktober 2015 10:32 PM
  [ # 3 ]

Correct monteren en voldoende aandraaien is natuurlijk logisch, maar…
als dit de onderkant is en je hebt níet schoongemaakt vóór het fotograferen dan komt de diesel er van bóven langs gestroomd, volgens mij, en lijkt het alsof die daar lekt, misschien.
Bovendien gaan niet-bewegende delen, mits goed gemonteerd, niet vanzelf lekken.
O-ringetjes van beweegasjes wél.
Had ik ook met een Lucas pomp.

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 02 oktober 2015 10:50 PM
  [ # 4 ]

Ik heb goed gekeken waar de diesel langs komt. De pomp lekte niet bovenaan, dat had ik gezien. Bij gemonteerde pomp stak ik mijn hand onder de pomp en voelde daar diesel lekken. De plug is de enige plek waar die kan lekken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 oktober 2015 10:57 PM
  [ # 5 ]

Het lijkt mij vrij duidelijk te zien dat de plug een rubberen O-ring bevat. Die moet je zeker vervangen, want het lijkt mij dat ie daar op afdicht en niet op die plastic ring.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 03 oktober 2015 11:19 PM
  [ # 6 ]

Nieuwe O-ring op de moer geplaatst en koperen ring. Alles gemonteerd en… lekt nog steeds maar nu op een andere plek. Gedemonteerd en goed gekeken maar kan het helaas niet vinden. Het lijkt erop dat er nu wordt gelekt bij een van de aansluitpunten waar de leidingen op zitten die naar de cilinders lopen. Die aansluitpunten geprobeerd aan te draaien maar geen enkele gangbare sleutel die past. Het is te groot voor ring 15 maar te klein voor ring 14. Is dit een vreemde tussenmaat?

Profiel  
 
carver
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 31-12-2013

- Ami 8 Break
Gepost: 03 oktober 2015 11:40 PM
  [ # 7 ]

andersom: te groot voor 14 en te klein voor 15, dat is een zuivere 9/16.

wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd

Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 06 oktober 2015 09:17 PM
  [ # 8 ]

Je hebt ringsleutels met een hap er uit (om de leiding door te steken) Met maat 15 lukt het daarmee.

Bekende lekkage punten zijn de diesel-afsluiter (waar draadje aan zit) en de afdichting van het hoge druk blok (waar de leidingen aan vast zitten) op de pomp.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 07 oktober 2015 10:50 PM
  [ # 9 ]

Bedankt voor de tips en info. Ik heb alles aangedraaid maar helaas, het blijft lekken. Zelf nog meer dan voorheen. Ik zal op zoek moeten naar een andere pomp Sad

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 08 oktober 2015 01:20 PM
  [ # 10 ]

Ik zou eerst eens informeren wat reparatie kost.
Ik denk dat de O ring tussen huis en verdelerkop lek is, dat is niet veel werk en de prijs zal daarom wel meevallen.
Deze O ring lekt vaker, vlotte kans dat de vervangende pomp ook gaat lekken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook