Ik heb vandaag het filterhuis van ons Bakkie 1,9D 600 geopend om het filter te kunnen inspecteren en daarna kreeg ik haar met geen mogelijkheid meer aan de praat. verder is er niks gebeurd dus enig andere oorzaak is zo goed als zeker uit te sluiten (maar natuurlijk is niets zeker…. )
Wat kan ik fout gedaan hebben tijdens het terug monteren? Brandstoftoevoer (links op de deksel) zit er op “tot de klik” Vacuumslang (rechtsachter op het deksel) zit er goed op, deksel zelf zit er strak op. Ik heb aardig lang en met tussenpozen gestart zodat er nieuwe brandstf opgepompt kon worden. voor de zekerheid ook maar 10 liter diesel extra in de tank gegooid want die was bijna leeg. Ik snap werkelijk niet waarom ze niet wil starten, maar moet toegeven dat het ook de eerste keer is dat ik aan een relatief moderne dieselmotor werk. Elke input is welkom.
Verder viel me op dat het tuutje links van het filter (is dat de pomp om handmatig diesel op te pompen?) met een klont gummi-achtig spul is omgeven. Mijn idee was dat die pomp ooit lekte en dat dat op deze professionele wijze is gedicht, waarmee wel de werking van de pomp is verdwenen. klopt dat?
BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen
Vaak moet je handmatig de lucht uit de leidingen pompen voordat het systeem op eigen kracht weer diesel kan pompen.
Weet niet hoe dit tegenwoordig gaat, ik heb dit zelf jaren geleden eens bij een Scania moeten doen (stage) en dan ben je even bezig met pompen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is inderdaad de bedoeling dat je me dat vakkundig dichtgeklaaide pompje de lucht er eerst uit pompt. Hoe precies daarvoor moet je bij de specialisten zijn, maar dat het met dit pompje niet meer gaat lukken is ook wel duidelijk. Ik ben bang dat gewoon doorstarten bij dit systeem niet werkt, maar het fijne weet ik er niet van.
Bij die Scania (nu een jaar of 7 á 8 geleden) was het kwestie van een of ander ventiel los draaien en zolang als je denkt dat nodig is pompen en vervolgens dat ventiel weer dicht draaien en proberen te starten.
Als dat met dit dicht gebeunde pompje (wtf) niet meer gaat dan zal die eerst vervangen moeten worden.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Zorg er voor dat het filterhuis vol komt met diesel, bv door bovenop huis een slang aan te sluiten, bv r, achter? Vullen en dan weer normaal aansluiten, Dan de tankdop eraf , als er een klep zit deze open houden, anders zuigt de pomp niks aan, dan even flink door starten, bv 30 sec, uit even wachten, voor gloeien? En dan starten, en dan hopen dat ie start, het probleem is natuurlijk met de dieselmotor, dat ie alleen start met diesel en een gloeidraad, als je aan het starten bent is de gloeibougie alweer uit, voordat er brandstof bij komt, en ja dan start ie niet, er blijft altijd wel wat lucht in het systeem, maar dat gaat dan vanzelf weg, als de motor aanslaat, je merkt dan altijd dat ie zo raar loopt, beetje hooten en stoten. Nou hopelijk gaat het werken???
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
beremans schreef:het probleem is natuurlijk met de dieselmotor, dat ie alleen start met diesel en een gloeidraad, als je aan het starten bent is de gloeibougie alweer uit, voordat er brandstof bij komt
Ehm, nee. Een gloeirelais gloeit zolang de temperatuur dat nodig acht. Een gloeirelais gloeit namelijk eventueel ook na.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Je moet die daar inderdaad oppompen maar zoals Graddus zegt lijkt deze overleden.
Je kunt ook best originele filters gebruiken om luchtlekken aan het filterhuis tegen te gaan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank voor de reacties, bakkie start weer! Het was inderdaad een gebrek aan brandstof /overschot aan lucht in het systeem, Had ik moeten weten…
Het mooiste is: dat gekke volgegummyde pompje doet ‘t gewoon! Had eerst het filterhuis vol gegoten en dicht gedaan. Wilde bijna starten, toen met een dikke spuit diesel erin gespoten door de vulopening bovenop, nog meer bijna starten. Toch maar es naar die pomp gekeken, gummy geprobeerd weg te halen, ging niet! Spul bleek kneedbaar maar heel moeilijk los te halen. Toen toch maar es gaan drukken, en hoppa, pompte gewoon. Geen idee wat het gummy doet en heel stom dat ik niet gelijk heb geprobeerd te pompen, maar blij dat t opgelost is.
BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen
En oh ja: ik heb de auto nog maar net en heb geen idee van de onderhouds geschiedenis. Wel heeft ze al 3 ton gelopen. Raden jullie aan om preventief het filter te vervangen?
BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik dacht eigenlijk dat je dat al had gedaan Nieuwe auto zonder geschiedenis -> alle filters & vloeistoffen vervangen. Je weet immers niet hoelang het al in de auto zit
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
tim1993 schreef:
Een gloeirelais gloeit namelijk eventueel ook na.
Dan gaat ie echt in rook op hoor
ts heeft een DW8, die hebben een postheating gloeirelais.
Gloeipluggen blijven aan (ook tijdens het starten) tot de kvs temperatuur 60 graden is.
De XUD heeft dat niet, zodra er gestart wordt valt het voorgloeirelais af.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik dacht dat ik ‘t nagloeien ook had in m’n XUD9 (69pk versie, BX van ‘92)
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Dat kan ik me niet voorstellen, de gloeipluggen die daar in zitten ploffen na 20 seconden gloeien.
De inwendige weerstand van de DW8 pluggen neemt als ze een keer heet zijn zoveel toe dat er
nog iets van 2, 5 Amp loopt
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Dat is interessante info die je nergens vindt!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ik kwam daar achter toen mijn zelfbouw dieselmotorfiets koud slecht liep.
Daar zit een TUD5 1.5 saxo blok in maar alle diesels met de gloeipluggen
die daar inzitten, hebben postheating