Motor 1,9D 600 start niet meer na openen brandstof filter
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 06 oktober 2015 12:18 AM

Ik heb vandaag het filterhuis van ons Bakkie 1,9D 600 geopend om het filter te kunnen inspecteren en daarna kreeg ik haar met geen mogelijkheid meer aan de praat. verder is er niks gebeurd dus enig andere oorzaak is zo goed als zeker uit te sluiten (maar natuurlijk is niets zeker…. Wink  )

Wat kan ik fout gedaan hebben tijdens het terug monteren? Brandstoftoevoer (links op de deksel) zit er op “tot de klik” Vacuumslang (rechtsachter op het deksel) zit er goed op, deksel zelf zit er strak op. Ik heb aardig lang en met tussenpozen gestart zodat er nieuwe brandstf opgepompt kon worden. voor de zekerheid ook maar 10 liter diesel extra in de tank gegooid want die was bijna leeg. Ik snap werkelijk niet waarom ze niet wil starten, maar moet toegeven dat het ook de eerste keer is dat ik aan een relatief moderne dieselmotor werk. Elke input is welkom.

Verder viel me op dat het tuutje links van het filter (is dat de pomp om handmatig diesel op te pompen?) met een klont gummi-achtig spul is omgeven. Mijn idee was dat die pomp ooit lekte en dat dat op deze professionele wijze is gedicht, waarmee wel de werking van de pomp is verdwenen. klopt dat?

Afbeelding Bijlagen
20151005_190157s.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 06 oktober 2015 09:38 AM
  [ # 1 ]

Vaak moet je handmatig de lucht uit de leidingen pompen voordat het systeem op eigen kracht weer diesel kan pompen.

Weet niet hoe dit tegenwoordig gaat, ik heb dit zelf jaren geleden eens bij een Scania moeten doen (stage) en dan ben je even bezig met pompen Razz

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Gepost: 06 oktober 2015 09:48 AM
  [ # 2 ]

Het is inderdaad de bedoeling dat je me dat vakkundig dichtgeklaaide pompje de lucht er eerst uit pompt. Hoe precies daarvoor moet je bij de specialisten zijn, maar dat het met dit pompje niet meer gaat lukken is ook wel duidelijk. Ik ben bang dat gewoon doorstarten bij dit systeem niet werkt, maar het fijne weet ik er niet van.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 06 oktober 2015 09:55 AM
  [ # 3 ]

Bij die Scania (nu een jaar of 7 á 8 geleden) was het kwestie van een of ander ventiel los draaien en zolang als je denkt dat nodig is pompen en vervolgens dat ventiel weer dicht draaien en proberen te starten.

Als dat met dit dicht gebeunde pompje (wtf) niet meer gaat dan zal die eerst vervangen moeten worden.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 06 oktober 2015 12:58 PM
  [ # 4 ]

Zorg er voor dat het filterhuis vol komt met diesel, bv door bovenop huis een slang aan te sluiten, bv r, achter? Vullen en dan weer normaal aansluiten, Dan de tankdop eraf , als er een klep zit deze open houden, anders zuigt de pomp niks aan, dan even flink door starten, bv 30 sec, uit even wachten, voor gloeien? En dan starten, en dan hopen dat ie start,  het probleem is natuurlijk met de dieselmotor, dat ie alleen start met diesel en een gloeidraad, als je aan het starten bent is de gloeibougie alweer uit, voordat er brandstof bij komt, en ja dan start ie niet, er blijft altijd wel wat lucht in het systeem, maar dat gaat dan vanzelf weg, als de motor aanslaat, je merkt dan altijd dat ie zo raar loopt, beetje hooten en stoten.  Nou hopelijk gaat het werken???

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 oktober 2015 01:40 PM
  [ # 5 ]
beremans schreef:

het probleem is natuurlijk met de dieselmotor, dat ie alleen start met diesel en een gloeidraad, als je aan het starten bent is de gloeibougie alweer uit, voordat er brandstof bij komt

Ehm, nee. Een gloeirelais gloeit zolang de temperatuur dat nodig acht. Een gloeirelais gloeit namelijk eventueel ook na.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 oktober 2015 11:09 PM
  [ # 6 ]

Je moet die daar inderdaad oppompen maar zoals Graddus zegt lijkt deze overleden.
Je kunt ook best originele filters gebruiken om luchtlekken aan het filterhuis tegen te gaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 07 oktober 2015 09:58 AM
  [ # 7 ]

Dank voor de reacties,  bakkie start weer! Het was inderdaad een gebrek aan brandstof /overschot aan lucht in het systeem,  Had ik moeten weten…

Het mooiste is: dat gekke volgegummyde pompje doet ‘t gewoon! Had eerst het filterhuis vol gegoten en dicht gedaan.  Wilde bijna starten,  toen met een dikke spuit diesel erin gespoten door de vulopening bovenop,  nog meer bijna starten.  Toch maar es naar die pomp gekeken,  gummy geprobeerd weg te halen,  ging niet! Spul bleek kneedbaar maar heel moeilijk los te halen.  Toen toch maar es gaan drukken,  en hoppa,  pompte gewoon.  Geen idee wat het gummy doet en heel stom dat ik niet gelijk heb geprobeerd te pompen,  maar blij dat t opgelost is.

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
hallobrecht
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 05-10-2015

Gepost: 07 oktober 2015 10:02 AM
  [ # 8 ]

En oh ja: ik heb de auto nog maar net en heb geen idee van de onderhouds geschiedenis.  Wel heeft ze al 3 ton gelopen.  Raden jullie aan om preventief het filter te vervangen?

BERLINGO 1.9D 600, Honda GL500, Honda ST50, En nog wat fietsen

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 oktober 2015 10:15 AM
  [ # 9 ]

Ik dacht eigenlijk dat je dat al had gedaan Laughing Nieuwe auto zonder geschiedenis -> alle filters & vloeistoffen vervangen. Je weet immers niet hoelang het al in de auto zit

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 07 oktober 2015 10:34 AM
  [ # 10 ]
tim1993 schreef:

Een gloeirelais gloeit namelijk eventueel ook na.

Dan gaat ie echt in rook op hoor Wink

 

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 oktober 2015 11:13 AM
  [ # 11 ]

ts heeft een DW8, die hebben een postheating gloeirelais.
Gloeipluggen blijven aan (ook tijdens het starten) tot de kvs temperatuur 60 graden is.
De XUD heeft dat niet, zodra er gestart wordt valt het voorgloeirelais af.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 07 oktober 2015 01:13 PM
  [ # 12 ]

Ik dacht dat ik ‘t nagloeien ook had in m’n XUD9 (69pk versie, BX van ‘92)

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 oktober 2015 08:23 PM
  [ # 13 ]

Dat kan ik me niet voorstellen, de gloeipluggen die daar in zitten ploffen na 20 seconden gloeien.
De inwendige weerstand van de DW8 pluggen neemt als ze een keer heet zijn zoveel toe dat er
nog iets van 2, 5 Amp loopt

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 07 oktober 2015 09:00 PM
  [ # 14 ]

Dat is interessante info die je nergens vindt!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 07 oktober 2015 09:29 PM
  [ # 15 ]

Ik kwam daar achter toen mijn zelfbouw dieselmotorfiets koud slecht liep.
Daar zit een TUD5 1.5 saxo blok in maar alle diesels met de gloeipluggen
die daar inzitten, hebben postheating

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook