Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Hallo medeforummers,
Vandaag gekeken bij een ID21F met tweede neus. Naar alle waarschijnlijkheid een originele tweede neus met een LHM systeem. Toch zou ik graag de kenners van het forum, als het ware als second opinion, willen vragen aan de hand van het chassisnr (eerste 4 cijfers geef ik, aangezien we de auto nog niet aangekocht hebben en ik het niet netjes vind om het gehele nr te vermelden) te bepalen uit welk jaar de auto komt en daarmee te bepalen of het een originele of omgebouwde tweede neus betreft: 3555…
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Volgens
http://www.hd19.net/technique/numeros_de_serie/numero_serie_BREAK.htm
is de auto uit 1967.
Is de auto gebouwd voor september 1967, dan is het nog een tweede neus.
Als Citroen 1967 zegt is dat modeljaar 1967, dat loopt van 1 september 66 tot 31 augustus 1967. Je ID21F is dus gemaakt in de tijd dat de tweede neus gemaakt werd. Gezien het feit dat er in dat modeljaar 2655 ID21F’s gemaakt zijn en ze begonnen bij 3554500 kun je wel ongeveer uitrekenen wanneer de jouwe gebouwd is. Het Conservatoire kan je dat met meer nauwkeurigheid zeggen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lijkt me dat je je beter kunt verdiepen in de vraag of het kenteken wel bij de auto hoort.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de reacties. Volgens het chassis nummer is de auto dus van modeljaar 1967. Dit zou betekenen van tussen de periode sept 66 - augustus 67. Dit interpreteer ik correct toch?
Volgens het kenteken is de eerste datum van toelating 30-06-1966. Produceerde Citroën dermate ver vooruit dat een auto van het modeljaar 67 al in juni 66 de toelating kreeg?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Die datum 30-06 is er door de RDW opgeplakt .
Dat kan gebeurt zijn bij het invoeren in Nederland als er een Carte gris de collection bij was , of alleen maar een CVO of bouwverklaring. Ook heb ik al meegemaakt dat omwisseling naar een klassieker kenteken de datum 30-06 opleverde .
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
charlesdegaulle21 schreef:Produceerde Citroën dermate ver vooruit dat een auto van het modeljaar 67 al in juni 66 de toelating kreeg?
Nee, zeker niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je ziet in Nederland heel veel klassiekers met datum eerste toelating op 30-6 van een jaar: De regel was simpel: Als de RDW geen goed bewijs had van de eerste toelating ( d.w.z. origineel kentekenbewijs met vermelding of verklaring van de fabrikant) nam met automatisch de datum 30-6 van het jaar waarin dat model voor eerst in Nederland op de markt gekomen was (het jaar van homologatie).
Als je het precies wilt weten moet je bij het Conservatoire van Citroen navraag doen en met die gegevens naar de RDW voor een correctie. Wat je wel zeker weet is dat de eerste toelatig NIET in Nederland was, ander hadden ze de juiste datum gehad.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nou, het eerste jaar van homologatie, dat lijkt me wat stug. Mijn TA heeft ook 30/6 als datum eerste toelating, maar echt niet met het jaar 1934 er achter
In principe jaar van eerste gebruik van het specifieke model ( in dit geval de ID21F ) in Nederland, dat is 1966, maar als ze het niet wisten maakten ze er blijkbaar wat van. Een TA 11B is begin 1937 gelanceerd, ben benieuwd wat er bij jou op kenteken staat.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Citroensmgz, echter de ID21F werd wel al vanaf 09/65 geproduceerd toch?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Klopt, de 21 motor werd in modeljaar 66 geïntroduceerd, maar nog met rood systeem. . In modeljaar 67 werd de LHM ingevoerd, en dat wil zeggen andere remmen…etc.. dus zeker een nieuwe typegoedkeuring. Je vroeg specifiek om de ID21F met LHM en “tweede neus” . Die zijn dus maar 1 jaar gemaakt. Als een “modeljaar” 1966 nu LHM heeft dan is die dus omgebouwd, en in modeljaar 68 heb je een “Opron” front.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@Citroensmgz, ok dank voor de verduidelijking. Verklaart helemaal de eerste toelatingsdatum van 30-06-1966!!
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:In modeljaar 67 werd de LHM ingevoerd, en dat wil zeggen andere remmen…etc…
Dat is niet helemaal correct. Bij de introductie van de korte-slag 2175 cc motor in september 1965 werd afscheid genomen van de remplateau’s zoals die op de lange-slag motor zaten. Bij de 21 introductie werden gelijk dezelfde remmen gebruikt als voor de rest van de productie gebruikt zouden worden. Het enige verschil: andere afdichtingen, geschikt voor LHS. Verder is het remsysteem van een rood-systeem ds21 geheel gelijk aan dat van alle groen-systeem ds’en en id’s van na 09-1966.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt vast gelijk in detail: Maar voor de RDW was dat denk ik simpel: Andere vloeistof, ander remsysteem, nieuwe toelating..
To err is human, not to err is divine.