Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gaskleppotmeter kan je inderdaad alleen in gemonteerde toestand doormeten.
Heb ergens nog een kladje hoe dat ding in elkaar zit.
Werking is dubbel, d.w.z. er wordt op 1 baan bij het verder openen van de gasklep een steeds grotere weerstand gemeten en op de andere baan een steeds kleinere weerstand.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ok, dan ga ik ‘m even op het oude gasklephuis zetten. Ik zag wel wat aanslag zitten op de banen, heb ‘m nu schoongemaakt - waarschijnlijk geen effect, hopelijk toch wel. Ik ga er zo eens even mee aan de slag.
EDIT: Ik krijg nu inderdaad wel waardes. Nu nog even opzoeken welke waardes ik precies zou moeten krijgen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een how-to voor het vervangen van de potmeter.
http://www.frank-sikorski.homepage.t-online.de/Clownschiff/205/Anweisung.htm
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Zie ik nou goed dat de potmeter ook doorgemeten moet worden als de stappenmotor vervangen wordt?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb het nog niet in detail gelezen, maar volgens mij niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bobine, verdeelkap en rotor toch maar in één keer besteld - dan kwam ik aan het minimum bedrag voor gratis verzending.
Helaas zijn onderdelenhandelaren niet gewend aan normale webshop afhandeling, dus die grote banner ‘gratis verzending’ was behoorlijk misleidend, achteraf: gratis verzending duurt 3 dagen. Toch vreemd dat we in een wereld leven waar ik om 23.59 een grasmaaier kan bestellen online en die gratis de volgende ochtend op de stoep heb, maar dat een bobine, rotor en verdeelkap er 3 dagen over doen om bij mij te komen, ondanks dat alles op voorraad is (tenzij ik 12 euro extra lap, dan is het woensdag binnen). Maar goed, ik ben verwend. Morgen kan ik nog met de Renault naar het werk, woensdag vrij, dus donderdag en vrijdag zijn de enige dagen dat de bobine het nog vol moet houden. Duimen!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op deze website http://www.volkspage.net/technik/ssp/index1_eng.php even nr. 94 openen.
Is weliswaar van VAG maar wel heel veel info over het Mono-Jetronic systeem.
Ook hoe de gaskleppotmeter in elkaar zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Let even op met die zelfgeschreven beschrijving voor het afstellen van de potmeter. De waarden kloppen niet, heb er eerst ook lang mee zitten pielen voordat ik het door had. Stel ze nu af op gehoor en rijgevoel, gaat prima. Potmeter moet zo staan dat stationair de vacuumaschakelaar dichtvalt en de vervroeging afsluit.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bedankt voor het advies allemaal. Ik ga zodra de bobine, rotor en verdeelkap binnen zijn weer aan de slag met de BX. Tot die tijd kan ik met de auto van m’n ouders werken, dus dat scheelt wel. Als het goed is komt alles vrijdag binnen.
Even wat anders: ik heb afgelopen vrijdag om weg te kunnen komen een half litertje water in m’n radiateur gegooid (er stond geen kvs op voorraad, nu wel 2 liter). Moet ik nu zsm het hele koelsysteem verversen, anti-vries bij gooien of kan het geen kwaad?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Vandaag uit noodzaak de BX moeten nemen voor het werk, ik had eigenlijk pas weer met de auto willen gaan rijden na de wissel van de ontsteking. De oude dame heeft zich echter keurig gedragen. Bij koude motor even wat inhouden aan het begin, dus de bobine staat wel echt op knappen. Minpuntjes vandaag waren, buiten het even inhouden op koude motor, schokken bij het loslaten van het gas en dat de auto koud weer een verhoogd toerental heeft. Zodra alles warm is moet je bij het stoplicht bijna het raam open draaien om zeker te weten dat ze niet uitgevallen is, maar koud jaagt ze even de hoogte in. Verder weinig aan de hand: bandjes mogen weer eens opgepompt merkte ik aan het zware sturen, maar geen motormanagement lampje gezien en ook geen raar gedrag van de ADALs kunnen bespeuren.
Wel was het heerlijk om weer in m’n hydropneuMaatje te rijden, ik heb m’n vriendin wel gemist de afgelopen week.
Helaas komt de ontsteking pas maandag binnen, en niet vrijdag - note to self: nooit meer bij mister-auto bestellen.
Mijn vraag over de koelvloeistof is trouwens ongewijzigd: moet ik nu nog iets erbij gooien, alles verversen, of kan ik het zo laten?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoe lang zit de kvs erin?
Als dat niet bekend is, zou ik voor een volledige verversing gaan.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Volledig ververst in maart 2015, bij de wissel van de distributieriem en waterpomp. Een half jaar dus. Uit nieuwsgierigheid: hoeveel liter gaat er in het koelsysteem van een BX?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hoeveel l gaat er totaal in?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Hoeveel l gaat er totaal in?
Da’s de vraag inderdaad. Als ik dat weet, dan weet ik ook hoeveel ik de kvs verdund heb, en hoeveel ik nodig heb voor een volledige verversing.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In maart dus niet zelf gedaan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986