Hallo BX’ers,
Ik heb nou ruim een maand een fantastische Citroen BX. Het betreft een BX 1600cc TRS, deze heeft een carburateur met automatische choke. De BX start moeilijk bij koude start en fluctueert in toeren tijdens stationair lopen. Dit varieert van 900 tm 1500 toeren, zowel met koude als warme motor. Dit doet de motor totaal random.
Nou heb ik vernomen van een Citroenkenner dat het een bekend probleem is met deze bepaalde carburateur. Hij stelde voor om een carburateur van een 1400cc model erop te zetten, dat zou het probleem oplossen. Nou zou ik graag jullie ervaringen van dit probleem horen. Ik ben zelf niet heel technisch, maar betekend het dan ook dat het een handmatige choke word ipv van een automatische? De carburateur is een maand geleden nog gereinigd. Welke carburateur zou ik precies moeten nemen dan?
Ik zal vanmiddag eens kijken precies welke carburateur erop zit, met een foto.
Ik hoor graag van jullie.
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Totaal aantal Berichten: 25606
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan zijn dat het waterkanaal van de automatische choke verstopt zit. of het zuigertje zit vast. Als je dat repareert werkt alles weer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor snelle reply.
Een nieuw slangetje en de zuiger controleren zou het moeten verhelpen dus.
Een ombouw is mogelijk of niet ?
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Met een 14 carb op een 16 motor heb je denk ik wel vermogensverlies.
Zit alles goed vast en heb je bijvoorbeeld geen valse lucht bij de voetpakking?
Naar mijn weten is er geen sprake van valse lucht.
Ik ga checken wat Bogaard zei.
Welk type/modelnummer carb zou ik moeten nemen als ik een ombouw zou uitvoeren?
Zitten daar nog verschillen tussen?
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Webers doen het over het algemeen wat beter dan Solex.
Valse lucht kan je trouwens testen door de voetpakking tijdens het stationair draaien in te spuiten met iets van kruipolie of remmenreiniger.
Als ie even beter gaat lopen heb je toch valse lucht.
En je hebt E-mail als het goed is
Bedankt Hans!
Ik ben niet thuis in de carb’s, maar zou graag de problemen met de automatische choke carb willen verhelpen.
Weet iemand welk model Weber op mijn BX past, zal dan een hand choke worden neem ik aan?
En passen een Weber op dezelfde voet of dient dit ook te worden vervangen?
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Dit is inderdaad een bekent probleem bij de BX 16 met automatische choke. Van begin af aan.
Citroen had in eerste instantie ook geen oplossing.
Op een gegeven moment is er wel een oplossing geweest maar ik weet het zo even niet meer precies.
het was in ieder geval zo dat je de carburateur moest demonteren en 24 uur in de diepvries leggen en daarna afstellen.
maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of het met de fabrieksgegevens moest of dat er een andere (aangepaste) afstelling was.
Als iemand de technische mededelingen van de BX heeft liggen moet het er wel in staan
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007
- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Voordat ik die indruk wek: ik ben totaal niet technisch. Het onderstaande is dan ook een ‘klok-en-klepel’ verhaal.
Ik heb zelf ook een 1.6 TRS (sindskort). Met een handchoke. Het schijnt (zo hoorde ik op de BX-meeting in september) dat de 1.6.TRS voorzien was van dingetjes met was erin. Hoe die dingetjes precies heten weet ik niet meer. Anyway, wat ik begreep is dat die dingetjes met was massaal kapot gingen bij de 1.6 TRS-modellen (en wellicht ook andere modellen). Het kan dus zijn dat dat was-dingetje in jouw auto kapot is maar ik heb daar werkelijk geen idee van.
Ik hoop dat je het probleem snel opgelost hebt. Overigens: mijn toerental schommelt ook. Niet heel erg maar wel een beetje. Ik laat er binnenkort naar kijken.
groet en succes,
AF
Op http://mijnxantia.blogspot.com lees je alles over mijn Xantia.
Foto’s van mijn BX 1.6 TRS
Eerder vandaag heb ik contact gehad met BCCP, hij kon met zekerheid zeggen dat het waspatroon zijn werk niet meer zou doen. Een bekend probleem bij de automatische choke’s. Hij stelde voor om de automatische choke te vervangen voor een handmatige choke. Hij wist niet of deze nog op voorraad waren (dus als iemand nog een adresje weet ^^), ik ga vandaag nog mailen met foto’s en zou volgende week antwoord krijgen. Laten we hopen dat ze nog een ombouwsetje hebben liggen. Ik hou jullie op de hoogte.
@ AF Dekker: precies wat jij bedoelt zal de oorzaak zijn. Het is dan het waspatroon wat niet meer werkt.
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik meende dat ik destijds van BCCP de laatste ombouwset naar handchoke had voor een Solex carburateur, maar als iemand mij aan een goede Weber kan helpen (met handchoke) dan is mijn ombouwset over….....
Laten we hopen dat ze er nog een hebben, anders hoop ik dat je een goeie weber kan vinden.
Citroen BX 1.6 TRS, 1989
Citroen CX 2.0 RE Leader, 1986
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wij hebben ergens nog een nieuwe handchoke set liggen.
Deze was gekocht voor onze 19TRS break en is nooit gebruikt omdat achteraf gezien de carburator verprutst was door de vorige eigenaar, waardoor er een originele fonkel nieuwe carburator is opgeplaatst (duur )
Hiervan werkt de automatische choke perfekt.
Dus hebben we dit setje over, ik kan het wel eens opzoeken indien er interesse in is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.