Zoals ik me al voorstelde is de jacht geopend op een xsara break diesel. Mijn vraag is merk je het verschil duidelijk tussen de D en de TD voor mij valt de HDI gelijk af dat is mij toch te modern.
En waar moet ik opletten wat ik zo lees is de achteras een punt en wat nog meer. Kilometers zeggen volgens mij niet zoveel met deze diesels.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Een platte diesel (een D) is trager dan een turbo diesel (TD) met 69 vs 90 pk. Een turbo diesel heeft wat meer koppel onderin en dat is erg fijn. Heb je al eens in een HDi gereden? Waarom vind je dat bij voorbaat al niks?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
tim1993 ik heb 1 keer in HDI gereden een kleine 100 kilometer toen van mijn schoonvader. Ik heb het het niet zo op het moderne techniek. Groot gedeelte komt ook omdat ik alles zelf doe en dan begeef ik me helemaal op onbekend terrein. Of zeggen jullie een HDI is betrouwbaarder dan een oudere diesel.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Een D of een TD is een heel verschil. Ik heb in beide (ZX D en Xsara TD) heel wat kilometers versleten, ben nu net een week over naar een C4 2.0 HDI.
De TD is een echte ouderwetse turbodiesel. Onder de 2000 toeren is er weinig verschil met de D, maar daarboven komt de turbo er flink bij. Met name in doortrekken en tussensprints is de TD veel sneller en heb je echt een vlotte auto. Een D is in een Xsara break toch wat traag. Verbruik is ongeveer gelijk (gemiddeld, over 10 jaar, 1 op 17,5), betrouwbaarheid ook. Alles staat of valt met onderhoud en fatsoenlijk behandelen (warmrijden, turbo even laten afkoelen na een lange rit).
Een nette break TD vinden zal niet meevallen, dan heb je bij de HDI toch meer keuze en ook die zijn volgens mij behoorlijk betrouwbaar gebleken).
Verdere aandachtspunten: de achteras! Hierover is al het nodige geschreven. Voor de rest een hele fijne en vrij probleemloze auto. Een TD is altijd phase 1, dus dan heb je ook geen gedoe met electronica.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik heb voor mezelf ook de gok gewaagt en een 406 HDi 110 aangeschaft. Qua techniek weet ik er, net als jij, niet zo veel vanaf. Maar het is echt een fijne motor, zeker icm een automaat. Het warmrijden en afkoelen van een turbodiesel (of het nu een td is of HDi) is wel degelijk belangrijk zoals Gerben zegt. Qua verbruik kan ik niet zo veel zeggen, ik rij 1:17,5 met m’n 406 van 1375kg en daar ben ik dik tevreden mee.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Sinds juli 2002 rijd ik een Berlingo 2.0 HDi, eerst in de lease, sinds feb 2007 privé.
De teller staat nu op 340.000 km.
Deze motor bevalt mij heel goed: sterk, betrouwbaar en zuinig.
De motor heeft nooit een probleem gehad, verbruikt geen tot nauwelijks olie.
Hij krijgt wel het reguliere onderhoud bij de dealer.
Het lijkt wel alsof de motor helemaal niet slijt ! Mijn kruissnelheid op de snelweg is ca. 120 à 135 km.
Verbruik is ca. 16,5 a 18,5 km/l, terwijl een Berlingo nu niet echt gestroomlijnd is.
Bij 120 km draait ie maar iets meer dan 2500 toeren. Bijna nooit maakt ie meer dan 3000 toeren = 140 km/u.
Belangrijk, is al genoemd, laat ‘m eerst op temperatuur komen voor ie echt moet werken.
Een aan te raden motor !
Succes met je zoektocht !
kijk dus goede berichten van de HDI en ja warm rijden is natuurlijk altijd belangrijk. Helaas vergeten mensen dat nog wel is.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Een HDI is wel echt een stap moderner qua rijden. Niet de duw in je rug bij ruim 2000 toeren zoals bij de td, maar veel eerder kracht en vloeiender. Persoonlijk vind ik het prettiger rijden en ze zijn zuiniger.
Maar zeker de ongeblazen diesel is niet stuk te krijgen, veel meer ruimte onder de kap en de verstuivers zijn bv veel goedkoper te laten reviseren.
Dus persoonlijk zou ik zeker voor de HDI gaan, maar wil je makkelijk sleutelen zou ik voor het oude spul gaan.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik zal het aanbod HDI ook is bekijken. Verder staat hier vast genoeg info over HDI ik ga is lekker lezen vanavond.
Ik zeg ook HDI, loopt evenveel als een D of TD maar ze zijn gewoon beter als in minder lawaai, soepeler gedrag, zuiniger.
Maar je hoeft er niet meer aan te werken als een d of TD, onderhoud op zijn tijd, distributieriem voor zijn tijd.
Verder rijden als elke diesel, opwarmen en afkoelen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zou ook gewoon ff proefrijden. Dat zegt meer dan al onze verhalen.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
We hebben het hier dus over de 2 liter HDI, de mijne is de 8-klepper met 90 pk.
Deze Berlingo’s hebben vanaf de fabriek een te lichte startmotor (1,4 pk) waardoor de ochtend-start bij vorst problemen geeft. Met een 1,7 pk startmotor is dit voorbij.
De 1,6 L heeft 16 kleppen en 110 pk.
Deze heeft een aantal productiejaren het euvel gehad dat een oliekanaal en/of het zeefje in de olie-aanzuigpijp onderin dichtslibt, waardoor de turbo door onvoldoende smering kapot gaat. Na grondige reiniging van het oliecircuit kan een nieuwe turbo geplaatst worden.
Belangrijk is dan te weten of dit wel of niet gebeurd is.
Andere forumleden weten hier waarschijnlijk meer over !
Kijk wat info ik ga a.s zaterdag ronde maken bij een aantal garage’s en hopelijk in alle 3 soorten diesels rijden kjjken welke beste bij ons past.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Van de 2.0 HDi heb je overigens 2 varianten (weet niet of ze beide geleverd zijn in Xsara), de 110pk en de 90pk. Ik heb de 110 variant in m’n 406 en heb geen problemen met startmotor gehad. Overigens nog nooit problemen gehad met de motor.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Een mooie break TD met weinig kilometers en, zo te zien, in goede staat.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
vorige week zaterdag een aantal xsara´s bekeken en gereden helaas zat de juiste er nog niet tussen had een hele mooie gevonden alleen stonden de achterwielen er niet recht onder. Heb geen zin om gelijk moeten te sleutelen.
GerbenZX die had ik ook al gezien als het mee zit ga ik zaterdag daar na kijken ligt een beetje aan hoe laat ik vrij kan.