Hij zit niet vastgeroest, ik ga zometeen kijken of ik het borgringetje er uit krijg.
Motor en bak moeten 13 cm naar voren en eigenlijk 2 cm naar beneden, maar dan
komt het handrem mechaniek tegen het subframe.
Dat beetje verschil moeten de aandrijfassen dus opvangen.
Nou worden die verlengd, het effect van de twee cm is dus wel minder.
De XUD is korter en de fan op de waterpomp komt te vervallen, 13 cm naar voren kan zat.
De versnellingsbak ontdaan van de reductoren.
De adaptors die er nu op zitten zijn gemaakt van de onderdelen uit een reductor.
Volgende klus is de plaat tussen bak en de nieuwe motor.
Erg fijn was dat de originele C35 frictieplaat de zelfde dikte en diameter had als die van de XUD11
Geen gedoe met nieuwe gaten boren in het vliegwiel.
De (lange)priseas lijkt net te kort, en de koppelingshevel zit te ver weg van het druklager.
Daar moet dus nog wat op bedacht worden
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, je pakt wel een klus aan! Petje af…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wacht maar met het petje tot ie rijdt ! , er kan nog zo veel misgaan.
Net genoeg ruimte voor de radiateur en intercooler
3 cm breder en het oliefilter zou tegen de linker chassisbalk aankomen.
Bochtje naar rechts, daarna naar beneden, uitlaat is een makkie.
Ik heb stukken uit de binnenschermen moeten halen omdat de as aansluitingen nadat de reductoren er afgehaald zijn, 3 cm hoger zitten, blok en bak zover mogelijk laten zakken was niet genoeg.
Voorste motorsteun en de verlengde bak ophanging kunnen nu gemaakt worden.
Wie weet of het rendement van HDI motoren zoveel hoger is dat de afmetingen van de radiateur nogalwat kleiner kan zijn dan de mechanisch ingespoten idi motoren.
De radiateur en intercooler van een 110 PK C5 passen namelijk naast elkaar perfect in de grille.
Ik hoop dat het koelend vermogen door optimalisatie vergelijkbaar is met een ouder type radiateur die ong 25% groter is.
Er worden twee of drie electrische ventilatoren geplaatst voor de momenten dat er te weinig rijwind is
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gaaf hoor! Stoer project, ben benieuwd hoe het straks zal rijden! Moeten we maar eens vergelijken tegen die tijd!
Moderne radiator werkt wel een stuk efficienter dan een oud model.
Mocht het alsnog te warm worden kun je later misschien een haakse adapter maken voor de oliefilter, koppelstuk voor een oliekoeler ertussen en oliekoeler erop.
Ziet er al goed uit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Furriegurrie, afgesproken ! eens kijken wie de meest spectaculaire burnout maakt
Paso, ik geef de watergekoelde oliekoeler niet zo snel op, dan maar een grotere radiateur er in.
Zo’n ding is een stuk effectiever dan de luchtgekoelde versie, bovendien ontbreken de slangen
die nog wel eens voor problemen zorgen nietwaar Gerrie ?
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
nanko schreef:Wie weet of het rendement van HDI motoren zoveel hoger is dat de afmetingen van de radiateur nogalwat kleiner kan zijn dan de mechanisch ingespoten idi motoren.
De radiateur en intercooler van een 110 PK C5 passen namelijk naast elkaar perfect in de grille.
Ik hoop dat het koelend vermogen door optimalisatie vergelijkbaar is met een ouder type radiateur die ong 25% groter is.
Er worden twee of drie electrische ventilatoren geplaatst voor de momenten dat er te weinig rijwind is
Ik weet niks van radiatoren, maar ik weet wel dat de motortemperatuur van mijn busje alleen oploopt als het ding hard moet werken. Meer dan 90 km/uur op vlakke weg (dan draait de mechanische fan ook op hoge snelheid - maar dat is dus niet afdoende als het ding langere tijd vol gas moet lopen) en op langere hellingen. Voor die laatste situatie zullen electrische fans natuurlijk soelaas bieden. Met meer vermogen hoeft de motor minder vaak op het maximale te presteren. Wordt dus ook minder heet, zou ik zeggen.
Je moet een koelsysteem eigenlijk op alle facetten bekijken, want als je een flessehals in het systeem hebt en je weet niet waar zoek je de verkeerde oplossing.
In principe is een moderne aluminium radiator efficiënter dan een oude kopenen, daarom zijn de ook “minder dik”. Daarnaast zit er veel minder water in, dus dat helpt voor snel opwarmen. Ik denk dat de radiator van een C5 HDI wel voldoende is, want die is ontworpen om het totale treingewicht een helling op te sleuren, en dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van maximaal vermogen gebruiken.
Extra ventilatoren helpen niet boven de 80 km/uur, dan zou de doorstroming van de rijwind zodanig moeten zijn ( 22m/sec) dat je dat niet verbeterd met een fan. ( Break23m: Als jouw busje te heet wordt bij meer dan 90 km/uur dan heeft je systeem of niet genoeg capaciteit, in het blok of de radiator, om de warmte over te dragen, of niet genoeg volume , lees pompopbrengst, om de warmte te transporteren).
In de bergen geldt dit minder: Daar is met name het totale gewicht dat je bergop wilt sleuren, naast de snelheid, bepalend voor het vermogen dat je vraagt, en dus voor de koeling. Elektrische fans helpen prima in de bergen, dan rijdt je langzaam met veel vermogen, maar als je zeg 3 ton naar boven wilt sleuren dan kan je in de problemen komen. Meten is weten zou je denken, maar dat is moeilijk voordat je de boel ingebouwd hebt.
Een warmtewisselaar olie-water zorgt ervoor dat je motorolie en je blok sneller opwarmt, en zorgt er ook voor dat je olietemperatuur onder controle, lees 120 graden, blijft… maar je krijgt er geen grotere “koelcapaciteit” mee.
Mijn advies zou zijn: Bouw het in zoals je gedacht hebt, probeer het uit, en als ze zaak te heet wordt: Bouw een fatsoenlijk grote oliekoeler MET een thermostaat en een aparte ventilator in, kan zelfs in serie met de warmtewisselaar, voor extra koelvermogen: Als je zoveel vermogen vraagt dat je koelwater te heet wordt, dan is je olie heet.
To err is human, not to err is divine.
Maar ik wil juist al het beschikbare vermogen gebruiken, zeker in de bergen, en dan is de koelcapaciteit van de radiateur de flessehals.
En hoe ga ik dat testen hier in Groningen…... dat wordt dan een lange testrit naar Limburg.
Ik ga eerst de voorste motorsteun afmaken, daarna wordt het pas duidelijk hoeveel ruimte er voor de radiateur en intercooler is.
De radiateur en i.c. van een C5 zitten naast elkaar(in de breedte) en de slangaansluitingen zitten op de goede plek.
Bij de XM zit de i.c. voor de radiateur en samen met de koelfans zou ik wel eens ruimte te kort kunnen komen.
Deze isolator heb ik liggen, bestaat uit slechts twee dikke silicium diodes
Over de diode blijft bijna een Volt staan en dat gaat van de laadspanning af.
Je accu’s worden op deze manier nooit helemaal vol.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik moet het nog eens precies opzoeken, maar ik heb bij mij de boel elektrisch helemaal omgegooid.
Ik heb een Cyrix (geloof ik) BS nogwat gekocht (ik dacht een BS120). Deze zit tussen de 2 accu’s en koppelt de pluspolen van de 2 accu’s als dat mag. De dynamo laadt net als normaal de startaccu. Als de Cyrix een periode lang meer dan 13,8 volt meet schakelt hij door naar de huishoudaccu. Ik heb een Ctek acculader aangesloten op de huishoudaccu. Als we aan de 220 volt staan laadt deze de huishoudaccu op. Zelfde verhaal, als de Cyrix 13,8 volt op de huishoudaccu meet, schakelt ie door zodat ook de startaccu opgeladen wordt. Dit heeft de afgelopen vakantie prima gefunctioneerd. Wel gaat het heel rap met de hh accu als je de koelkast op 12 volt gebruikt en even een middagje excursies doet. In combinatie met de 5A Ctek duurt het dan wel even voordat de accu weer vol is. Bij rijden valt het wel mee omdat dat de dynamo de accu’s laadt….
Een wat zwaardere lader verkort de laadtijd natuurlijk. Het fijne van de Ctek is dat deze ook onderhoudsprogramma’s heeft om de accu’s fit te houden tijdens langer aangesloten zijn. De camper staat nu dan ook in de stalling gewoon aan de 220, erg fijn. Pas nog even geweest en de camper verplaatst, starten ging eigenlijk direct hoewel hij toch al weer weken stond….
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb deze volgens mij:
http://www.omvormer.nu/content/overige_producten/diodeverdelers_~|_accuscheiders/accuscheider_140a_12~|24v
en dat dan in combinatie met deze:
http://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html?source=googlebase&gclid=CNe5_Yb_88gCFWvlwgodkicOBg
die op de huishoud accu is aangesloten
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik moet zeggen dat ik het zonder acculaders eigenlijk altijd wel red. De koelkast loopt op de camping op 220 en bij uitstapjes op gas. Dat is de grootste verbruiker. Ik zet de koelkast alleen op 12V tijdens het rijden. Verder loopt een deel van de binnenverlichting op de huishoudaccu, evenals de waterpomp en de fan van de kachel. Maar daarmee trekken wij de huishoudaccu niet in een paar dagen leeg. En langer dan een paar dagen blijven wij eigenlijk nooit staan.
Als ik een lader gebruik, zet ik die toch altijd op de startaccu, zodat die in elk geval vol is. Heb ook wel eens overwogen of het handig/werkbaar is om de boel zo te verbouwen dat er op 220 standaard een druppellader wordt ingeschakeld. Maar dus nooit lang genoeg op gepuzzeld.
Mijn acculader gaat trouwens op ‘uit’ als de 220 er af is, en gaat niet automatisch weer ‘aan’ als de stroom er weer op komt. Kan jouw lader dat wel?