Lampje motortemp floept aan als ventilator aanslaat
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 15 oktober 2015 10:38 PM

Bij onze wagen met TU3 blokje uit ‘95 gaat het rode dashboardlampje aan, en de radiator fan slaat dan ook aan.
Ik heb al 2 sensoren op het thermostaathuis vervangen, en het probleem blijft, zou het ergens anders aan kunnen liggen??
Waterpomp is ook al nieuw met de pas gedane distributie-riem beurt, of de thermostaat? Ik weet het effe niet meer. Misschien iemand een idee?

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 10:41 PM
  [ # 1 ]

Wel op de juiste wijze ontlucht?

De sensor op het thermostaathuis is t.b.v. het motormanagement.

De sensor voor de alarmering zit in de linker zijkant van de kop, in rijrichting gezien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 15 oktober 2015 10:43 PM
  [ # 2 ]

Denk het wel, de vloeistof sprietste uit alle ventieltjes…bij de kachel (schutbord) en inbus op thermostaathuis!
Die dingen die je noemde die zijn vervangen!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 10:45 PM
  [ # 3 ]

1 vergeten dus, die op de radiateur!

Zit bij de intrede van de bovenste slang, even de radiateur aan de bovenkant losmaken d.m.v. de verende klemmen en de radiateur iets naar achter duwen, zie je ‘m zitten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 15 oktober 2015 10:50 PM
  [ # 4 ]

Moet dat dan even checken… De auto geeft geen problemen als er netjes op 80 KM wegen wordt gereden, maar eenmaal doorplanken op de snelweg gaat de kermis weer aan!!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 10:52 PM
  [ # 5 ]

Wat eerst, de ventilator aan en daarna het lampje?
Of andersom?
Of gelijktijdig?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 15 oktober 2015 10:55 PM
  [ # 6 ]

Op de weg is het moeilijk na te gaan, maar zojuist in de garage de motor net zo lang laten draaien (nieuwe koelvloeistof) tot de ventilator aan ging, dat duurde overigens erg lang, maar ging tenslotte toch aan, ben gelijk gaan kijken, en het rode lampje was ook inmiddels aan!!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 11:10 PM
  [ # 7 ]

Kan twee dingen zijn.
Of het thermocontact van de ventilator schakelt te laat.
Of het thermocontact van het lampje schakelt te vroeg.
Dat laatste heb ik ook al eens gehad.
Maar dit contact heb je al vervangen.

Temp.aanduiding in het dashboard? Zo ja, wat geeft die aan als het zich voordoet?

En meten is weten, met een contactthermometer o.i.d. de temperatuur meten.
Ventilator moet bij ca. 96 gr inschakelen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 11:14 PM
  [ # 8 ]

Overigens, bij snelheden boven 80 km/h geeft de rijwind bij de huidige buitentemperatuur al zoveel koeling dat de ventilator nooit in mag schakelen.
Als die dat wel doet, heb je of een kvs-doorstromingsprobleem of de radiateur is uitwendig sterk vervuild.
Gaat de thermostaat wel helemaal open?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 15 oktober 2015 11:15 PM
  [ # 9 ]

OK ga het morgen weer eens bekijken, Zou het ook de thermostaat kunnen zijn die veel te laat open gaat? Oh dat zei je al!
Die thermostaat kan ik ook nog vervangen!!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 11:20 PM
  [ # 10 ]

Als de thermostaat te laat opent, zou ik verwachten dat eerst het lampje aan gaat (sensor zit voor de thermostaat), dan de thermostaat opent en dan de ventilator aan (sensor zit na de thermostaat).
Alles in stromingsrichting gezien.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 16 oktober 2015 03:15 PM
  [ # 11 ]

Had nog een oude thermostaat in m’n rommelkist liggen, heb deze in kokend water gelegd en gekeken of er iets gebeurd!!
Zo’n ding gaat maar héél weinig open….of zou die niet meer goed zijn?? Ik koop denk ik maar een nieuwe, dan ben ik zeker!!

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 oktober 2015 09:04 PM
  [ # 12 ]

Zou ook thermostaat kopen, kijk hoeveel graden er op je huidige staat en koop er eentje die sneller opent (lagere graden) ding kost niet veel.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook