







Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
askii schreef:
En terechte vraag over die gekke schakelstanden hoor maar ja die snap ik wel. Grootlicht en verstralers doen niet echt terzake in mijn probleem, blijft over: stadslicht 1x draaien, dimlicht 2x, hoe de hendel ook staat.
Tsja, dat klopt dus NIET.
A: 1 x draaien - van je af = stads
B: 1 x draaien - naar je toe = stads + dim
C: 2 x draaien - naar je toe = stads + dim
D: 2 x draaien - van je af = stads + groot (evt + verstralers)
Jij hebt hem kennelijk op wat ik hierboven B noem, want dan zie je plus-2 aan stads-13 aan dim-17.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet je dat zeker? Ik heb 3 dssen gehad en bij alle 3 was het: naar je toe: 1x draaien stads, nog draaien een keer groot.
Van je af: 1 x en 2 x draaien allebei dim. En dan bij alle standen van dim en groot, stads licht er bij. Indrukken van de schakelaar geeft alleen de verstralers als het grootlicht aan is.
Volgens mij haal je van je af en naar je toe door elkaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Al heb ik dan “maar” 2 Ds’n gehad.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Weet je dat zeker? Ik heb 3 dssen gehad en bij alle 3 was het: naar je toe: 1x draaien stads, nog draaien een keer groot.
Van je af: 1 x en 2 x draaien allebei dim. En dan bij alle standen van dim en groot, stads licht er bij. Indrukken van de schakelaar geeft alleen de verstralers als het grootlicht aan is.
Volgens mij haal je van je af en naar je toe door elkaar.
Dat ik van-en-naar hier verwissel zou kunnen, Jan, ik deed het even uit m’n hoofd.
Punt is dat het dus NIET zo is dat 1 x draaien stadslicht is en 2 x draaien dimlicht.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt. Van je af en 1x draaien is dimlicht en de tweede keer draaien ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
haha goed dat jullie me (en elkaar) *verlichten* met deze inzichten heren, ik schreef zelf inderdaad ook te snel en slordig zo achter het toetsenbord. Gezeten in de auto gaat het uit gewoonte geloof ik echt wel goed maar ik ga het extra precies checken! Het was natuurlijk juist met de hendel heen en weer voor stads versus (stads+)dim, niet met het draaien, dat hoeft maar 1x. Zodra ik even tijd voor de auto heb kom ik na deze afdwaling graag weer ontopic, nl. mijn niet werkende dimlicht
[Break 20 Familiale ‘71]
Okee opgelost..klokken eruit en eens alle stekkers goed bekeken, losgetrokken, paar vonken gemaakt en er bleken een paar van die mofjes zo schraal dat er willekeurig wel en en geen contact gemaakt werd. Schakelaar gewoon nog goed. Bedankt voor de input!
[Break 20 Familiale ‘71]