4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
EGR
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 21 december 2014 10:47 PM
  [ # 46 ]

Afgelopen donderdag was het zo ver.
Mijn C6 (de 2.7 editie) mocht naar Oldenhage voor een tune-up.
Ik was er nog nooit geweest, maar je voelt je er meteen thuis.
Mijn voorste EGR klep was 3 maanden geleden vervangen door de dealer en sinds een maand had ik een storing in de achterste klep.
Beide werden voorzien van een mooi gesigneerd RVS plaatje.
Inderdaad een dik half uur werk en de auto loopt weer zonder hikjes en altijd met vol vermogen.
Helaas kwam mijn achterste klep na 350km weer in storing. Blijkbaar is er meer aan de hand.
(Johan nog ideeen??)
Om het rijcomfort nog meer te verhogen heb ik ook de automaatolie laten vervangen.
De auto had op dat moment 250.044 km gelopen, dus het was hard nodig.
Zwarte olie kwam er uit en felrode ging erin. Je hoort de C6 spinnen van genot!
Er wordt trouwens door hun geadviseerd dit om de 80.000 te doen. Ik kan dus weer even vooruit.
Tja en dan kan een kalibratie van de vering niet achterwege blijven.
Dat was weer een dik jaar geleden voor het laatst ergens anders gebeurd en er zat tussen de voorwielen 4mm verschil. Nu niet meer.
Al met al een leuke en leerzame dag gehad.
Johan en Brian, nogmaals hartelijk dank!!

gr. Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 14 oktober 2015 07:18 PM
  [ # 47 ]

Nu met “VAG-dieselgate” zou het eerder door mij geposte verhaal over strengere eisen aan de NOx uitstoot, en achteraf controles daarop wel eens sneller actueel kunnen worden dan toen gedacht.

Ik ben trouwens ook benieuwd of het Oldenhage nog gelukt is om die NOx metingen waar hij een jaar geleden over sprak, voor-en-na het aanbrengen van de RVS plaatjes bij de EGR klep, te laten verrichten.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 11:13 AM
  [ # 48 ]

Het is tot heden nog niet gelukt een mobiele NOx tester te vinden.
Als iemand er een weet, te leen of desnoods te huur dan graag.

Overigens: elke vergelijking met het VW drama gaat vreemd. Bij VW gaat het hele motormanagement systeem in een “groene stand” als de auto signaleert dat er getest wordt.

Een afgeblinde EGR klep heeft een veel beperkter effect: ALS de EGR klep goed werkt beperkt die de NOx uitstoot in bepaalde toeren/koppel gebieden. Andere uitstoot (C02 en roet) worden daar niet door beïnvloed.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder)
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013

Gepost: 15 oktober 2015 10:08 PM
  [ # 49 ]

JW en Jansr, kom eens koffie drinken. Ik weet zeker dat t gezellig is! Praten we FF door over EGR kkleppen

Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 15 oktober 2015 10:26 PM
  [ # 50 ]

Is er dan technisch nieuws over EGR-kleppen? Interessant!  police

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-11-2009

Gepost: 15 oktober 2015 10:34 PM
  [ # 51 ]

Mag ik ook komen Johan?

Adri

KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2015 10:37 PM
  [ # 52 ]
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:

JW en Jansr, kom eens koffie drinken. Ik weet zeker dat t gezellig is! Praten we FF door over EGR kleppen

Doe ik graag, als altijd Wink

Wellicht te combineren met een bandenwissel binnenkort, de winter komt er ongetwijfeld weer aan. Ooit…..
Dan kunnen we ook verder van gedachten wisselen over http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187727/P3705/#1929929

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 oktober 2015 08:01 PM
  [ # 53 ]

Bijvoorbeeld aanstaande woensdag (oppasdag in Haarlem).
Koffie met enkele formules en Johan, dat is altijd nuttig.
Ik heb toevallig even niets te repareren, of het moest het achterruitje van mijn C5 Break zijn.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 16 oktober 2015 08:17 PM
  [ # 54 ]

Komende woensdag lukt mij niet, zal wat mij betreft later in de maand of begin november moeten worden.
Dan kan ik het mooi combineren met de bandenwissel Wink

En “onze discussie” is terug te vinden via de link die ik hierboven gepost heb…....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Citroenuden
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 12-09-2015

Gepost: 16 oktober 2015 08:44 PM
  [ # 55 ]
JanSr schreef:

Het is tot heden nog niet gelukt een mobiele NOx tester te vinden.
Als iemand er een weet, te leen of desnoods te huur dan graag.

Overigens: elke vergelijking met het VW drama gaat vreemd. Bij VW gaat het hele motormanagement systeem in een “groene stand” als de auto signaleert dat er getest wordt.

Een afgeblinde EGR klep heeft een veel beperkter effect: ALS de EGR klep goed werkt beperkt die de NOx uitstoot in bepaalde toeren/koppel gebieden. Andere uitstoot (C02 en roet) worden daar niet door beïnvloed.

Volgens mij theoretisch niet helemaal correct …
Verbeteren van CO2 uitstoot (gaat beter bij hogere temperaturen) geeft meer NOx en omgekeerd.
Die twee hebben een duidelijke relatie bij het ontwikkelen van de motoren.

Maar een paar blind plaatjes ertussen zetten gaat prima bij de C6 (2,7), net zoals bij mijn vorige VW !  Mr. Green
Moet je wel het geluk hebben dat er geen bouten afbreken.

Bij De C6 geen software hoeven aanpassen bij mijn VW (2004) een alarm grens wat hoger moeten laten zetten bij de tuner.

Don’t fix it, if it ain’t broken!

C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 07 mei 2017 10:46 PM
  [ # 56 ]

Even het stof hier afblazen.

De laatste weken heeft mijn C6 2.2 HDi kuren. De wagen rijdt de korte ritten zonder problemen, maar eens ik een lange rit (+1u) met veel autosnelweg zijn er problemen.

Als ik na een lange tijd autosnelweg een afrit neem of in de file terecht kom en dus vertraag en tot stilstand kom, schiet de motor in noodloop als ik terug optrek. Dit gaat gepaard met het motormanagmentlampje dat brandt en de melding ‘storing emissiesysteem’. Hierna heeft de motor dus geen vermogen meer en geraakt hij niet boven de 2800 toeren. Als ik de auto een 10-tal minuten aan de kant zet en terug start brandt het lampje nog en is de melding er ook nog, maar rijdt hij wel weer normaal.

Vreemd genoeg is deze storing de dag erna weer weg… Geen lampje meer en normaal rijden.

Ik verdenk dus een slecht werkende EGR-klep, en wou weten of de hierboven geschreven ook een oplossing kan bieden bij een 2.2 HDi.


Alvast bedankt!

Groet
Matthias

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 mei 2017 12:05 AM
  [ # 57 ]

Gewoon doen is de korste klap. Met de Lexia alle storingen resetten.
Blijft dat zo dan heb je het probleem opgelost.
Zelf doen of even naar een specialist zoals GJO.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 08 mei 2017 08:53 AM
  [ # 58 ]

Ik heb nog wat verder gelezen over EGR en de werking ervan, en daarbij kwam ik dit tegen.

verwar een HDi niet met zo’n tractormotor als de tdi’tjes, bij de C5 is de EGR een integraal onderdeel van de warmtehuishouding van de auto.
Hij is er dus niet alleen voor het verminderen van de NO_x uitstoot, maar regelt ook hoe snel het water warm wordt. Omgekeerd wordt de EGR gekoeld voor betere NO_x. Op de C5’s met FaP zorgt de warme inlaatlucht bovendien voor de regeneratie van het filter.
De EGR uit de loop halen betekent dus
-meer NO_x
-langzamer opwarmen van de koelvloeistof -> hogere mechanische belasting/slijtage
-koud interieur -> langer gebruik van de dompelaar - > hogere elektrische belasting
-geen EGR koeling bij warme motor -> meer NO_x, hogere thermische belasting
-bij FaP, geen regeneratie -> motor stuk


Dit gaat nu wel over een C5 maar ik veronderstel dat dit ook voor een C6 geldt. Heeft de EGR buiten werking stellen dan echt geen invloed op de motor op lange termijn? Ik zou de C6 uiteraard nog wat jaren willen behouden.

GJO is van hieruit een kleine 2 uur rijden. Op zich heb ik daar geen probleem mee, als dit vervelend probleem dan opgelost geraakt. Ik heb het gevoel dat we hier in België geen C6 specialisten hebben.


Groet
Matthias

 

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 08 mei 2017 09:33 AM
  [ # 59 ]

Benieuwd waar je al die informatie het gevonden.

Even de andere kant van het verhaal.
Drie C5’en 2.0 HDi en een C6 2.7 HDi meerdere jaren afgeblind gereden over 30k tot 50k per auto.
Die verhalen over de warmtehuishouding herken ik in het geheel niet.
Kapotte motoren ook niet.

Wat ik wel merk is een volledige storingsvrije loop. Niet meer inhouden. Geen vervuiling meer van het inlaatspruitstuk.
En een iets lager gebruik. Ik schat 5 à 10 %. Mijn huidige C5 rijdt iets beter dan 1:16 over > 10.000 km.
Roetfilter meldingen heb ik nog niet eenmaal gehad, behalve bij mijn huidige C5, daar bleek de tankdopsensor het niet te doen.
Deze auto heeft nu bijna 400.000 op de klok. Probleemloos. Bij geen van de aut’s meldingen in het systeem.

NOx? Ja waarschijnlijk een wat hogere NO uitstoot, met daartegenover een lager gebruik. Milieu effect? Wie het weet mag het zeggen.
NOx is alleen op een rollenbank te meten bij fors vermogen.

Toen ik mijn C6 net had liep die slecht. Inhouden, hikken, duidelijk te weinig vermogen.
Ik las iets over falende EGR kleppen. Ik heb toen het inlaathuis opengemaakt. Dat zat vol zwarte bagger. Geen idee wat het milieu effect in zo’n situatie is.

Eetlepels heb ik er uit geschept. Vervolgens grondig schoongemaakt. Kleppen afgeblind. Na een jaar weer eens gekeken: Brandschoon.

Bij zo’n 2.2 HDi heb je maar één EGR klep. Kost slechts € 360. Geen idee over de montagetijd.

Ik heb TNO rapporten opgevraagd over de effecten van EGR en dat systeem met ureum injectie. Zelfs na grondig lezen valt daar niet uit op te maken wat de bijdrage van die systemen nou precies is.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MatthiasM
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013

- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Gepost: 08 mei 2017 09:56 AM
  [ # 60 ]

Deze info heb ik gevonden op het forum.

Mijn C6 houdt niet in, hikt niet en loopt goed. Volgens mij sluit de EGR-klep niet goed of niet meer als ik na een lange rit op de snelweg terug optrek, waardoor hij in noodloop gaat. Waarom hij dan terug normaal rijdt na 10 minuten stilstand (wel nog met de melding en lampje) en +/- 24u later geen storing meer aangeeft is me een raadsel.

Gisteren heb ik wel vernomen dat je bij een 2.2 HDi makkelijker bij de EGR-klep kan dan bij een 2.7. Is het ook zo dat de EGR-klep uit de loop halen alleen effect heeft als deze goed werkt?


Groet
Matthias

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook