WPHB 441-1 punt 22 > “draai het stuurwiel tot het onder een hoek van 30 graden naar links onder horizontaal staat”. Rechtuitstand is stuurslot stand.
Ik heb het stuurwiel wel eens vervangen zonder die veerspanner 1991-T bis.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Die tool is niet meer dan een halve buis(doorslijpen of zagen) met een steeltje eraan vastgelast.
Dank, ik ga kijken of ik zo n tool zelf kan maken. Rechtuistand is dus stuurstand, heb ik blijk over hoofd gezien.
hoe kun je perfect de rechtuistand weten ZONDER dat je de weg op gaat ?
kun je bvb iets maken en de achterwielen gebruiken om de rechtuistand te bepalen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Waarom zou je dat willen ??: de perfecte rechtuitstand zonder de weg op te gaan. Doe het volgens het WPHB en dan met “het appeltje” nog fff fine-tunen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik wil eventjes polsen wat er hier mogelijk is door het in de groep te gooien.
ik heb toen de wagen nog reed, een slechte spoorstang rechts gedetecteerd door het feit mijn linker band op de buitenkant versneld versleet en je ook speling kon voelen bij lostaande wiel. Spoorstang rechts is vervangen.
ik besluit hierdoor dat mijn sporing niet goed staat nu.
tijdens het rijden, heb ik dat niet gemerkt.
ik weet dat de er een manier bestaat om zelf de sporing te doen adhv stokken, maar ik weet niet of de methode ook ervoor zorgt dat je perfect, met stuur in de rechtuistand, ook effectief rechtdoor rijdt.
misschien zeg ik nu iets heel stom, maar zoek voor mezelf een manier om de wagen uiteindelijk een perfecte rechtuit stand te geven bij het rijden en een conforme sporing.
ik heb nieuwe rubbers klaarstaan voor de vooras, wil geen onnodig rubber verslijten dan nodig is
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Meet op de binnenkant van de velgrand en zorg dat de lengte blauwe lijn gelijk is aan de lengte van de rode lijn. Alleen in deze situatie staan de (voor)wielen in lijn. (Bij het nemen van een bocht stuurt het ene wiel immers meer in in dan het andere wiel(ackermann principe)). Maak de rode lijn (i.v.m. de toespoor) uiteindelijk 2 a 4 mm korter d.m.v. de rechterstuurstang aan het stuurhuis. In de theorie zou het moeten kloppen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mr. Smith schreef:
hoe kun je perfect de rechtuistand weten ZONDER dat je de weg op gaat ?
kun je bvb iets maken en de achterwielen gebruiken om de rechtuistand te bepalen ?
Dat kan onder anderen met een Ben Muller uitlijnapparaat, zoals hierop foto. Er wordt een projector op het voorwiel geplaatst en een hulpstuk met schaalverdeling op de achteras, daarmee kun je links en rechts opmeten en de voorwielen rechtzetten.
Even als voorbeeld want niet iedereen zal dit uitlijnapparaat voorhanden hebben.
Wat een geinig ding!
Even uit nieuwsgierigheid, is ie speciaal voor de DS ontworpen?
Want het is natuurlijk best apart dat de spoorbreedte voor en achter verschillend is…
Of zit er een beschrijving bij om hem aan te passen aan verschillende auto’s?
Als je vraagt hoe je een perfecte rechtuitstand krijgt, moet je anders beginnen denk ik.
Eerst stuurhuis centraliseren op het chassis vlgs metingen WPH
Dan rechtuitstand van het stuurhuis centraliseren door meten tussen rand van het oog van de binnenste spoorstang en het centrum van het rondsel, zoals goed in het WPH staat.
Dan de stuurbuis met stuur erop met de spaak in 30 graden naar links.
Daarna pas sporing aanpassen met de stelmof op de binnenste spoorstang rechts (zie filmpje ds-TT)
Nu staat de rechtuitsand perfect.
Daarna stand van het appeltje aanpassen, dit heeft daarmee niets te maken, maar alleen met een compensatie voor de stuurbekrachtiging zelf, zodat je een rustig gevoel hebt bij rechtuitrijden. Voor de sporing doet dat niets.
Een hulpstuk voor het opspannen van de veer van de stuurbuis is niet nodig : kun je gewoon met de hand omhoog drukken ( net niet maximaal, nog wat ruimte in de veeruitslag laten) . Het helpt om eerst bij de juiste spanning een streepje met een viltstift te zetten, zie je waar je moet zijn en het werkt rustiger. Ook eerst dat belachelijk gevormde schroefje vervangen door een normale of inbus !
H@ns schreef:Wat een geinig ding!
Even uit nieuwsgierigheid, is ie speciaal voor de DS ontworpen?
Want het is natuurlijk best apart dat de spoorbreedte voor en achter verschillend is…
Of zit er een beschrijving bij om hem aan te passen aan verschillende auto’s?
Bem Muller 665 Paris Junior is een universeel uitlijnapparaat, uit de jaren ’60, werkte oorspronkelijk ook nog op 6 Volt. Het is dus niet speciaal voor Citroen DS, je komt hem ook tegen in het WPHB 583, handleiding D.445-0. Daar wordt alleen de spoorring voor behandeld en ook nog heel omslachtig.
Spoorbreedte verschil voor en achter heeft geen invloed, omdat het hulpstuk met schaalverdeling ruimvoldoende is. De lichtbundel van de projectielamp valt binnen de schaalverdeling.
Een beschrijving heb ik niet, wel kom je hem tegen op deze site
http://citroen-rosalie.fr/docs/bem_muller_665junior/index.html
wel in het Frans
Allen bedankt voor de bijdrage. In WPHB zie ik 2 afstellingen voor de rechtuit stand van de wielen ; op de weg én in de werkplaats.
@citroen23, ik zie niet goed hoe je de lengte van je lijnen kunt meten op de wagen ?
Verder staat in WPHB D445-0 een handeling die ik niet goed begrijp ( puntje 15 ) :
“Plaats op het traject van de wielen, ca. 2m vòòr de assen hiervan, 2 stel staalplaten van 1mm dik en 400x400mm waartussen een laagje vet zit.’
Waartoe dienen deze platen/handeling ?
Ik vraag me ook af je zo’n uitlijn apparaat niet zelf kunt maken met een soort van laserwaterpas of iets dergelijke ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Wat dacht je van een rolmaat. Als bijvoorbeeld de afstand van de rode lijn 120 en de blauwe lijn 119 is staat de auto op uitspoor. Stel de rode lijn af met de stuurstang op 119,5 controleer of de blauwe nu ook 119,5 is.
Nu is de basis goed. Dan nog fff de toespoor instellen op 119,1 en klaar. LET OP !!! 119/120 is maar een willekeurige maat !! je zult dus zelf fff moeten meten/uitkomen op velgrandmaat achter is velgrandmaat voor.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?
Maar zoals gezegd, eerst de lullige dingentjes aangepakt
Alles lekker laten uitlopen :
Voor motorolie, de carterplug laten zitten, dekseltje losgemaakt.
Onderdelen proper gemaakt en alles terug bij elkaar gebracht. Let op, ik heb 2 setjes liggen. Altijd ééntje klaar om zo terug te monteren.
Rubbers ( dekseltje en O-ring ) niet vergeten, ze zijn altijd broos!
Hier een nieuwe rubber voor deksel/zeefje :
Ring van deksel er eventjes af, om terug recht te kloppen :
En de boel terug bij elkaar :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith schreef:
Ik vraag me ook af je zo’n uitlijn apparaat niet zelf kunt maken met een soort van laserwaterpas of iets dergelijke ?
Voor spoorring controle volgens mij wel.
Spoorring controle zo het wordt omschreven in het WPHB met een optisch apparaat is vrij omslachtig. Punt 15 kan ik ook niet goed volgen.
Het uitlijnapparaat van Bem is eenvoudiger, daar werkje met twee meetlatten en een projectielamp zie foto’s, auto blijft stilstaan in rijstand.
Mr. Smith schreef:De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?Recent heb ik hetzelfde geconstateerd. Waarna ik de deksel heb verwijderd (ik dacht 7 bouten). Ik heb mij toen verbaasd dat het spul koud-op-koud was gemonteerd. D.w.z. geen pakking ertussen, en ook de bouten zonder enig iets erin geschroefd. Ik heb het spulletje (na grondig schoonmaken) weer afgemonteerd met vloeibare pakking. Ook de bouten zijn hierbij rijkelijk voorzien van vloeibare pakking (advies Harry de Bliek).
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012