Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Geloof dat er 5,5 of 6,5 liter in gaat. Geloof tu 5,5 en xu 6,5
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:In maart dus niet zelf gedaan?
ops: Nee, ik heb de d-riem laten doen.
De vraagbaak heeft het over 6,5 liter bij een KDZ motor. Mijn KDY is in principe hetzelfde, maar dan met injectie in plaats van carb. Dan lijkt het me dat dat halve litertje water niet direct problemen gaat opleveren.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een half litertje is dan nog geen 10 %.
Ik zou mij geen zorgen maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Precies wat ik dacht - komend jaar maar eens de thermostaat gaan vervangen, da’s 1 van de lekplekken en er zit behoorlijk wat oxidatie omheen (mag ‘t van Tim geen roest noemen). Dan spoel en ververs ik meteen de hele boel.
Vandaag een pakketje mogen ontvangen, toch nog van Mister-Auto (niet dat ik daar nu alsnog dingen ga bestellen, dit was eens en nooit meer).
Bobine vervangen was een klusje van niks, behalve dat ik het laatste schroefje niet goed los en vast kreeg - het moertje bleef mee draaien, en ik kwam er niet goed bij. Gelukkig heeft m’n vriendin priegelige handjes, dus die kon er precies bij. Daarna was het de beurt aan rotor en verdeelkap. Heb nu een andere rotor dan degene die er in zat, maar goed.
Kabels netjes voorzien van gekleurd tape zodat ik de volgorde niet zou vergeten.
En toen keek ik naar de oude verdeelkap…
Niet zo gek dat de oude dame niet zo lekker liep van tijd tot tijd. Wel vreemd dat dit niet bij de grote beurt, waar de bougiekabels vervangen zijn, opgemerkt is. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer - en de nieuwe verdeelkap is netjes.
Alles gemonteerd, nog even een kapot lampje vervangen nu de motorkap toch open was, sleutel in het contact, starten; lopen als een trein. Lekker strak, alleen iets verhoogd, maar dat mag met koude motor volgens mij wel. Morgen lekker een stukje gaan toeren met de dame!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Sinds gisteren is Het Kasteel 22 jaar op de weg (ze is in april ‘93 gebouwd, dus de 22 jaar oud was ze al gepasseerd). Alsof ze die dag niet onopgemerkt voorbij wilde laten gaan wilde ze niet goed starten, en viel ze met koude motor op lage toeren uit. Eenmaal warm - draaien als een zonnetje, maar wel soms wat minder power.
Het motormanagement lampje ging weer 3x kort achter elkaar aan toen de motor nog koud was en de auto telkens uit viel, dus vandaag maar even de computer uitgelezen. 12 33 11. Het lijkt er dus op alsof het schoonmaken van de contactjes van de stappenmotor en gaskleppotmeter, en het vernieuwen van de ontsteking, de meeste problemen hebben weggenomen waar ze nu nog mee kwam. Enige wat overblijft is een lek in de inlaat.
Is het uitvallen bij lage toeren als de motor koud is, en het af en toe moeten zoeken naar koppel, inderdaad een verschijnsel van een inlaat lek?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
En ik kan weer eens een berichtje niet wijzigen…
Goed, ik heb dus een foutje gemaakt - code 33 is niet een lek op de inlaat, maar een slechte gaskleppotmeter. Ik ga dus vandaag even nieuwe slangenklemmen halen voor m’n benzineleidingen (de leidingen zelf worden binnenkort ook vervangen, heb er alleen nu de tijd niet voor) zodat die nog terug te zetten zijn, injectiehuis loshalen en de gaskleppotmeter eens goed schoonmaken van binnen. Deze en komende week moet ik nog werken, maar daarna heb ik een weekje vrij, dan ga ik er een nieuwe gaskleppotmeter op zetten.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik zou ook de tps van mijn Cannes af kunnen halen om te kijken hoe jouw BX daarop reageert, laat me maar weten
PS. berichten wijzigen kan tot een halfuur na plaatsen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de koolbanen van de gaskleppot versleten zijn dan kun je schoonmaken tot je een ons weegt. Als je de ondergrond er doorheen ziet schijnen: vervangen. Codes 12 en 11 zijn geen fouten maar de begin en einde-aanduidingen van het programma. Het lijkt er dus op dat er verder niks aan de hand is.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gekke is dat beide TPS’en die we geprobeerd hebben er prima uit zagen, geen versleten banen. Bijna niet eens ingelopen. Ik begin bijna te vermoeden dat er ergens een massa niet zo best is waardoor de ECU het signaal van de TPS niet goed binnen krijgt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een brakke stekker zou ook zomaar kunnen. Even laten weken in wasbenzine o.i.d. en de contacten wat bijbuigen in de goede richting wil wel helpen. En anders een betere stekker uit een sloper halen. Daarbij niet met kroonsteentjes o.i.d. gaan knutselen maar solderen en isoleren met krimpkousjes.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Net even een stukje gaan rijden met de auto - oef, dat was schrikken. Elke keer dat de auto laag in de toeren ging door het loslaten van het gaspedaal ging het motormanagement lampje aan, zodra ik het gaspedaal dan weer indrukte ging het uit. Als de auto praktisch stationair zou moeten draaien gingen plots alle lampjes op het dashboard aan en viel de auto uit, tenzij ik een dot gas gaf. Ook schudde de auto ineens bij lage toeren en stationair. Auto warm gereden, symptomen bleven hetzelfde, dus toch maar even gestopt bij de lokale Citroën specialist. Die dacht even met me mee, en zo kwamen we eigenlijk bij een combinatie van slecht contact, slechte potmeter maar vooral een slechte stappenmotor. Daar heb ik pasgeleden natuurlijk al een foutmelding op gehad, toen de stekker schoongemaakt waarna het probleem weg was.
Het rare is: de auto heeft 10 minuutjes stil gestaan toen ik bij de garage stond, daarna startte ze prima, bleef netjes stationair lopen en gaf geen fouten bij het loslaten van het gas.
Ik heb even wat slangenklemmen gehaald voor de brandstofslangen, dus zo maar even het gasklephuis eraf halen, stekkers nalopen en schoonmaken/buigen, stappenmotor van het oude injectiehuis erop zetten en dan zien wat er gebeurt.
Ik twijfel zelf ook aan de massa van de ECU, maar waar vind ik dat punt? De ECU zelf zit onder de rechter voorstoel. Zit de massa daarbij in de buurt?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Bij het schoonmaken van de potmeter op het nieuwe gasklephuis er achter gekomen dat de potmeter met vloeibare pakking was vastgezet. Na het afnemen van de potmeter bleek bovendien dat er aan de binnenkant van de potmeter corrosie op de arm van de gasklep zat, en dat van 1 contact slepertje een vinger was afgebroken. Dus toch maar het oude gasklephuis terug zetten, met de nieuwe injector erop, en de oude gaskleppotmeter.
Maar ja, de stappenmotor is dan weer een probleempje: de plaat waarop deze gemonteerd zit is beschadigd bij het oude gasklephuis, omdat ik de stappenmotor er af wilde halen om een reserve exemplaar te hebben en er 1 schroef niet los wilde. Deze schroef heb ik uit moeten frezen en zagen, met als gevolg dat de plaat dus beschadigingen heeft en bovendien 1 van de 3 schroeven waarmee de stappenmotor bevestigd wordt niet kan worden gebruikt. De stappenmotor van het nieuwe gasklephuis vertoont helaas dezelfde kuren: schroeven die niet los willen. Ik kan dus ook niet even de plaat van het nieuwe gasklephuis halen en op het oude zetten. Toch maar even naar de bouwmarkt geweest om een uitboor setje te halen, zodat ik de schroeven toch uit de plaat kan halen. Omdat ik de auto toch van de plek wil kunnen halen heb ik voor nu de gemangelde plaat terug gezet op het oude gasklephuis, met de oude stappenmotor erop, maar die zit dus alleen met de 2 onderste schroeven bevestigd - de bovenste schroef, die het dichtst bij de ring voor de gaskabel zit, kan niet worden gebruikt. Hoeveel kwaad kan dit daadwerkelijk?
Mijn plan is nu om morgen de onwillige schroeven uit te boren en de plaat van het nieuwe gasklephuis om te zetten naar het oude.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Zo, vandaag maar eens aan de slag gegaan. Gasklephuis eruit gehaald, plaat met de stappenmotor los gehaald en vervangen door de goede plaat, alles terug gemonteerd. Toen de draadjes van de ECU gevolgd voor het massa punt. Als ik het goed heb zit dat recht voor het injectiehuis, bovenop het blok. Even losgehaald, en ja hoor, oxidatie. Alles even netjes kaal gemaakt, stekkertjes vervangen, terug gemonteerd.
Ik start de auto, gaat in 1x aan, dus dat was winst. Ik rij er 20 meter mee, trap de koppeling in: VROEMMMMMMMMMM. Ok, raar. Even de straat in, gaat prima, maar telkens bij koppeling in schieten de toeren omhoog. Omgedraaid, terug naar huis, motorkap open en de ECU uitlezen + resetten, 10 seconden op contact, terugdraaien en daarna de motor aan. Auto lijkt heel even uit te vallen, schiet daarna omhoog, dan weer iets naar beneden en blijft vervolgens mooi op toeren. Prima! Motor uit, even alles opruimen, starten en rijden. De auto trekt prima op, toeren zijn normaal bij koppeling in.
Totdat ik de 3e rotonde buiten het dorp heb. Ik trap de koppeling in, en de auto geeft een tel gas. Ik laat de koppeling op komen, auto rijdt prima door. Dat heeft ze nog een keer gedaan 5 minuten later.
Vervolgens rijd ik het dorp terug in maar kom vast te zitten achter een vrachtwagen die traag rijdt - ik schakel terug naar de 3e versnelling, maar de vrachtwagen blijkt nog trager. De toeren gaan omlaag, snelheid daalt en - POEF - de auto geeft een dotje gas bij! Ik raak het gaspedaal zelf even licht aan, en het is weer over. Een rotonde verder gaat het motormanagement lampje aan en blijft de auto een tel of 5 licht gasgeven als ik de koppeling in duw. Daarna in 1 streep naar huis gereden en het lampje nog 2x aan zien aan. Thuis de ECU weer uitgelezen, code 21. Dat zou dus de stappenmotor zijn. Aangezien de motor nu warm gedraaid was heb ik de ECU weer gereset na het uitlezen, 10 seconden de auto op contact gehad, sleutel terug gedraaid en gestart. De auto begon even met zoeken naar stationair maar liep na een half minuutje eigenlijk als een zonnetje. Ik heb d’r 5 minuutjes stationair laten lopen en weer uit gezet.
Even kijken wat morgen het handigst is: de meeting van het forum, of de GTI stoelen die ik van de eerder gelinkte sloper Deauville heb gekocht ophalen. Beide ritjes zullen met de oude dame gedaan worden, perfecte testritjes om te zien waar het probleem zit.
Ik heb hier nog een stappenmotor liggen, maar daar heeft de auto dus al eerder een foutmelding op gegeven. Ik snap er weinig meer van zo. Brakke stekkers? Kapotte stappenmotor? Ik ben wel blij dat de auto in 1x start en niet meer uitvalt als ik het gas los laat, maar ik zit er niet op te wachten dat ze zelf gas gaat geven als ik op de motor wil afremmen!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Ik zou voor de zekerheid die andere stappenmotor er eens in zetten. Je weet nooit of het helpt.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Het vreemde is dat ik dus nu bij beide stappenmotors code 21 heb gekregen. De stappenmotor die er nu op zit is de oude, waar de auto jaren goed mee gereden heeft. Voordat ik de nieuwe injectie erop zette had de auto deze problemen niet, en was er ook geen code 21 in de ECU. Bij het nieuwe injectiehuis zat ook een stappenmotor, deze is erop gezet en toen kwam na een week dus de foutmelding wel ineens, zonder dat ik daar iets van merkte in het rijgedrag van de auto. Toen ik het nieuwe gasklephuis en de stekkers van de gaskleppotmeter en de stappenmotor schoon had gemaakt reed de auto een week goed, tot er dus plots uitval verschijnselen kwamen in lage toeren. Daarom heb ik de oude stappenmotor juist terug gezet, omdat waarschijnlijk de nieuwe juist brak was. (Uitvallen op lage toeren, hele dashboard verlicht, motor sloeg weer aan bij gasgeven, zie eerdere post.)
Ik denk dat vannacht de stekker toch maar even in een bakje wasbenzine ga zetten, want dit is wel erg toevallig - het lijkt nu eerder aan de stekker te liggen naar mijn idee.
Maar goed, eerst even de handjes wassen en kijken of warm inleren een verschil heeft gemaakt. Het is namelijk tijd voor een praktische proefrit: ik ga de stoelen vanavond al ophalen bij Michelangelo!
Afhankelijk van wat de auto vanavond doet sta ik wellicht morgen vroeger op om de stappenmotor alsnog te vervangen voor het nieuwe examplaar, voordat ik naar de forum meeting rijd in Huizen.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)