1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Hulp/informatie gevraagd
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 12:58 AM

Hallo allemaal,  mijn naam is Jef. Sinds kort heb ik een Xantia break 1.8 uit 1997. Hij bevalt op zich prima. Alleen sinds eergisteren stopte de blower ermee. De kachel doet het nog. De blower heb ik rechtsonder bij de passagiers kant gedemonteerd en deze rechtstreeks op de accu gezet. Hij werkte gewoon. Alle zekeringen nagekeken,  deze zijn allemaal ok. Toen maar begonnen aan het demonteren van het bedieningspaneel. De schakelaar aan de achterzijde van de blower schuif erafgehaald. De plusdraad vd stekker rechtstreeks verbonden met de blower dmv een draad. Ook dan doet ie het gewoon. Nu denk ik dus dat de schakelaar zelf kapot is. Komt dit vaker voor?  En waar kan ik aan een nieuwe komen?  Misschien dat iemand weet wat zoiets kost toevallig?  Alvast hartelijk dank! Groetjes Jef
Ik zal ff kijken of ik een foto vd schakelaar kan bijvoegen

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 18 oktober 2015 01:05 AM
  [ # 1 ]

Transistors ...

-> http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229135/P60/#1927427


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 01:24 AM
  [ # 2 ]

Dank voor je snelle antwoord,  maar…transistors in de aanjager? Hoe ziet dat eruit en waar zitten die ergens?  In de schakelaar van het instrumenten paneel? Ik dacht dat deze schakelaar kapot zou kunnen zijn wellicht?


Fotootje lukt niet zo gauw vanaf mijn telefoon helaas

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 01:35 AM
  [ # 3 ]

Volgens mij is de foto gelukt..

Het gaat om deze schakelaar dus..

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 18 oktober 2015 02:33 AM
  [ # 4 ]

De transistors waar Menno (volgens mij) op doelt zitten onderin de blower unit zelf.
Er zijn tegenwoordig kant en klare reparatiekitjes te koop daarvoor, zoals deze: http://r.ebay.com/EQ9vxe
kenmerkend voor dit probleem is dat je blower het nog wel doet, maar vaak op 1 of 2 standen.
Die standen zijn dan uit/niks (zoals bij jou) of uit/voluit. Standje tyfoon zeg maar.

doei

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 01:47 PM
  [ # 5 ]

Bedankt Menno en Bas. Dus jullie denken dat de schakelaar nog goed is? Maar ik heb gemeten op de toevoer stroomkabels op de blower,  daar stond geen stroom op. Als ik buiten de schakelaar op het instrumenten paneel ga en rechtstreeks doorverbindt, doet ie het wel. Voluit inderdaad, maar dat is natuurlijk omdat je niet kunt schakelen tussen de verschillende standen zonder schakelaar… Of denk ik nu helemaal fout?

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 18 oktober 2015 01:52 PM
  [ # 6 ]

Bij een Xantia is het bijna altijd hetzelfde euvel , zie ook de xantiaclub waar het met foto’s en al wordt omschreven….


Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2015 01:55 PM
  [ # 7 ]

http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=15231

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 02:10 PM
  [ # 8 ]

Sorry voor mijn vele doorvragen, maar het probleem van die transistors zou betekenen dat er wel stroom op de pluskabel bij de blower zou moeten staan. Dit is echter niet het geval.  Volgens mij wordt het stroomsignaal dus ergens tussen de plus kabel van het instrumenten paneel en de blower motor onderbroken,  lijkt dan toch de schakelaar zelf te zijn? Of is het zo dat als die transistors kapot zijn er ook geen stroom meer aankomt bij de blowermotor?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2015 02:20 PM
  [ # 9 ]

Doet hij het alleen op de stand vol? Dan zijn het de transistoren.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 02:31 PM
  [ # 10 ]

Als ie normaal aangesloten zit, doet ie niets. Als ik er rechtstreeks stroom op zet vanuit een losse accu doet ie het alleen voluit, maar dat lijkt me logisch,  want er zit dan geen schakelaar /regelaar tussen…

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 02:32 PM
  [ # 11 ]

Volgens mijn metingen komt er ook geen stroom aan bij de blower…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2015 02:41 PM
  [ # 12 ]

Dus als alles normaal aangesloten is en je de schuif in de stand max zet doet hij niets?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 03:05 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad,  dan doet ie niks. Heb inmiddels de hele middenconsole eruit liggen. Vandaar dat ik het graag zeker wil weten van die transistors,  dan kan ik alles op het dashboard weer inbouwen…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2015 03:07 PM
  [ # 14 ]

Als het alleen de transistoren zouden zijn zou hij het op de stand max wel moeten doen. Is het contact van de zekering misschien gecorrodeerd?

Edit: Ik lees dat als je de plus van de stekker op de schakelaar met de blower verbindt hij het wel doet. Dat zou een defecte schakelaar heel aannemelijk maken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jefcharger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 18-10-2015

Gepost: 18 oktober 2015 03:11 PM
  [ # 15 ]

Dat heb ik ook nagekeken inderdaad, heb hem zelfs vervangen voor de zekerheid.. Vandaar dat mijn gedachte uitgaat naar de schakelaar zelf…
Alleen kan ik me niet voorstellen wat daar aan kapot kan, anders dan iets met metaal moeheid binnenin ofzo. Ik kan er niet in kijken, want dat is een gegoten deel…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook