Hallo allemaal, mijn naam is Jef. Sinds kort heb ik een Xantia break 1.8 uit 1997. Hij bevalt op zich prima. Alleen sinds eergisteren stopte de blower ermee. De kachel doet het nog. De blower heb ik rechtsonder bij de passagiers kant gedemonteerd en deze rechtstreeks op de accu gezet. Hij werkte gewoon. Alle zekeringen nagekeken, deze zijn allemaal ok. Toen maar begonnen aan het demonteren van het bedieningspaneel. De schakelaar aan de achterzijde van de blower schuif erafgehaald. De plusdraad vd stekker rechtstreeks verbonden met de blower dmv een draad. Ook dan doet ie het gewoon. Nu denk ik dus dat de schakelaar zelf kapot is. Komt dit vaker voor? En waar kan ik aan een nieuwe komen? Misschien dat iemand weet wat zoiets kost toevallig? Alvast hartelijk dank! Groetjes Jef
Ik zal ff kijken of ik een foto vd schakelaar kan bijvoegen
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Transistors ...
-> http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229135/P60/#1927427
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Dank voor je snelle antwoord, maar…transistors in de aanjager? Hoe ziet dat eruit en waar zitten die ergens? In de schakelaar van het instrumenten paneel? Ik dacht dat deze schakelaar kapot zou kunnen zijn wellicht?
Fotootje lukt niet zo gauw vanaf mijn telefoon helaas
Volgens mij is de foto gelukt..
Het gaat om deze schakelaar dus..
De transistors waar Menno (volgens mij) op doelt zitten onderin de blower unit zelf.
Er zijn tegenwoordig kant en klare reparatiekitjes te koop daarvoor, zoals deze: http://r.ebay.com/EQ9vxe
kenmerkend voor dit probleem is dat je blower het nog wel doet, maar vaak op 1 of 2 standen.
Die standen zijn dan uit/niks (zoals bij jou) of uit/voluit. Standje tyfoon zeg maar.
Bedankt Menno en Bas. Dus jullie denken dat de schakelaar nog goed is? Maar ik heb gemeten op de toevoer stroomkabels op de blower, daar stond geen stroom op. Als ik buiten de schakelaar op het instrumenten paneel ga en rechtstreeks doorverbindt, doet ie het wel. Voluit inderdaad, maar dat is natuurlijk omdat je niet kunt schakelen tussen de verschillende standen zonder schakelaar… Of denk ik nu helemaal fout?
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij een Xantia is het bijna altijd hetzelfde euvel , zie ook de xantiaclub waar het met foto’s en al wordt omschreven….
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=14&t=15231
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Sorry voor mijn vele doorvragen, maar het probleem van die transistors zou betekenen dat er wel stroom op de pluskabel bij de blower zou moeten staan. Dit is echter niet het geval. Volgens mij wordt het stroomsignaal dus ergens tussen de plus kabel van het instrumenten paneel en de blower motor onderbroken, lijkt dan toch de schakelaar zelf te zijn? Of is het zo dat als die transistors kapot zijn er ook geen stroom meer aankomt bij de blowermotor?
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Doet hij het alleen op de stand vol? Dan zijn het de transistoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Als ie normaal aangesloten zit, doet ie niets. Als ik er rechtstreeks stroom op zet vanuit een losse accu doet ie het alleen voluit, maar dat lijkt me logisch, want er zit dan geen schakelaar /regelaar tussen…
Volgens mijn metingen komt er ook geen stroom aan bij de blower…
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dus als alles normaal aangesloten is en je de schuif in de stand max zet doet hij niets?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad, dan doet ie niks. Heb inmiddels de hele middenconsole eruit liggen. Vandaar dat ik het graag zeker wil weten van die transistors, dan kan ik alles op het dashboard weer inbouwen…
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als het alleen de transistoren zouden zijn zou hij het op de stand max wel moeten doen. Is het contact van de zekering misschien gecorrodeerd?
Edit: Ik lees dat als je de plus van de stekker op de schakelaar met de blower verbindt hij het wel doet. Dat zou een defecte schakelaar heel aannemelijk maken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat heb ik ook nagekeken inderdaad, heb hem zelfs vervangen voor de zekerheid.. Vandaar dat mijn gedachte uitgaat naar de schakelaar zelf…
Alleen kan ik me niet voorstellen wat daar aan kapot kan, anders dan iets met metaal moeheid binnenin ofzo. Ik kan er niet in kijken, want dat is een gegoten deel…