SalsaChris schreef:
Dat vertelde ze me ook al. Maar dan zou de motor meer lawaai moeten maken maar dat doet ze niet.
De drijfstang- en krukaslagers worden zeker gecontroleerd bij revisie
“Gewoon” uitgelopen/versleten hoofd- en drijfstanglagers hoor je niet. Als je die hoort kloppen dan is er 1 kapot, en dan vliegt je binnenkort een drijfstang om de oren.
Helaas dus, motor eruit.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Dikkere olie geprobeerd?
Dikkere olie heb ik niet geprobeerd
Ik gebruik altijd 20W50
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is al vrij dik. Nog dikker is alleen maar een lapmiddel. Van origine hoort er 20W40 in dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
SalsaChris schreef:Na 3 weken kon ik de dame gisteren terug bij de garage kunnen ophalen.
Ze hebben geweldig werk vericht.
Nieuw contactslot geplaatst, groot onderhoud gedaan, kleppen gesteld, choke bijgeregeld en de carburator opnieuw gesteld (vlotter stond iets te hoog).
De auto heeft nog nooit ze lekker geredenHelaas was er ook slecht nieuws.
De oliepomp heeft het begeven
Bij 2000t/min moet er minstens 3.8Bar zijn, mijn pomp levert nog maar 2.4
Bij stationair draaien en met de lichten aan valt de druk helemaal weg.
Ik zou eerst Bogaard77 zijn suggestie serieus nemen.
Je geeft het zelf al aan, er is groot onderhoud uitgevoerd, daarna problemen met de olie druk.
Oftewel mogelijk is het nieuwe oliefilter niet helemaal juist geplaatst.
Zie DS TT filmpje voor meer uitleg
https://www.youtube.com/watch?v=qBHbQXwI8ec
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jantje1948 schreef:Dat is al vrij dik. Nog dikker is alleen maar een lapmiddel. Van origine hoort er 20W40 in dacht ik.
20W50 hoort erin, idd dikkere olie is lampmiddel
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Arjan Verkade schreef:
Ik zou eerst Bogaard77 zijn suggestie serieus nemen.
Je geeft het zelf al aan, er is groot onderhoud uitgevoerd, daarna problemen met de olie druk.
Oftewel mogelijk is het nieuwe oliefilter niet helemaal juist geplaatst.Zie DS TT filmpje voor meer uitleg
https://www.youtube.com/watch?v=qBHbQXwI8ec
Zie de foto:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227286/P120/#1927917
Ook olie lampje aan bij stationair…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@ Arjan: Probleem deed zich al voor voor het onderhoud.
Ik dacht ook eerst aan een verkeerd geplaatst oliefilter.
Ik heb er nog naar gevraagd maar oliefilter zat goed.
Ik dacht zelfs aan een versleten oliedruksensor is ook ondertussen ook vervangen.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met de auto tot mijn deelname aan 60 jaar Citroën DS in Brussel.
Tijdens de rondrit (het was eigenlijk meer file rijden dan iets anders) deed zich dit probleem voor het eerst voor.
Daarna viel het me eigenlijk alleen op bij het in de garage rijden van de auto.
Maar nu brandt de olielamp telkens bij stationair toerental (bv: bij een rood licht) eens de motor op temperatuur is.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Zoals de titel het al zegt: “tijd voor een motorrevisie”
Reden van de revisie was te weinig oliedruk bij stationair toerental.
Met Pasen is de motor verwijderd en gedemonteerd.
Ondertussen is het blok weg voor revisie.
Zoals ik vermoede was de boosdoener een verstopte oliepomp #drab in het karter
Verder was er niets meer dan de normale slijtage te zijn in het blok.
Versleten en moeilijk bereikbare onderdelen worden vervangen.
Plaatjes:
Motor en auto zijn gescheiden
Vettig boeltje
Het karter
Dit kon ik er in een geheel uit halen
Dreunfolie geplaatst
Als ook aan de achterzijde van het hitteschild
Alles weer op zijn plaats, motorruimte is terug voorzien van een nieuw laagje zwarte verf
En vandaag nog enkele onderdelen ontdaan van lak of voorzien van de juiste kleur
And thanks to GREENBLOOD from the Aussiforum there’s a whole set of engine-stickers comming my way.
THANKS!!
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Goed bezig!
Dat bewijst toch maar weer es dat het wel verstandig is om af en toe olie te verversen…
En die stickers zijn trouwens ook wel op o.a. Citromobile te krijgen
Maar Aussieforum is inderdaad de moeite waard om af en toe eens door te bladeren!
Via via ben ik in contact gekomen met iemand van het Aussifrogs-forum.
Hij wilde mij helpen als teken van dank aan het hele forum, vooral de fimlpjes van DS-TT.
Bedankt aan de betrokkenen!!!
Het zal niet aan mij gelegen hebben. Zoveel is zeker.
Heb tot 60jaar DS in Brussel nooit geen problemen met haar gehad.
Met de rondrit was het meer stilstaan dan rijden.
Daar is ook voor de eerste x de olielamp gaan branden.
Toen meteen voor een alternatieve route gekozen maar het kwaad was al geschied.
Stukken van dat vuil zijn op hun beurt opgezogen door de pomp en daar blijven zitten met alle gevolgen van dien.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
In die 44 jaar kan wel een lange periode zitten van alleen maar olie bijvullen….
En dan misschien ook nog met budget olie…
Ach, ik krijg weer een fris motortje in ruil
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ja, das waar.
Laat je de krukas en zo nog balanceren?
Het onderblok is weg voor revisie.
Bussen worden gehoond, krukas was 1 drijfstanglager licht ingelopen #wordt uit gepolierd,
vliegwiel wordt afgedraaid #krassen, kop wordt gevlakt, kleppen afgedraaid, nieuwe in- en uitlaat klepgeleiders,
nieuwe zuigerveren, nieuwe lagers, 1 kopbout wordt verwijderd #afgebroken bij demontage, ...
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand