Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ziet er mooi uit Freek, de nieuwe logo’s en gelukkig viel het roest probleem mee. Ik heb het toen gezien toen je hier was in Hoorn en het is wel zo fijn dat het nog goed op te lossen bleek te zijn Ik krijg zelf komende week nieuwe voorbanden en remblokjes op de CX en ze krijgt fris ‘bloed’ (verversen LHM en reinigen filters).
Nieuwe banden zet je natuurlijk altijd achter! Die van achter gaan dan naar voren.
1986 CX 25 GTi TURBO1 S2, 140.000 KM, Leder en Airco!
“Wat een wagen”
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Helemaal correct!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Shit, ik heb rondom nieuwe banden gelegd, moet ik dan ook m’n achterbanden weer naar voren halen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ik had al zoiets vernomen maar in mijn geval gaat het niet op volgens mij aangezien op de 20TRE en ook de Reflex en Athena’s voor een andere maat band zit dan achter. Ik vrees dus dat ik de achterbanden niet naar voren kan halen maar omdat die nog wel goed zijn ook weer zonde om alle 4 de banden te vervangen. Op deze site staat ook dat de banden bij de Reflex en Athena voor anders zijn dan achter (http://www.drtheo.nl/CX/tires.htm)
Ik heb rondom 195 / 70 gezet, 185/80 is steeds lastiger te vinden (als je geen bestelbusband wil), en 195/70 past prima.
Wel iets kleiner, da’s waar, maar het stoort niet.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
@CXreflex1980
Wat ligt er nu achter nog om? De originele maat?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
oei, dat zou ik moeten nazien, ben nu niet thuis. In elk geval had ik tot nu toe voor ook niet de goede banden want ik had steeds een afwijking van circa 10 km op mijn snelheidsmeter. Doro regelt de banden voor mij en heeft ernaar gekeken dus ik neem aan dat het wel goed komt. Zou mooi zijn als ik voor toch ook van die afwijking af ben. Consequentie kan dan dus wel zijn dan ik straks voor nieuwere banden heb liggen dan achter.
Totaal aantal Berichten: 6492
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo. De CX staat weer in de stalling in afwachting van het voorjaar. In de herfstvakantie net als 6 jaar geleden nog een fijne vakantierit naar de plek van herkomst in Frankrijk gemaakt. Verbruik was in tegenstelling tot afgelopen zomer zoals vanouds 1 op 10-11 met lekker doorrijden op de snelweg en veel ritten op die fijne Franse binnenwegen. Wat het goed reinigen van de carburateur al niet goed voor is.
Ik heb voor ook een tijdlang Fulda (bestelbus)banden gehad. Nu Uniroyal. Een erg lelijke band, zowel qua wang als profiel. Als die op zijn toch weer Michelin, met mijn jaarkilometrage doe ik zo lang met een set dat de meerkosten toch niet zoveel uitmaken.
Die afwijking op de snelheidsmeter, zou dat werkelijk met je banden te maken hebben? Lijkt me vrij normaal voor een oude auto, zeker op wat hogere snelheden. De mijne geeft al sinds 2004 5-10% te weinig aan… Het heeft wat geld gekost voordat ik daar achter was, zeg maar.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De nauwkeurigheid van de snelheidsmeter is af te stellen.
Je moet hierbij spelen met de afstand tussen het roterende magneetje aan het einde van de tellerkabel en het metalen schijfje, wat door het magnetisch veld wat opgewekt wordt meegenomen wordt.
Dit alles zit in de tellerpartij.
Is wel een “try and error”-methode.
Voorwaarden zijn wel banden met een afrolmaat gelijk aan de originele en de juiste splitter in de bak.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
5% afwijking mag je wel verwachten, dat is bij 120 km/h dus minder dan 5 km afwijking. (te weinig op de teller)
Maar band met een grotere omtrek zal het gat kleiner maken.
Als je banden een paar mm slijten wordt de afwijking dus ook weer groter, maar of dat zichtbaar is
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Teller geeft in dit geval te kort aan.
Dan moet je dus naar een kleinere omtrek.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik bedoelde dat de teller teveel aan gaf, dit los je op door een grotere omtrek te nemen.
Nagenoeg elke auto geeft iets teveel aan, om te voorkomen dat je harder rijdt dan aangegeven.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mooi dat de CX het dit seizoen weer goed heeft gedaan. Keurig verbruik hoor. Vervuilt zo’n carburateur nou door te weinig rijden of gewoon door de leeftijd? Ik rij wellicht iets meer, maar ik ben ook terug gegaan naar de band die onder de auto hoort. Dat zijn - gezien over de jaren - de kosten toch niet?
Blijft geklooi hoor, die snelheidsmeters. Mijn eerste snelheidsmeter gaf exact de snelheid aan. Kostte ook wat leergeld . En de huidige geeft over de hele linie ongeveer 10 km te veel aan - en bij stilstand 5 km. Eigenlijk moet die dus uit elkaar om de naald iets anders te monteren. Niet ingewikkeld - maar wel trial and error gepruts.
Dat de afstand van de roterende magneet instelbaar is wist ik niet. Want dat zou inderdaad een percentuele afwijking op te lossen. Moet je inderdaad wel zeker weten dat de auto op de bandenmaat staat die je ook op langere termijn wilt rijden. Lijkt me nog meer trial and error gepruts, want je moet de boel telkens weer in de auto monteren om te checken of je het goed hebt gedaan. Maar inderdaad: hadden vroeger niet alle auto’s zo’n afwijking? Meestal naar boven - dat dan weer wel.
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ik heb intussen mijn nieuwe banden eronder zitten (Michelins) en moet zeggen dat met de maat die er nu onder ligt de afwijking in de snelheidsmeter wel is afgenomen. Eerst was het bij mij ook zo’n 10 km teveel wat er aangegeven werd. Nu is dat nog zo’n 5 kilometer. Dus toch 5 winst Jammer dat de CX weer op stal is gegaan Freek. Ik rij ook deze winter weer gewoon verder maar wel met beleid hoor. Bij sneeuw, gladheid en veel strooizout laat ik haar lekker staan. De verse LHM heeft ook een gunstig effect gehad. De wagen komt nu aanmerkelijk sneller omhoog bij het starten dan het geval was met vuile LHM en filters.