Mr. Smith schreef:De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?
Recent heb ik hetzelfde geconstateerd. Waarna ik de deksel heb verwijderd (ik dacht 7 bouten). Ik heb mij toen verbaasd dat het spul koud-op-koud was gemonteerd. D.w.z. geen pakking ertussen, en ook de bouten zonder enig iets erin geschroefd. Ik heb het spulletje (na grondig schoonmaken) weer afgemonteerd met vloeibare pakking. Ook de bouten zijn hierbij rijkelijk voorzien van vloeibare pakking (advies Harry de Bliek).
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
robbedoes schreef:Mr. Smith schreef:De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?Recent heb ik hetzelfde geconstateerd. Waarna ik de deksel heb verwijderd (ik dacht 7 bouten). Ik heb mij toen verbaasd dat het spul koud-op-koud was gemonteerd. D.w.z. geen pakking ertussen, en ook de bouten zonder enig iets erin geschroefd. Ik heb het spulletje (na grondig schoonmaken) weer afgemonteerd met vloeibare pakking. Ook de bouten zijn hierbij rijkelijk voorzien van vloeibare pakking (advies Harry de Bliek).
ik heb net je draadje gelezen. Deksel kan er ‘gewoon’ af ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Omdat mijn uitlaat lekt bij de hals aan de vlampijp en flex uitlaat, besloten om de vlampijp te vervangen door een nieuwe. Ook de flex uitlaat stuk wordt vervangen.
De boel was met vervangen van de kop al eens los geweest, dus dat ging zonder tegenspruttelen.
Wat ik niet had verwacht, was dit :
Meteen een quiz vraag : wat is er met deze foto ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik zie vooral iets wat niets met je uitlaat of spruitstuk te maken heeft:
de motorsteun staat in de uiterste stand, dus over de rand van de voetsteun, die op het chassis bevestigd is. De motor staat dus maximaal naar de bestuurderszijde geschoven/bevestigd.
Dit kun je verbeteren door de motor/versnellingsbak opnieuw te richten, dus de combi met de versnellingsbakophangingsbrug.
Of bedoel je dat niet?
Bijna juist
de motorsteun is een 10K km geleden vervangen en ze zit er weer door.
ik heb het echt gehad met de gereviseerde rotzooi kwaliteit
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
ik denk eraan een lambda sensor in de vlampijp te monteren.
Wat voor lambda sensor mag da zijn ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Zeker doen, of in elk geval de moer er op lassen, zodat je daar evt later een sensor in kunt zetten.
Lasmoer + evt plug o.a. te bestellen op http://www.autosportcompany.nl/catalogsearch/result/?q=QGW-LAMB
Een willekeurige smalband-sonde (evt van de sloop) voldoet, bijv Bosch of NTK (wordt door TinleyTech geleverd by de Emmegas set http://www.tinleytech.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=boss&PN=System_Upgrades.html#aEKIT_2dUPGRADE_2dLAMBDA
of als je alleen de sensor wilt en niet uit Engeland wil bestellen: http://lambdasonde24.nl/universele-lambdasonde-vier-draads.html.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
OK, bedankt
Waarom is een gewone lambda sonde voldoende ? Dien ik geen breedband lambda sonde te hebben ? Ik rij op benzine en wil met de lambda sonde mijn carburator verder afregelen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Oeps, daar had ik helemaal niet aan gedacht, ik ging er (ten onrechte dus) vanuit dat je LPG reed.
Smalband kán nog steeds, want het signaal pendelt rondom de Lambda = 1, en jij kunt bij het afstellen dus proberen zo precies mogelijk rondom dat pendelpunt te gaan zitten; niet makkelijk maar wel te doen dacht ik.
Een breedbandsonde is natuurlijk veel makkelijker in gebruik, maar duurder en een stuk lastiger aan te sluiten.
Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
ik lees nu net dat 4 draads small band lambda sensor uitgang geven van 0.1( arm) tot 0.9mV ( rijk ). Klopt dat ?
als dat zo is, kan ik gewoon een small band sensor nemen
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
nltecoko schreef:Oeps, daar had ik helemaal niet aan gedacht, ik ging er (ten onrechte dus) vanuit dat je LPG reed.
Smalband kán nog steeds, want het signaal pendelt rondom de Lambda = 1, en jij kunt bij het afstellen dus proberen zo precies mogelijk rondom dat pendelpunt te gaan zitten; niet makkelijk maar wel te doen dacht ik.
Een breedbandsonde is natuurlijk veel makkelijker in gebruik, maar duurder en een stuk lastiger aan te sluiten.
Succes!
u hebt volledig gelijk. Met een gewoon lambda sonde kom ik al heel ver.
Het genereert een signaal tussen 0.1 tot 0.9V
een breedband werkt ook helemaal anders en heeft inmiddels 6 draden zoals je zegt, moeilijker aan te sluiten en aangepaste apparatuur nodg om dingens uit te lezen.
Die breedband dingens zijn goed te gebruiken bij moderne motoren met electronisch geregelde inspuitingen zo lees ik
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nou, eigenlijk is het meer een uitgang van 0.1( arm) OF 0.9mV ( rijk ), het gebied er tussen is erg smal.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
ik heb net deze op de plank gekregen ; https://www.ngk.de/nl/producten-technologieen/lambdasondes/lambdasonde-technologieen/zirkoniumdioxide-lambdasonde/
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith schreef:robbedoes schreef:Mr. Smith schreef:De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?Recent heb ik hetzelfde geconstateerd. Waarna ik de deksel heb verwijderd (ik dacht 7 bouten). Ik heb mij toen verbaasd dat het spul koud-op-koud was gemonteerd. D.w.z. geen pakking ertussen, en ook de bouten zonder enig iets erin geschroefd. Ik heb het spulletje (na grondig schoonmaken) weer afgemonteerd met vloeibare pakking. Ook de bouten zijn hierbij rijkelijk voorzien van vloeibare pakking (advies Harry de Bliek).
ik heb net je draadje gelezen. Deksel kan er ‘gewoon’ af ?
Ja, dat kan zomaar !! Succes
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Mr. Smith schreef:robbedoes schreef:Mr. Smith schreef:De volgende werkzaamheden gebeuren onder de wagen. Eerst zaakjes aangepakt die al langer op mijn to-do lijstje staat, zoals motorolie en bakolie vervangen.
Ik stel ook vast, dat de versnellingsbak olie lekt, te zien aan de rode vloeistof onderaan de bak en een plasje op de afdekplaat links. Op het eerste zicht, lekt de olie uit dekseltje waar de kilometer kabel zit.
Kan ik dit afdeksel demonteren ? Wat zit daar van dichting ?Recent heb ik hetzelfde geconstateerd. Waarna ik de deksel heb verwijderd (ik dacht 7 bouten). Ik heb mij toen verbaasd dat het spul koud-op-koud was gemonteerd. D.w.z. geen pakking ertussen, en ook de bouten zonder enig iets erin geschroefd. Ik heb het spulletje (na grondig schoonmaken) weer afgemonteerd met vloeibare pakking. Ook de bouten zijn hierbij rijkelijk voorzien van vloeibare pakking (advies Harry de Bliek).
ik heb net je draadje gelezen. Deksel kan er ‘gewoon’ af ?
Ja, dat kan zomaar !! Succes
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012