5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
verbruik via boordcomputer
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 28 oktober 2015 04:41 PM
  [ # 61 ]

Tijdens het rijden vind ik het “leuk” om het verbruik via de boordcomputer in de gaten te houden. Het gemiddelde klopt redelijk met wat ik dmv benzinebonnetjes uitreken, maar tijdens het rijden valt me toch een eigenaardigheid op…

Als ik richting een rood verkeerslicht rijd met een verbruik van, stel, 9,7 l/100km, de automaat in vrij zet en uitdrijf, dan blijft de waarde op de display onveranderd (dus 9,7), terwijl de motor naar stationair terug gaat.

Weet iemand hoe het verbruik wordt bepaald, is dat een rekenregel die gebruik maakt van oa snelheid/toerental?

gr Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 28 oktober 2015 05:27 PM
  [ # 62 ]

Als ik vragen mag, waarom zet je de automaat in vrij? Je verbruikt met stationair draaien meer dan dat je geen gas geeft… Daarnaast wordt je automaat daar niet zo blij van.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 28 oktober 2015 05:33 PM
  [ # 63 ]

Waarom zou de automaat niet blij worden als ik ‘m in z’n vrij zet?
Ik denk eerder dat de koppelingsplaten niet blij worden als ik ‘m (ok, na stilstand) niet in z’n vrij zet… Maar ik kan me vergissen ivm boerenverstand.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 28 oktober 2015 05:50 PM
  [ # 64 ]

Niet in zijn vrij zetten terwijl je nog rijdt, daar is automaat rijden niet voor bedoeld ....
Bak olie wordt in N ook niet gekoeld , lekker in de D laten staan Smile


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 28 oktober 2015 06:15 PM
  [ # 65 ]

ok bedankt, weer wat geleerd!

Maarreh, ik ben ondertussen nog niets wijzer over hoe het verbruik via de boordcomputer wordt bepaald…

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 08:13 PM
  [ # 66 ]

Als je stilstaat in D zijn er geen koppelingsplaten aan het slippen. Ze staan allemaal vrij, behalve het pakket voor de eerste versnelling. Dat pakket slipt niet.
De slip komt uit de koppelomvormer, een hydraulisch stromingsapparaat dat daar voor is gemaakt en er ook niet door slijt.

Als je het gas loslaat stopt de benzinetoevoer geheel. De gebruiksmeter geeft een veel lager gebruik aan, tot 1:99 of zo iets.
Met de bak in N “ziet” die gebruiksmeter geen relevant signaal. Bovendien is er benzinetoevoer om het ding stationair te laten draaien, zoals al opgemerkt.

Uitrijden in N kan totaal geen kwaad. Gesleept worden in N kan ook probleemloos. De 4HP18 en 4HP20 hebben beide een oliekoeler. Zolang de motor draait is er oliecirculatie, dus koeling. Alle tandwielen krijgen olie.

Naar mijn bescheiden mening.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 28 oktober 2015 08:27 PM
  [ # 67 ]

Waarom mag je volgens het boekje een automaat dan niet slepen ???


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 08:29 PM
  [ # 68 ]

Als je motor maar draait.
Vergeet niet dat een XM zonder draaiende motor geen vering, geen remmen en geen stuurbekrachtiging heeft.
En zonder draaiende motor heb je geen circulatie in de automaat.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2315
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 28 oktober 2015 10:48 PM
  [ # 69 ]

Mijn perceptie is ook dat het niet toegestaan is om, al rijdend de auto in N te zetten.
Als dat gebeurt wanneer je ‘m uit laat rollen tot stilstand, zou dat nog moeten kunnen.
Met daarbij uiteraard wel de kanttekening dat de bak dan de terugschakel stapjes niet maakt, die worden ook niet waargenomen en opgeslagen door het zelflerende brein van de automaat. Wat dat voor gevolgen heeft weet ik niet.

Maar als je ‘m al rijdend in N zet, en ‘m dan weer terug zet in D zou dat niet goed kunnen gaan.
De rationale daarachter zou dan zijn dat de bak in die situatie te weinig druk opbouwt in de hydrauliek, immers de motor draait maar stationair.
Schakel je dan de bak weer in D, is er te weinig druk om alle koppelingen goed te bedienen. Die kunnen daardoor overmatig belast worden > slijtage.

C.f: je kunt een auto met automaat niet aanslepen. Reden is dat er geen druk is in de hydrauliek van de bak, dus ook geen bediening van de koppelingen.
Uiteraard gaat die vergelijking niet helemaal op, maar de denkrichting is hetzelfde.

Groet,
JW

PS er zijn automaten waarbij je de auto wel kunt aanslepen. Die hebben een tweede oliepomp op de uitgaande as.

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 11:17 PM
  [ # 70 ]

Wat de automaat ook vervelend kan vinden is dat er onlogische waardes gemeten worden van snelheid van de auto tov de snelheid in de bak…snelheid van de auto is hoger dan zou kunnen met het toerental waarmee de bak draait. Dit kan storingen generen.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 oktober 2015 02:27 AM
  [ # 71 ]

Bij mijn TCT verandert het verbruik voortdurend op de display.
Als ik gas minder, verbruikt `ie minder en bij gas geven meer.
Lijkt me bij een automaat ook zo te moeten werken.
Ik vroeg mij alleen af of je dan de keuzeknop van de rechterpook aan het stuur niet 1 standje te ver hebt geklikt .
Dan kom je op het gemiddeld verbruik per gelopen kilometers uit; en dat verandert niet zo snel.
Tikkie terug? huh Wink
Het MM rekent je verbruik uit d.m.v.sensoren , hoe en welke weet ik niet .
Toen mijn km.tellersensor stuk was bleef ìe toch keurig uitrekenen hoeveel ik verbruikte .
De natuur is mooi hè? cheese

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 oktober 2015 09:52 AM
  [ # 72 ]

@Furriegurrie
en

JW schreef:

.... dat de bak dan de terugschakel stapjes niet maakt, die worden ook niet waargenomen en opgeslagen door het zelflerende brein van de automaat. Wat dat voor gevolgen heeft weet ik niet.
Maar als je ‘m al rijdend in N zet, en ‘m dan weer terug zet in D zou dat niet goed kunnen gaan.
De rationale daarachter zou dan zijn dat de bak in die situatie te weinig druk opbouwt in de hydrauliek, immers de motor draait maar stationair.

Lijkt mij sterk. De governor wordt aangedreven door de uitgaande as, die draait dus conform de gereden snelheid.
Dat ding geeft dat signaal door dmv plunjertjes in het hydraulisch brein. Dat weet dus steeds precies hoe hoog de snelheid is,
Dat is voor de 4HP18 niet veel anders dan bij de 4HP20.
Bij stationair toerental is er ruim voldoende druk voor alle functies.

Terzijde:
Wat mij bij de 4HP20 opvalt (of eigenlijk niet opvalt) is die veel geroemde leerfunctie. Geen idee over hoeveel tijd die bak het rijgedrag “opneemt”. Heel rustig rijden of heel bruut rijden zou dus moeten leiden tot een verschil van schakelmomenten. Mij valt dat niet op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 29 oktober 2015 10:03 AM
  [ # 73 ]

Mij wel. Net als dat de bak anders gaat schakelen als je in de bergen rijdt….later opschakelen en meer remmen op de motor.

Er zitten dacht ik 2 toerentellers in de 4hp20 en 1 op het vliegwiel. Die 3 moeten logische waardes ten opzichte van elkaar hebben anders snapt de software het niet. Ik ken de 4hp18 niet.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 29 oktober 2015 10:26 AM
  [ # 74 ]

Niet erg mee eens.
Ook de 4HP18 schakelt in de bergen anders, dat is het gevolg van andere toeren/koppel combinaties. Het brein signaleert ook het koppel, alleen weet ik niet precies hoe.

En verder: Wat de stand van de pook ook is: die waarden worden gemeten. Het brein weet dus steeds de toestand.

Hier in NL op de vlakke weg heb ik nog niet kunnen vaststellen wat zo’n 4HP20 leert van mijn rijgedrag. Wie wel?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 29 oktober 2015 10:41 AM
  [ # 75 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ik vroeg mij alleen af of je dan de keuzeknop van de rechterpook aan het stuur niet 1 standje te ver hebt geklikt .
Dan kom je op het gemiddeld verbruik per gelopen kilometers uit; en dat verandert niet zo snel.

Hahaha, nee, dat zeker niet, en dat weet ik heel zeker, want het fluctueert van 28l/100km bij flink optrekken tot zo’n 4l/100 km bij rustig cruisen.

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook