Geachte forumleden,
bij het demonteren van de kappen rondom distributieriem viel er een onderdeel weg. Het betreft de veer op de afbeelding. Ik kon niet zien waar deze veer vandaag kwam en bij het monteren van de kappen ook geen positie vinden waar de veer zou moeten zitten. Met een nieuwe distributieriem loopt de auto perfect maar trilt en maakt lawaai bij stationair draaien. Dit verdwijnt bij meer toeren. Ik vermoed dat de veer bij stationair draaien de motor in balans houdt. Maar waar behoort deze veer te zitten?
Wie kan me verder helpen? De auto is een Xsara 19 TD uit 1998. Bij voorbaat mijn dank! Groet Albert.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoort het niet bij de spanrol? om em in basisdruk te zetten?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat ziet er inderdaad uit als de veer van de spanrol.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Hartelijk dan. Waar moet deze veer dan geplaatst worden. Zowel de distributieriem als de multisnaar zijn perfect op spanning? En verklaart deze veer dan dat de motor trilt bij stationair draaien?
Lijkt er op dat de veer daar thuishoort. Het is ook de plek waar die wegviel. Bedankt voor de tekening en de reacties! Problem solved!