Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
JanSr schreef:
Hier in NL op de vlakke weg heb ik nog niet kunnen vaststellen wat zo’n 4HP20 leert van mijn rijgedrag. Wie wel?
Zeker wel ....
Nuance verschillen, maar zeer zeker zelflerend gedrag
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn
Stand van de pook heb ik het niet over gehad. Ding staat gewoon in D, het is tenslotte een automaat. Maar ik merk dus wel degelijk verschil en ander gedrag afhankelijk van de rijstijl. De 4hp18 en 4hp20 zijn volgens mij veel minder vergelijkbaar dan je aanneemt. Dat er 2 sensors voor het meten van toerentallen op verschillende delen in de 4hp20 zitten hoef je het ook niet mee eens te zijn. Ik ben ze alleen wel tegen gekomen tijdens de revisie. Naast de sensor die op het vliegwiel zit….
@ JanSr,
Bijgaand document lezende zie ik de bevestiging dat de oliedruk in de N-stand duidelijk lager is dan in de situatie dat de 4HP20 moet schakelen.
Bij het opnieuw schakelen naar D, vanuit de N positie terwijl je rijdt, zou dat mijn gedachte kunnen bevestigen dat dit niet gezond is voor de bak.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
We hebben het alweer over twee dingen. Rijdend vanuit N naar D kan uiteraard ongezond zijn.
De hele discussie ving aan met iemand die tijdens het uitrijden de bak in N zette vanuit het idee dat het iets zou besparen.
Een terechte opmerking was waarom je de automaat dat niet gewoon zelf laat doen.
En de opmerking in het manual dat het niet mag, al staat daar niet waarom.
Hoe hoog of laag die drukken ook zijn: Als je in D bij een stoplicht staat is er voldoende druk om de koppeling van 1 vast te houden.
Met een lage druk, want die druk met nu eenmaal worden opgebracht door de motor via de pomp op de ingaande as.
Het blijven boeiende dingen, die automaten.
Zoals de vraag wat die bak nou eigenlijk leert en over welk tijdsbestek..
Stel dat ik een Formule 1 rijstel heb en mijn wederhelft die van een oude trut, levert dat dan telkens gedoe op?
Vreemd dat dat nergens in het manual staat. Iets voor een apart topic?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
“We hebben het alweer over twee dingen. Rijdend vanuit N naar D kan uiteraard ongezond zijn.”
Daar zijn we het dus over eens
Zie posting #72 in dit draadje.
Daar uit lees ik wat anders.
Dát was voor mij de aanleiding om dat document op te zoeken en te posten.
Heb ik dat niet goed begrepen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
JanSr schreef:
Stel dat ik een Formule 1 rijstel heb en mijn wederhelft die van een oude trut, levert dat dan telkens gedoe op?
Geen gedoe, enkel de auto zal niet snel in kickdown schieten als je wederhelft er een flink aantal kilometer mee gereden heeft, ....
En omgekeerd zal je wederhelft vinden dat de auto veel te fel reageert als jij er weer eens mee op pad mee bent geweest
Mijn auto schiet altijd snel een tandje terug , dat weet de auto inmiddels , als mijn vrouw er een tijd mee rijdt dan mag ik dat de bak weer aanleren.
Niet erg spannend allemaal, gewoon kleine verschillen die de bak onthoudt.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ JW: Tsja, als de druk te laag zou zijn is er dus geen enkel gevaar, omdat er dan geen enkele koppeling werkt. Alle koppelingen los = vrij, immers
Laten we het er maar op houden dat we geen idee hebben hoe het echt zit, in elk geval wat mij betreft.
@Menno: Wat ik probeer te weten te komen is WAT die bak leert IN HOEVEL TIJD.
Kennelijk weet niemand dat.
En kick-down: Ik heb ontdekt dat wanneer je een fel trapje op het gas geeft (niet eens tot de bodem) de bak onmiddellijk opschakelt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Eens, we weten niet wat er dan gebeurt.
En aangezien voorzichtigheid de moeder is van de porseleinkast, lijkt het me verstandig het maar niet uit te proberen.
Daar is deze porseleinkast kostbaar genoeg voor, denk ik zo…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een van mijn XM’s met 4HP18 gaf het onderweg op. Alles deed het normaal, behalve rijden, na een soort krakgeluid.
Mijn vrouw belde: “hij doet het niet meer”.
Enfin, opgehaald, dus.
Gewoon met draaiende motor naar huis gesleept, zodat remmen, sturen en veren het deden.
Na demontage bleek dat de bodem van laatste koppeling op de uitgaande as was afgebroken, een meer voorkomend euvel bij die bak.
10 km slepen gaf geen enkele nadere schade in die bak. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1224291/
Later nog eens zo’n ding gedemonteerd. Daarin was een fragiel naaldlagertje ergens inzet midden in de gort gelopen.
Dan zijn de hedendaagse Japanse AISIN bakken toch beter. Soms een brein probleem, maar verder zeer robuust.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Allemaal leuk, aardig en leerzaam , maar de vraag van TS ging over dat display die teveel aangaf bij terugschakeling naar N.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik heb gisteren een test gedaan. Na een tijdje met ongeveer 8,8l/100km vlak over een plateau rijden, begon ik aan een lange, rechte en op het oog zeer gelijkmatige afdaling. Met de handbak in zijn vrij bereikte mijn XM in korte tijd een snelheid van 90km/h en hield die vervolgens vast. Het duurde ruim 3 minuten tot het actuele verbruik volgens de boordcompter geleidelijk tot 3,2l/100km gezakt was en daarop stabiliseerde. Het ‘actuele’ verbruik is dus in werkelijkheid een gemiddelde over enkele minuten. Dat is eigenlijk wel logisch, want anders zou dat zeer wild schommelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Ah, kijk eens aan, dat had ik eigenlijk ook zelf we mogen concluderen… Ik zou die test zelf ook eens willen uitproberen, maar neem jullie raad maar beter ter harte om de wagen niet meer te laten rollen in N.
Groeten, Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Rens , ik begrijp dat jij een handbak hebt .
Qua displayverbruik reageert `ie dus hetzelfde als de automaat.
Toch wel vreemd dat`ie normaal in de versnellingen rijdend wel behoorlijk fluctueert en reageert op het gaspedaal en zodra je `em in z`n vrij zet een “nadenkpauze’ inlast.
Dat vermoedt een link van versnellingsbak met verbruikscomputer, wellicht gaat `ie dan even in de noodloop o.i.d.
Wie het weet mag het zeggen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik zal dezelfde afdaling dit weekend eens in een versnelling rijden en kijken of de boordcomputer dan anders reageert!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dezelfde afdaling, nu in z’n vijf: het verbruik zakt niet alleen veel sneller, maar ook dieper: tot 1,8l/100km. Het gladstrijken van pieken en dalen werkt in de versnelling dus met veel kortere tijdsintervallen dan in vrij.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!