4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Na 24 jaar eindelijk een BX
AF Dekker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 23-02-2007

- Xantia 2.0 16V
- BX 1.6 TRS
- Xantia 1.8 16 v Break
- Saxo 1.1i sx
- C5 2.0 16V Automaat
Gepost: 27 oktober 2015 08:52 PM
  [ # 46 ]

Mooie BX! Had die rechter achterdeur graag in de mijne gehad! Smile

Hoop dat je er veel leuke kilometers mee kunt maken. Komt vast goed!

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 03 november 2015 04:01 PM
  [ # 47 ]

Heb even een hele rits aan foto’s gemaakt!

En een update:
We zijn nu een week verder en ik rij elke dag wel wat en het eerste wat mij positief opvalt, het verbruik. Sinds de auto in mijn bezit is heb ik 1 keer getankt (3 kwart vol) En ik heb nu iets onder een kwart over. Denk dat ik iets meer dan 250 kilometer heb afgelegd deze week. Hij veert echt fantastisch, het ontbreken van de stuurbekrachtiging vind ik absoluut niet erg meer en ik kom echt in een soort “Cruise mode” terecht met die auto, gas intrappen is er niet echt meer bij, 90-110 op de snelweg vind ik hard zat, heerlijk.

Toch zijn er ook een paar kleine minpuntjes…
Ik merk dat de koppeling sinds een paar dagen wat zwaarder gaat, en sinds gister heeft de auto problemen met de 1e versnelling, hij glijd in alle versnellingen behalve de 1, die doet moeilijk (Lees: Ik moet redelijk veel kracht zetten voordat hij er in gaat, misschien iets met de synchroringen?) De benzinegeur is zo goed als weg (Heeft zichzelf blijkbaar opgelost) Wél moet ik nog steeds met de choke een beetje uit blijven rijden anders gaat de auto inhouden bij het gas geven tot op het punt dat de auto 3-4 seconden geen vermogen geeft en dan opeens tot leven komt, wat heel vervelend is bij een kruispunt of een stoplicht. Ook hoor ik in z`n 1 en 2 iets ratelen (Distributie ketting?) En in z`n 3 hoor ik hem janken (Klinkt als een lager) In z`n 4 hoor ik dan weer helemaal niks en is de auto heel erg stil zelfs.

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 03 november 2015 06:13 PM
  [ # 48 ]

https://youtu.be/eJacu9V5Maw
Dit is het ratelen wat er gebeurd.
Auto doet het in z`n vrij, in z`n 1, en in z`n 2.
Zodra ik rij en ik laat gas los (in de versnelling dus) Houd het ratelen op.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 november 2015 07:07 PM
  [ # 49 ]

Dat tikken om de paar seconde die je in het filmpje hoort doet die altijd, dat is je voorraadbol die om vervanging schreeuwt. Die tikt echt te vaak.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 03 november 2015 07:14 PM
  [ # 50 ]

Ik doel niet op dat tikken, maar dat ratelende geluid wat je hoort.
Dit doet ie stationair, maar als ik bijvoorbeeld in z`n 1 zit en ik trap de koppeling in is’t weg. Laat ik dan de koppeling weer opkomen en geef ik gas bij begint het ratelen weer.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 november 2015 07:17 PM
  [ # 51 ]

Dat is je druklager die naar de eeuwige jachtvelden is. En je voorraadbol is ook wel tamelijk op. Bij een BX zonder stuurbekrachtiging tikt ie maar 1 a 2 keer per minuut.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 03 november 2015 07:20 PM
  [ # 52 ]

Hoelang kan ik met een druklager die zo ratelt blijven rijden, en wát maakt dit precies uit verder?
Die vooraadbol die op is, merk ik daar nog wat bij verder als ik die vervang?

heb pas over 2 - 3 weken de mogelijkheid tot onderhoud plegen aan de auto (van dit kaliber dan) En het zou zonde zijn als ik er niet meer mee mag/kan rijden..

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 november 2015 07:22 PM
  [ # 53 ]

Ik heb nog 20k km met zo’n druklager gereden. Probleem is dat het ding kan vastslaan en dan kan je niet zo makkelijk meer schakelen en stoppen etc. Voorraadbol is wel belangrijk, maar hoeft mijns inziens niet morgen (oid) vervangen te worden.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 03 november 2015 07:28 PM
  [ # 54 ]

Ah top.
Ik weet dus niet hoelang dit probleem al is, want heb de auto gekocht met 192k op de klok en heb er nu zelf ongeveer 350-400 mee gereden.
http://www.mister-auto.nl/fl/koppeling-koppelingsset/citroen-bx-xb-14-64pk_v6423_g479.html
Nou zie ik dat een volledige koppelingsset best wel te betalen is (Had het duurder verwacht) Dus misschien toch maar even m`n spaarvarken kapot gooien en volgende week bestellen?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 november 2015 08:11 PM
  [ # 55 ]

Je weet wel dat je “even” het blok moet lichten?

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 05 november 2015 05:47 PM
  [ # 56 ]

Update:
Vandaag eindelijk aan de BX laten sleutelen.
Benzine leiding was lek vlakbij het blok, hij heeft gelijk een hele nieuwe leiding van voor tot achter getrokken.
Alle poreuze/rotte leidingen heeft ‘ie vervangen.

Hij zegt dat er niets aan de hand is met de koppeling en dat de auto schakelt en koppelt als een auto met de helft aan kilometers en dat dit tot zeker de 250,000km nog wel goed gaat.

Wel wees hij mij op een aantal rare zaken.
- Carburateur hoort er niet op te zitten.
- Choke is omgebouwd van automatisch naar Handmatig.
- Er lagen heel veel leidingen los of waren niet goed vast gezet.

Hij heeft er mee gereden en zei dat het verder wel echt een zeer degelijke auto is en ik in m`n handen moet knijpen dat ik een BX heb kunnen kopen voor dat geld.

Het probleem met de choke is niet opgelost. Hij moet nog steeds uit bij het rijden. Dacht net even de choke in te duwen onder het rijden:

Ik trek op in z`n 1, bokken/stoten/inhouden. in z`n 2, lichtelijk inhouden. In z`n 3 ging het dan weer goed.
Sta stil bij het zebrapad, wil wegrijden. Auto slaat af en is niet meer aan te krijgen tenzij ik de choke wat uittrek.

Ook niet onbelangrijk. De radio zit er ook eindelijk in Very Happy

22 November ben ik bij de BX Meeting, want ik wil toch ook wel meningen van andere BX rijders over mijn witte tapijt.

Profiel  
 
kaas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-2008

- BX 1.4 RE
Gepost: 05 november 2015 07:17 PM
  [ # 57 ]

Choke uit en dan wel goed rijden ??[= rijker mengsel]
Dit lijkt op een lek [= valse lucht]in een van de slangetjes rond de carburateur

BX 1.4 serie 2 RE 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 november 2015 08:16 PM
  [ # 58 ]
braadslee schreef:

Het probleem met de choke is niet opgelost. Hij moet nog steeds uit bij het rijden. Dacht net even de choke in te duwen onder het rijden:

Ik trek op in z`n 1, bokken/stoten/inhouden. in z`n 2, lichtelijk inhouden. In z`n 3 ging het dan weer goed.
Sta stil bij het zebrapad, wil wegrijden. Auto slaat af en is niet meer aan te krijgen tenzij ik de choke wat uittrek.

Klinkt als een verstopte sproeier!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 05 november 2015 08:47 PM
  [ # 59 ]
braadslee schreef:

Wel wees hij mij op een aantal rare zaken.
- Carburateur hoort er niet op te zitten.
- Choke is omgebouwd van automatisch naar Handmatig.
- Er lagen heel veel leidingen los of waren niet goed vast gezet.

Klinkt alsof dit allemaal met elkaar te maken heeft. De automatische choke werkt, voor zover ik weet, met een waspatroon. Dit wil nog wel eens stuk gaan, en dan is ombouwen naar handmatige choke eigenlijk de makkelijkste oplossing (gaat namelijk langer mee). Dan kom je met het volgende te kampen, namelijk dat je een ombouwset moet hebben voor de juiste carburateur. Wat ik denk dat hier gebeurd is, is dat de ombouwset voor de originele carb niet verkrijgbaar was om wat voor reden dan ook, en er dus een andere carb op is gezet waar de ombouwset wel voor beschikbaar was. Op zich geen ramp: carb is een carb, zolang ‘ie goed staat afgesteld rijdt het prima.
Sluit me wel aan bij waterman, ik zou de carb eens schoon gaan maken!

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
braadslee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 19-10-2015

- BX BX 1.4 Basis
Gepost: 08 november 2015 12:51 AM
  [ # 60 ]

Ik ga binnenkort met de BX naar Van Beers, sowieso voor een nieuwe voorraadbol (Tikt stationair 1x per 3 seconde ongeveer)

En ik heb gister een rit gehad van bij elkaar zo`n 110 kilometer (Lelystad heen/terug) Maar dat had ik liever in het autootje (Ford Ka) van m`n moeder gedaan.

De auto stinkt weer enorm naar benzine, nu zelfs zo erg dat iedereen klaagt dat ze er hoofdpijn van krijgen / licht in hun hoofd van worden. Ik heb de auto dan ook 2 keer de auto even aan de kant gezet omdat die geur niet meer te harden was *

Z`n achteruit is bij BXen natuurlijk al een beetje een probleempje (Gaat er niet lekker in, pas na 1/2 keer proberen etc etc) Maar ik stond gister dus stil op een parkeerplaats omdat:

1e poging - rijden ging prima “KLOENK” Schoot uit z`n achteruit.
2e poging - tanden knarsen.
3e poging - gebeurde niks terwijl ‘ie er wel in zat.
4e poging - tanden knarsen.
5e poging - Auto rijd achteruit.

* Ik ga dan ook niet meer dan noodzakelijk met de auto rijden.


Sowieso ben ik 22 November bij de meeting, maar voor die tijd wil ik er toch eigenlijk ook wel wat aan laten doen… Maar goed, beginnend Citrofiel en dus niet weten wat nou wijsheid is.

Het geld om de auto naar de dealer te brengen is er wel en dat doe ik ook het liefst natuurlijk. Maar niet voor alles. Alleen voor bijvoorbeeld hydrauliek problemen en zoals ik dan sinds gister weer heb, brandstof geuren in / om de auto.

Krijg steeds meer het gevoel toch helemaal niet zo`n goede BX te hebben gekocht. Het kan ouderdom zijn en normale slijtage (misschien omdat ik in de 2 weken dat ik de auto heb toch al 500-600 kilometer heb gereden… En geen idee hoeveel de vorige eigenaar er mee reed, was een handelaar…) Maar er kan ook wat anders mee aan de hand zijn. Dus ik wil er binnenkort mee naar Van Beers voor een diagnose, kost een paar tientjes. En dan gooien ze hem op de brug, rijden ze er een stukje mee.

(Wil deze auto wel echt gaan vertroetelen, maar het is jammer dat het al zo snel is dat er problemen meekomen, 4 dagen na aanschaf had ik een gebroken hydrauliek leiding en verloor ik alle vloeistof, en dat was uiteindelijk verholpen en alle slangetjes en dergelijke waren opnieuw vastgezet en sommige vervangen, en de brandstof geur is wéér terug en nu op het punt dat het gewoon niet fijn meer rijden is)

Profiel  
 
 
4 van de 10
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook