1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
AX start niet meer
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 04 november 2015 12:52 PM

Dag allemaal,


Ik ben nieuw hier op dit forum en heb me aangemeld omdat ik met een probleem zit met mijn ax’je…
Het betreft een 1.1 carburateur met elektronische ontsteking maar niet met DIS-ontsteking, de BDP-sensor is er wel maar wordt dus bij mijn ax niet gebruikt.

Een tijdje geleden startte hij niet meer, als je hem dan aanduwde was hij direct weg.
Ik dacht toen aan de batterij of de startmotor maar aangezien hij echt wel goed doorstart (tijdens het niet aanslaan dan) denk ik dat hier het probleem niet zit.

Ik ben dan mijn ontsteking gaan nakijken en kreeg tijdens het starten geen vonk. Ik heb het wel een paar keer meegemaakt dat ie ineens wel vonkte en als ik de bougie terug in de motor stak, hij gewoon startte. Maar dit is maar 2 of 3 van de 50 keer voorgekomen.

Dan dacht ik aan het contactslot, dat hij tijdens het starten (dus tijdens het niet aanslaan) misschien geen voeding kreeg op zijn ontsteking. Dus ik heb gemeten of hij 12V kreeg op zijn bobijn en op zijn ontstekingsmodule (zwart plat bakje dat vooraan op het verdelerhuis zit gemonteerd, met een stekker met 3 pinnen en nogeens twee pinnen die je in het verdelerhuis zelf ‘steekt’ zeg maar) terwijl het contactslot op contact stond. En dan heb ik de startmotor langs onder zelf aangestuurd om zo het contactslot te overbruggen.
Weer geen resultaat.

Dan ben ik een bobijn gaan halen op een autosloop en heb ik nieuwe bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor gestoken.
Weer geen resultaat.

Bij aanduwen blijft hij echter altijd starten en ik toch ben ik er vrij van overtuigd dat dit de startmotor of batterij niet is.
Ik denk dat het de ontstekingsmodule is maar ik vroeg me af, hoe kan ik dat testen want deze zijn best wel prijzig? En ook, dit is toch maar gewoon een nokkenassensor of zit hier de transistor mee in? Ik dacht dat de transistor in de bobijn zat aangezien op de bobijn een stekker aankomt met 4 pinnen en je er voor de bobijn maar 2 nodig hebt (plus de kabel dan naar de verdeler uiteraard)?


Alvast bedankt en ik hoop dat mijn omschrijving duidelijk was!
Groeten Matthias

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2015 02:33 PM
  [ # 1 ]

Matthias

Je bedoelt waarschijnlijk de transistormodule die op de verdeler zit.
Ik heb de ervaring met zelfs een nieuwe module die na lang onderzoek gevoelig bleek voor de voedingsspanning.
Bij een spanning van meer dan 12 VDC werkte deze wel, daaronder helaas niet.

Tijdens het starten m.b.v. het contactslot daalt de voedingspanning op de module, omdat de startmotor wordt bekrachtigd.
Bij aanduwen gebeurt dit dus niet.
Het lijkt erop dat dit bij jou ook het geval is.

De module die bij mij problemen gaf was van Facet, er zit nu een originele van Bosch op.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2015 02:37 PM
  [ # 2 ]

Nog even een testmogelijkheid, bekijk even of je de module kan voeden met een losse onbelaste accu, dus niet de accu in de auto zelf.
Dan starten via het contacslot.
Slaat de motor dan wel aan, dan is de module inderdaad de boosdoener.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 04 november 2015 02:46 PM
  [ # 3 ]

Beste René

Ik zal het eens proberen om 12 volt van een andere batterij op de transistormodule te zetten en dan te starten.
Moest het nu zo zijn dat het de transistormodule is die kapot is, ik had gelezen dat je die best altijd samen vervangt met een nieuwe bobijn ook… Is dat zo? Ik zou niet begrijpen waarom?

Bedankt voor je nuttige en snelle reactive!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2015 02:50 PM
  [ # 4 ]

Bobine hoeft niet gelijktijdig vervangen te worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 04 november 2015 03:15 PM
  [ # 5 ]

Het zou wel een zwakke bobine kunnen zijn ... Dat ie nog net wel wil vonken bij 12V (op contact) maar niet meer bij 10V (tijdens starten). Slechte massa op de startmotor en/of het blok en/of corrosie op de accupolen kan er ook voor zorgen dat tijdens het starten de spanning in het circuit veel verder daalt dan gewoonlijk.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2015 03:59 PM
  [ # 6 ]

Bobine is al vervangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 04 november 2015 03:59 PM
  [ # 7 ]

Ik zal het vanavond moeten doen, het starten en terwijl de transistormodule voeden met een andere batterij.
Dit omdat we de auto juist nog in gang hadden geduuwd en nu blijft deze uiteraard probleemloos starten.

Ik heb ook nog even gemeten en tijdens het starten zakt nu de accuspanning niet onder de 11.9 volt volgens mijn multimeter.
Als hij koud is en dus niet vanzelf wilt starten meet ik een 10.5 a 11 volt meen ik mij te herinneren.
Zou dit dan toch te wijten kunnen zijn aan de batterij?
Want dat is toch een normale spanning tijdens starten?

Dat van die bobijn zou ook kunnen inderdaad…
Ik zal alvast de massapunten ook eens controleren.

Bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties, leuk dat ik zo goed word geholpen!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 november 2015 04:02 PM
  [ # 8 ]

Meet even de accuspanning in de volgende situaties:
1. voor het starten
2. tijdens een koude start
3. met draaiende motor

Zelfs bij 10 VDC moet het ontstekingssysteem trouwens gewoon werken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 04 november 2015 09:55 PM
  [ # 9 ]

Ik heb juist even nogeens gekeken naar de accuspanning.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij na een tijdje zelf startte, dus zonder aanduwen.
Ik veronderstel dus dat hij nog een beetje warm stond, ook aangezien de spanning van de batterij nog 12,87V was voor het starten.

Dus spanning voor het starten: 12,87V
Spanning tijdens ‘koude’ start: 11.60V
Met draaiende motor: 14,15V

Ik moet wel zeggen dat het starttoerental toen ik begon te starten heel laag was, ook de spanning ‘dook’ toen naar een 9,50V.
Langzamerhand steeg het toerental en de spanning ook en kwam de AX in gang, alsof de batterij eerst ergens doorheen moest en er dan doorkwam.
Morgen probeer ik het nogeens om een echte koude start te kunnen doen en zal ik het weer laten weten.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 november 2015 01:19 PM
  [ # 10 ]

Al opnieuw gemeten?

Uit het feit dat de motor uiteindelijk wel aansloeg, waarbij de accuspanning hoger was dan aanvankelijk, is naar mijn idee af te leiden, dat er een component is die spanningsafhankelijk wel of niet werkt.
Dat kan de transistormodule zijn.

Ten tijde van mijn problemen sloeg de motor wel eens aan, als ik stopte met starten en de motor nog net een slag maakte.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 05 november 2015 01:48 PM
  [ # 11 ]

Klopt, dit idee heb ik ook.
Heb het nog eens geprobeerd en hij startte weer.

Spanning voor het starten: 12,85V
Spanning tijdens het starten (nu echt wel koud): 11,40V
Met draaiende motor: 14,44V

Ook weer in het begin was de spanning wat lager en naarmate de spanning ‘klom’ kreeg hij ineens wel ontsteking.
Ik geloof ongeveer boven de 11,40V dat hij moet zitten vooraleer hij een vonk krijgt.

Ik heb ook het massapunt op de versnellingsbak dat van de batterij komt nagekeken, ziet er allemaal goed uit volgens mij.

Ik denk dus dat ik maar eens zo een transistormodule, zou dat niet het beste zijn?

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 05 november 2015 01:51 PM
  [ # 12 ]

Ik denk dus dat ik maar eens zo een transistormodule ga bestellen, zou dat niet het beste zijn? *

En denk jij dat de batterij dan nog in goede staat is, aangezien hij soms traag ‘op gang’ komt?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 november 2015 02:03 PM
  [ # 13 ]

De accu kan je door een garage even met een soort belastingsweerstand op capaciteit laten testen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthiasve
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-11-2015

Gepost: 06 november 2015 04:47 PM
  [ # 14 ]

Ik heb zojuist de transistormodule vervangen door een nieuwe.
Wel opvallend: met de oude transistormodule startte de ax meteen, misschien door het warme weer?

Nu dus afwachten of het geholpen heft.
Ik zal één van de dagen inderdaad ook eens naar de garage gaan om de batterij te laten testen.

Ik zal jullie in de loop van volgende week inlichten of het werkt of niet!

Nogmaals bedankt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2015 05:15 PM
  [ # 15 ]

Oude of nieuwe????

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook