Afgelopen maandag trapte ik ineens mijn koppeling door. Verder niks gemerkt, had net een rit van 1,5 uur achter de rug, met het schakelen kapte hij er ineens mee. Bij de garage kwamen ze erachter dat de hendel van mn versnellingsbak gebroken was, ze hadden dit nog nooit eerder gezien. Het is gelast en ik zou er weer mee kunnen rijden. Auto opgehaald en gelijk weer terug gebracht, bij het indrukken van de koppeling ineens een enorm gerammel, schakelen ging stroef. Volgens de garage is de drukgroep aan vervanging toe. Kan dit allemaal zomaar gebeuren? Ik heb niks gemerkt betreft geluidjes of moeilijk schakelen.. Staat 123000 op de teller en autootje komt uit 2006.
Ja dat kan. Die hendel is waarschijnlijk gebroken doordat de drukgroep kapot is gegaan tijdens het bedienen van je koppelingspedaal(doordat ie zwaar ging, of vastsloeg tijdens het koppelen. en was slechts een gevolg daarvan.
De oorzaak van het breken(defecte drukgroep) is dus nog niet verholpen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Mijn C1 uit 2008 moest na 35.000 een nieuwe koppeling.
Tweedehands gekocht, dus dacht ik dat we hem van een pedaalridder hadden gekocht.
Dit bleek onzin, zelfs de draaibanksporen waren nog goed te zien. Er was een veer gebroken.
Ik kijk er dus niet van op.
Oke! De drukgroep wordt aankomende week vervangen in ieder geval, dus dan moet het opgelost zijn. Die hendel die nu gelast is, kan ik die ook beter laten vervangen of gaat dat nog prima een tijdje mee?
Nu de bak er toch uitmoet om de koppeling te vervangen zou ik persoonlijk die hendel ook maar vervangen.
Das toch beter uiteindelijk.
Ik heb het bij een bx ook eens gehad met dezelfde oorzaak. Toen ook de hendel vervangen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Hendel vervangen, nu kan je er bij.
Als de bak aan de motor vastzit lukt dat niet. Geeft weer extra kosten.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
iamlinda schreef:De drukgroep wordt aankomende week vervangen.
De koppelingsplaat en het druklager hopelijk toch ook wel?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Jup, die ook, dacht dat het onder dezelfde noemer viel.. Anyway, morgen gaan ze eraan beginnen. Alleen volgens de monteur kan ik de hendel beter laten voor wat het is. Kan nog prima mee. Ik raak aan het twijfelen, zo’n hendel kost toch nog eens €120,- extra exclusief BTW..
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aan de hendel is al gelast, daar wordt die niet sterker van.
Het is nu dan wel 120 ex BTW aan materiaal meer, maar als de hendel later alsnog vervangen moet worden, is het arbeidsloon mogelijk een veelvoud daarvan.
Mijn advies: ook vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De hendel is besteld. Jullie hebben ook wel gelijk, geef nu wat extra uit maar bespaar wanneer hij uiteindelijk weer breekt.. Thanks voor het advies, hoop dat het snel gedaan is want mis mn C’tje..
Alles is vervangen, schakelt weer perfect! Alleen is mn koppeling heel erg gevoelig, als ik hem ook maar iets op laat komen schiet ik al vooruit en val ik stil. Pedaal geeft ook veel minder weerstand dan eerst. Kwestie van wennen of is er toch nog iets niet goed? Normaal gesproken ging mn pedaal vrij zwaar en moest ik hem best een stukje op laten komen voordat hij ging rollen.
Is gewoon even wennen. Als de koppeling nieuw is hoort ie heel licht en soepel te gaan.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Art schreef:Is gewoon even wennen. Als de koppeling nieuw is hoort ie heel licht en soepel te gaan.
Hij gaat inderdaad heel licht en soepel, zo heeft hij nog nooit geschakeld sinds ik hem heb. Ik kijk het even aan maar fijn is het niet; stilvallen met fileparkeren en dat soort grappen..
Of zijn dat vrouwenproblemen haha
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik krijg de indruk dat de koppelingskabel niet helemaal goed is afgesteld.
Zo diep hoort het aangrijpingspunt niet te liggen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Ik krijg de indruk dat de koppelingskabel niet helemaal goed is afgesteld.
Zo diep hoort het aangrijpingspunt niet te liggen.
Er is mij verteld dat er een hydraulische koppeling in zit. We dachten in eerste instantie dat de koppelingskabel was geknapt toen ik mn koppeling doortrapte.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niet dus, ik heb even gekeken op service.citroen.com, maar alle C1’s hebben een koppelingskabel.
Terug naar de garage dus!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986