Naast mijn portier probleem (zie andere thread) heb ik ook nog te maken met het volgende euvel:
Afgelopen vrijdag wilde ik mijn DS weer gebruiken. De voorafgaande dagen heeft de auto stil gestaan buiten in de kou. Starten kosten dan ook bijzonder veel moeite en moest uiteindelijk met startkabels gebeuren. (Nieuwe accu gepland voor deze week.)
Nadat de auto gestart is ben ik gaan rijden om hopelijk de accu weer wat op te laden.
Ik was gestart op benzine en na wat kilometer gereden te hebben en gestopt te zijn schakelde ik over op lpg. In eerste instantie leverde dat geen probleem op. Ik meende net een andere DS in het zicht voor me te hebben toen de motor minder toeren ging maken en de snelheid sterk terugliep terwijl mijn voet niet van het gaspedaal af was geweest. Gas bijgeven hielp niets, het toerental bleef teruglopen. Teruggeschakeld naar zijn 4 en toen bleef de auto even op 80 km/uur hangen maar gas geven had nog steeds geen effect. Uiteindelijk liep het toerental nog meer terug en belande ik met een gangetje van 30 km/uur op de vluchtstrook.
Enkele malen had de auto ook al wat horten en stoten geproduceerd.
De auto uitzetten en opnieuw starten op LPG (wat lukte) leverde niet het gewenste resultaat op. Stationair draaide de motor wel maar gas erbij en het toerental liep terug.
Uiteindelijk ben ik overgeschakeld op benzine, startte de auto en kon probleemloos mijn weg vervolgen.
Dit weekend alleen nog op benzine gereden. Vannacht na een korte stop geprobeerd hoe het op lpg zou gaan maar ik kreeg weer hetzelfde als hier voor beschreven:eerst goed werken maar na een korte tijd verlies van toerental en uiteindelijk alleen stationair op LPG kunnen draaien maar niet rijden.
Wederom verder gereden op benzine en dit verliep probleemloos.
Iemand een idee?
Goedemorgen,
Het euvel is mij ook overkomen in minder ernstige vorm, 1 van de dingen die in orde moet zijn is het koelvloeistof nivo, als hier te weinig in zit bevriesd de boel. Maar het schijnt dat de manier waarop je koelvloeistof leidingen lopen (hoe hoog) ook van invloed lan zijn.
Ik geloof dat Boogaard de expert is ?? misschien kan hij even reageren.
duidelijk
Da’s (zelfs voor mij) nog wel te controleren en evt. te corrigeren.
Bedankt!
Jeroen
Kan inderdaad aan je verdamper liggen. Zit er nog wel gas in je tank? Zonder druk vanuit je tank krijg je ook het door jou omschreven probleem.
gecontroleerd.
Het niveau van de koelvloeistof is dik in orde. Dus dat valt af als oorzaak denk ik.
Gas zit er nog voldoende in de tank. Sinds de laatste keer dat ik getankt heb heb ik er niet zoveel mee gereden op gas dat hij nu al leeg is. Of het verbruik moet op ongeveer 1 op 4 liggen. Starten op gas ging overigens gisteren nog prima en ik heb er nog een stuk (± 2 km.) mee gereden.
Maar ik zal voor alle zekerheid tanken. En dan probeer ik het nog eens.
Iemand gaf me een tip over een stuk electronica dat een klep op de gastoevoer bedient en als dat uitvalt slaat de klep dicht en krijg je dus geen gas meer… :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Die gasklep kan je eenvoudig testen, hij wordt magnetischer als hij open staat.
Kijk toch eens of je verdamper niet bevriest als de problemen zich voordoen. Er kan ook een verstopping in het koelsysteem zitten toch? Ik heb exact de zelfde problemen als mijn waterpomp er geen zin in heeft.
Toevallig weet ik dat het koelsysteem onlangs nagekeken is en daar zou geen probleem in moeten zitten. Maar ik zal het onthouden net als de verdamper tip.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! Alshet optreedt naar de verdamper kijken. Is die helemaal wit bevroren?
Als er een klep dicht blijft loopt ie helemaal niet meer. Het klinkt als te weinig gas. Verdenk je verdamper. Die hebben niet het eeuwige leven en van stilstaan worden ze niet beter.
Ik ga er wel van uit dat de tank voldoende vol is…. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
naast eerder genoemde mogelijke oplossingen:
indien er een vacuum slangetje op de verdamper zit is deze nog heel :
moter kan met kapot slangtje wel stationair lopen maar met gasgeven heb je een probleem.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ops:
Het lijkt er toch op dat het een gebrek aan LPG in de tank was…
ops:
Nog eens goed nagaan hoe (on)zuinig hij precies rijdt want ik zou zweren dat er nog genoeg in de tank had moeten zitten.
Bedankt voor alle reacties in elk geval.
vermogenverlies op lpg
De oorzaak ligt volgens mij aan het feit dat de verdamper teveel warmte aan het koelsysteem onttrekt en dat daardoor de verdamper langzaam bevriest. hierdoor verdampt er steeds minder vloeibaar lpg en zie je je vermogen steeds meer teruglopen. Vooral met het weer van de laatste paar dagen kan dit euvel optreden.
Mogelijk kun je deze periode overbruggen door wat langer op benzine te rijden totdat de motor goed op temperatuur is. Schakel dan over op lpg.
Ook kun je de rits van de koeltunnel openzetten. Hierdoor wordt de warmere lucht die rondom de motor zit gebruikt om de radiateur te koelen. Hierdoor koelt de koelvloeistof minder af dan wanneer je enkel de buitenlucht gebruikt. Ook kun je tijdelijk als het weer niet verbetert je radiateur gedeeltelijk afdekken met een stuk karton. Houd dan wel de temperatuur in de gaten. Ik ga ervan uit dat je thermostaat en je koelvloeistofniveau wel in orde zijn.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: vermogenverlies op lpg
Dick Borneman schreef:De oorzaak ligt volgens mij aan het feit dat de verdamper teveel warmte aan het koelsysteem onttrekt en dat daardoor de verdamper langzaam bevriest.
Ik ben niet thuis in de ID/DS techniek. Maar een verdamper heeft erg weinig warmte nodig om zijn werk goed te kunnen doen.
Bij mij (GS) wordt de verdamper verwarmd door koelvloeistof welke middels een flexibele koperbuis een paar slagen om de uitlaat is gewikkeld. Het duurt zo veel langer voordat het warm is t.o.v. een watergekoelde motor. En ik heb nooit last van bevriezing, ik kan er mee starten en wegrijden bij -20!
Echt, een beetje warmte voorkomt bevriezing al.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pinovino schreef:ops:
Het lijkt er toch op dat het een gebrek aan LPG in de tank was…
ops:Nog eens goed nagaan hoe (on)zuinig hij precies rijdt want ik zou zweren dat er nog genoeg in de tank had moeten zitten.
Bedankt voor alle reacties in elk geval.
HAHAHAHA A Wat zei ik je?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
pinovino schreef:ops:
Het lijkt er toch op dat het een gebrek aan LPG in de tank was…
ops:Nog eens goed nagaan hoe (on)zuinig hij precies rijdt want ik zou zweren dat er nog genoeg in de tank had moeten zitten.
Bedankt voor alle reacties in elk geval.
Ik zei het je meteen al. Maar op deze manier krijg je wel de nodige kennis van je auto en dat is waar dit forum voor is. Zo had ik eens een probleem met de verstralers. Alles doorgemeten bleken er geen lampjes in te zitten.