Praat me er niet van!
Thx Hans!
http://link.marktplaats.nl/m948468778
Daar kan je heel veel aan hebben als beginnend sleutelaar!
Duidelijke uitleg en plaatjes en soms beter als google
mzzls
Erik Hannewijk
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hier staat een fotobeschrijving hoe de LHM ververst wordt bij een Xantia, maar bij een BX gaat het zo goed als hetzelfde. Wellicht heb je er wat aan.
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=16173
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Je zou nog je bougie kabels kunnen vervangen, die kunnen de vonk ook erg verzwakken.
Monopointhuis, als die slecht is gaat ie verieeren in stationair toerental.
Je zou nog een half bekertje nieuwe motorolie bij je LHM kunnen gooien, LHM smeert niet echt en dat zou het slijten van het systeem kunnen beperken.
LHM vervangen zou ik wel met iemand ervaren erbij doen, voor dat je nippels doldraait en octopussen beschadigt.
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Redbird schreef:Monopointhuis, als die slecht is gaat ie verieeren in stationair toerental.
Dat kan een klacht zijn maar heeft vaak alleen te maken met de stappenmotor. Het komt ook voor dat de gaskleppotentiometer geest geeft door slijtage of dat de injector zelf gaar gaat. Dan krijg je weer klachten als inhouden, slecht willen aanslaan en veel te rijk lopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste post. Dit was allemaal de schuld van mijn BX omdat ie het de afgelopen tijd zo ongelofelijk goed heeft gedaan. Wat een kanjer is Karel toch (ja, heb em meteen ook maar een naam gegeven)!
We zijn kort na mijn laatste post met Karel 4 weken op vakantie gegaan met de bedoeling om op een zo’n leuk mogelijke manier in Slovenië te belanden en natuurlijk ook weer terug te gaan. Dat betekende dus lekker veel grenshoppen in de bergen en op plekken komen waar we voorheen niet met het openbaar vervoer konden komen. Ik zat hem natuurlijk al flink te knijpen met alle mankementen van de week ervoor en was erg benieuwd of de vakantie die we zo leuk hadden uitgedacht met deze auto wel mogelijk was. Nu komt ie: in die 4 weken bijna elke dag flink rijden liet Karel ons niet in de steek! Wat een held! Wat een prachtwagen! Hij komt in mijn testament!
wat leuke fotootjes:
even luchten op die heiße autobahn
zo’n BX staat elke keer prachtig bij de tent en omgeving
uiteindelijk het (toen regenachtige) Slovenië bereikt.
MAAR het zou Sander’s BX 1.4 Miskoop U9 niet zijn als er weer (of nog steeds) wat aan mankeert. Bij de garage konden ze er toen der tijd niet achter komen, toch blijf ik last hebben van het regelmatig inhouden of zelfs wegvallen van de motor. Nu heb ik hier gewoon mee doorgereden en dat kan eigenlijk wel prima, alleen is en blijft dit toch wel vervelend. Nu zijn er wat nieuwe ontwikkelingen en heb ik dit probleem al zo vaak gehad, zodat ik goed heb kunnen opletten wat er allemaal gebeurd. Hieronder het lijstje, al jullie geweldige tips zijn weer welkom!
- De problemen zijn alleen aanwezig als ik een stukje heb gereden en binnen diezelfde dag weer de auto pak en weg wil rijden.
- motor valt dan uit in stationair. Gas geven helpt, alleen als ik mijn gas los laat valt hij weer uit.
- hoe sneller ik met de BX wegrijd, hoe beter. motor houdt dan soms in of valt zelfs helemaal weg om vervolgens weer helemaal terug te komen. Na een tijdje rijden zijn alle problemen gelukkig weer weg.
- hetgeen wat nieuw is, is naast het mm lampje wat natuurlijk de hele tijd aan het branden is, is het accu lampje wat aan springt, tijdens of vlak voordat de motor uit valt.
Vanmiddag had ik dit weer en stond ik diagonaal op een weg mijn iedere keer uitvallende BX op te starten. Uiteindelijk zo snel mogelijk in z’n 1 gezet en met een flinke dot kon ik dan toch eindelijk wegkomen. Mede door dit ben ik me weer een beetje zorgen gaan maken en zou ik graag het probleem willen opsporen.
Ik heb het gevoel dat er iets bij de accu niet goed zit, zodat de (elektrische) ontsteking ook niet goed kan werken. Ik heb hier alleen de ballen verstand van en ben daarom erg benieuwd hoe jullie hier over denken.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Die problemen klinken als exact hetzelfde wat mijn witte Deauville uit ‘93 had. De schuldige? Bobine!
Ik had vaak dat ik de auto telkens moest doorstarten, dan verzoop ‘ie weer half, zodra de auto stationair stond - ploep - na een paar tellen weer uit. Om gek van te worden! Als de auto kuren gaf (wat binnen 5 tellen na het starten duidelijk werd door uitval), dan was het devies: starten met gas, doorstarten, doorstarten, doorstarten, en karren, zo snel mogelijk hoge toeren op zoeken en 50 in de 3 door het dorp crossen. Tot de motor warm was, dan ging het goed.
Dat het accu lampje brandt vlak voordat de motor uitvalt komt doordat de auto nog op contact staat als ‘ie uit valt, dat hoort dus juist.
Ik weet niet precies waar je woont, en ik ben zelf nog maar “beginnend” sleutelaar, maar ik wil best wel eens langs komen om je bobine te vervangen hoor. Bobine kost je de kop niet, en is goed zelf te vervangen. Ook kun je trouwens een Deauville eenvoudig uitlezen, weet je meteen wat de storingen in de motor inhouden - dat kan ik je dan ook laten zien.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Hoi Koen,
50 in z’n 3 komt me bekend voor hahaha! Je bent al de 3e die met de bobine aan komt, dus wil ik graag gebruik maken van je sleutel-aanbieding voor beginners. Superbedankt! Naast dat lijkt het me leuk om eens met een andere BX-liefhebber te kunnen rijden & kletsen. Ik woon zelf in Amsterdam, als dat te ver is, kan ik ook wel een keer jouw kant op rijden.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Je hebt een PBtje!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
H@ns schreef:Bobine?
Die is nou al zo vaak langs geweest!
Levensduur van die dingen is ongeveer 20 jaar…
Peteryed schreef:Ik ga met H@NS mee. Bobine.
Ik ga ook mee.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Brandstofpomp of contactslot zou ook nog kunnen. Welke storing meldt de computer?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Brandstofpomp of contactslot zou ook nog kunnen. Welke storing meldt de computer?
Daar ga ik eind van de maand met MLConian naar kijken. Wel grappig dat je het contactslot noemt: als ik start maakt hij 8 van de 10 keer niet direct contact met het dashbord. Dwz dashboard geeft oa een lege tank aan & knipperlichten werken niet. Als ik de sleutel vervolgens een klein tikje naar links geef maakt ie wel weer contact. Dit was voorheen voor mij geen reden om daar naar te kijken..
Bobine is inmiddels besteld!
Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben, met de één na laatste stand van je sleutel (waarbij ik met de laatste stand het starten bedoel) zet je namelijk je ontsteking en brandstofpomp aan, geloof ik. Met het standje van je sleutel dat dáárvoor nog komt zet je de metertjes op je dashboard aan, benzinemeter etc bedoel ik dan. Als dit niet helemaal lekker meer werkt en de verbinding is niet helemaal stabiel, kan dit natuurlijk vervelende klachten geven!!
Toen mijn contactslot stuk ging heb ik er als noodoplossing oude lichtschakelaars tussen gehangen. Met die dingen ertussen startte mijn BX een stuk soepeler en sneller voor mijn gevoel. Het contact was waarschijnlijk veel beter dan met dat versleten ding. Nu zitten er vliegtuigschakelaars ipv een contactslot bij mij, als meer permanente oplossing (staat een foto van in m’n topic hier ergens).
Mocht je contactslot stuk gaan en je hebt geen zin om ruim €60 aan een andere tweedehandse uit te geven, dan zou je zoiets ook kunnen overwegen.
Trouwens nog een tip, zorg dat je een reservesleutel extra laat maken. Ik stond op de meest onmogelijke plek stil met een BX waar de sleutel niet in het contactslot wilde.. toen ie er eenmaal inzat kon ik hem met pijn en moeite starten (het draaien van het contactslot werkte niet meer) en eenmaal thuis kreeg ik, als klap op de vuurpijl, ook mijn sleutel er niet meer uit! Je snapt natuurlijk wel dat de frustratie be-hoor-lijk opgelopen was en het geduld he-le-maal op… brak die sleutel ook nog even doormidden in het contactslot. Ik heb mezelf die avond maar extra hard in slaap gehuild
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Het lijkt erop dat het contactslot ook een onderhoudsbeurtje gaat krijgen de 28e. Ik weet trouwens niet waar jij je contactsloten haalt, Bas, maar €60 is wel erg aan de prijs. Ik heb voor de mijne, inclusief 2 sleutels, €40 betaald - en dat was gewoon de eerste, de beste die ik gevonden heb.
Overigens heb ik juist slechte ervaringen met een extra reservesleutel: door het gebruik van die sleutel is mijn contactslot kapot gegaan. Het nadeel is dat je met oude sleutels aan het werken bent, die zijn al afgesleten op bepaalde punten. Dat ga je dan kopiëren naar die nieuwe sleutel, maar die vorm ga je natuurlijk nooit helemaal halen, dus dan gaat het juist langzaam stuk.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Sander O schreef:Midfriesland schreef:Brandstofpomp of contactslot zou ook nog kunnen. Welke storing meldt de computer?
Wel grappig dat je het contactslot noemt: als ik start maakt hij 8 van de 10 keer niet direct contact met het dashbord.
Contactslot kan hele rare storingen geven, zeg ik uit ervaring. Vervangen dus! Zorg er tevens voor dat je niet heel je sleutelbos aan je autosleutel hebt hangen. Hierdoor komt er wat speling op en heb je dit soort problemen. Contactslot vervangen is in een uurtje gebeurd; niet veel werk.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99