Basfeijen schreef:Dat zou er wel mee te maken kunnen hebben, met de één na laatste stand van je sleutel (waarbij ik met de laatste stand het starten bedoel) zet je namelijk je ontsteking en brandstofpomp aan, geloof ik. Met het standje van je sleutel dat dáárvoor nog komt zet je de metertjes op je dashboard aan, benzinemeter etc bedoel ik dan. Als dit niet helemaal lekker meer werkt en de verbinding is niet helemaal stabiel, kan dit natuurlijk vervelende klachten geven!!
Vooral als je er nog niet van op de hoogte bent! Ik kwam er pas achter dat mijn knipperlicht niet werkte toen ik op vakantie tot 3 maal toe een vrachtwagen wilde inhalen en die Duitsers mij geen ruimte gaven, terwijl daar goed de mogelijkheid voor was. Levensgevaarlijk die BX van mij!
tim1993 schreef:
Contactslot kan hele rare storingen geven, zeg ik uit ervaring. Vervangen dus! Zorg er tevens voor dat je niet heel je sleutelbos aan je autosleutel hebt hangen. Hierdoor komt er wat speling op en heb je dit soort problemen. Contactslot vervangen is in een uurtje gebeurd; niet veel werk.
Goed om te weten (ik haal ze er meteen vanaf!)
MLConian schreef:Het lijkt erop dat het contactslot ook een onderhoudsbeurtje gaat krijgen de 28e.
juustem!
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Sander O schreef:Ik kwam er pas achter dat mijn knipperlicht niet werkte toen ik op vakantie tot 3 maal toe een vrachtwagen wilde inhalen en die Duitsers mij geen ruimte gaven, terwijl daar goed de mogelijkheid voor was. Levensgevaarlijk die BX van mij!
(...)MLConian schreef:Het lijkt erop dat het contactslot ook een onderhoudsbeurtje gaat krijgen de 28e.
juustem!
Ik denk bij nader inzien dat vervanging beter is zelfs. Als je knipperlichten het niet goed doen en je instrumenten zo vaak haperen zou ik liever een nieuw contactslot in de auto zetten dan deze proberen op te lappen (sowieso is oplappen een groot woord - het is meer demonteren en schoonmaken). Nalopen van de stekker in de zekeringenkast kan wel voor verbetering zorgen, maar ik zou toch liever echt veilig op weg zijn. Maar goed, voor hetzelfde geld is het met het kleiner maken van de sleutelbos al beter. Hou het even goed in de gaten, en bij twijfel zal je toch in BX-met-2-verschillende-sleutels-land belanden. Of je moet meteen een hele set pakken met al je sloten, maar da’s een tikkeltje overdreven.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Laten we hem er maar eens uithalen en schoonmaken, weet ik meteen hoe je dat ook doet. Mocht hij nog steeds niet goed werken gaan we voor BX-met-2-verschillende-sleutels-optie
Mocht je een complete slotset nodig hebben, ik heb er eentje liggen met sleutel. Zelfs compleet met dashboardkastjeslot.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heb meerdere keren een contactslot het leven gered door deze in te spuiten met WD-40.
Bel de krant! Ik heb vanmiddag mijn eerste sleuteldag gehad! (vorige week de bobine vervangen niet meegerekend) Met de begeleiding van MLConian hebben we met z’n tweetjes de BX flink onder handen genomen, waarvan het veelvoudig schoonmaken met remreiniger het devies was. Het injectiehuis zal vol met troep, het luchtfilter was ook niet meer wat het geweest was en de poreuze klepdekselpakking (thx Hilko) zorgde ook voor een flinke spetterpartij..
Erg nuttig om te zien hoe sleutelvriendelijk deze auto’s zijn. Het uitlezen van de motor is ook kinderspel. (code 31, 32 & 33 kwamen langs) Verder ben ik ook niet meer zo bang om zelf met de moersleutel onder de motorkap te hangen. Dat laatste zal wel moeten, want de kuren zijn helaas nog niet helemaal over.. Volgende punten op het lijstje: uitlaat inspecteren (maakt rammelend geluid), bougiekabels & ontstekingsregelaar, dynamo, evt massapunten nalopen en mn veerbollen zijn blijkbaar ook aan vervanging toe.
Daarbij was het ontzettend leuk om de 2 Witte Deavilles uit hetzelfde jaar bij elkaar te zien, er in te rijden en ze met elkaar te vergelijken. Het Kasteel van Koen rijdt heerlijk (en ik ben fan van z’n achterklep en de kleine BX-weetjes waren ook zeer welkom. Leuk om zo elkaar via dit forum te ontmoeten! Superbedankt Koen! Je staat in mijn Cool-Book!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed bezig. Al vermoed ik dat jouw “koppakking” wel de klepdekselpakking zal zijn geweest
Ongelukje van boven… (mag ik tering zeggen?)
Nee, da’s mazzel hebben! Het had ook je dak kunnen zijn!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Balen. Welke kleur glas zit er in, misschien heb ik nog iets liggen voor je!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ben inderdaad blij dat het dak niet de klos was (of mn hoofd!), maar 20cm meer naar links en ik had pas echt mazzel gehad
Kleur glas is groen, thx voor het aanbod! Aangezien dit op de verzekering van de bovenvrouw gaat ben ik meteen voor de hoofdprijs gegaan: carglass heeft er zo’n plastic unit ingezet en vervangt em ergens volgende week..
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Valt weer mee, prettig geregeld!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Nog eenmaal wil ik de citroenforumgoden oproepen om naar mijn blijvende BX-probleem te kijken!
Wat is er aan de hand?
Met de eerste rit van de dag gaat alles vlekkeloos, de problemen beginnen als ik de BX ergens parkeer en na 5min tot 2uur er weer in wil rijden. De motor slaat dan af, vaak in zn 1, maar nu ook in z’n 2 of in z’n 3. Het accu-lampje brandt even voordat de motor af slaat. Als ik een beetje vaart heb in z’n 2 of 3 dan valt de motor helemaal weg, met hevig schokken als gevolg. Eenmaal warm gelopen in z’n 4 of 5 op de snelweg zijn de problemen weer weg.
Wat heb ik al geprobeerd?
- verdeelkap + rotor vervangen
- bobine vervangen
- Accu doorgemeten (is goed)
- injectiehuis schoongemaakt (zit alleen geen pakking op)
- luchtfilter vervangen
- bougies & bougiekabels (+bobinekabel) vervangen
- ontstekingssysteem vervangen
De ECU-codes die ook in deze volgorde worden weergeven zijn:
33 gaskleppotentiometer
32 automatische aanpassing mengselverhouding F (uitlaatsysteem)
31 automatische aanpassing mengselverhouding E (inlaatsysyteem)
21 stationaircontact in de gasklepstelmotor
Ik zag dat er een gaatje in de uitlaatpijp zit onder de achterbank, dus dat zal foutcode 32 wel verklaren..
Wat zeggen de rest van de foutcodes? en wat voor een stappen kan ik nu het beste ondernemen? Ik zit zelf te denken aan het injectiehuis vervangen, maar jullie hebben hier denk ik meer verstand van.
Wat ik alleen echt onverklaarbaar vind is dat de BX echt als een zonnetje rijd als ik em een dagje laat staan, en de ritten erna in een keer zo ongelofelijk moeilijk doet. Ik zie ook veel verhalen over versleten koolstofborstels van de spanningsregelaar van de dynamo, is dit ook iets wat ik het beste kan vervangen, of moet ik dit toch ergens anders zoeken?
Alvast bedankt maar weer!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Lambda niet zo best meer? Code 32 is lek in uitlaatsysteem vóór de lambda, erna zit immers geen controle. Code 31 is valse lucht, toch die pakking? Beide codes kunnen wijzen op de lambda, gek genoeg. Als je je dynamo niet meer zo vertrouwd, moet je ‘m nameten. Ongeveer 14,4V met draaiende motor en met verbruikers (koplampen, verwarming) en 12,5 zonder draaiende motor. Heb je je ontstekingsmodule al eens vervangen? Zo ja, inclusief koelpasta gemonteerd?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Het accu-lampje brandt even voordat de motor af slaat…...
Is de massa(kabel) in alle situatie’s: koude motor, warme motor , natte motor, vette motor etc 100% ???
Zo niet dan kun je 4 weken ongestoort door Slovenië rijden zonder problemen maar o wee als je weer terugkomt in dat vochtige/natte holland Als de spanning even wegvalt krijg je de gekste storingen. Zoals een ecu die waardes gaat missen en het hele zaakje platgooit = o.a. geen ontsteking
meer.
Leg fff een verse/nieuwe/extra massakabel van - pool accu naar het motorblok. Kost niets tot weinig.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.